Aqwal: Journal of Quran and Hadies Studies
Vol 4 No 1 (2023)

Metodologi Kritik Matan Hadis Menurut al-Daraqutni Menerusi Kitabnya al-‘Ilal al-Waridah fi al-Ahadith al-Nabawiyyah

Mohd Aizul bin Yaakob (Fakulti Pengajian Islam, Kolej Universiti Islam Perlis (KUIPs) 02000, Kuala Perlis, Perlis, Malaysia)



Article Info

Publish Date
19 Jun 2023

Abstract

Kritik hadis merupakan antara disiplin penting dalam menilai kesahihan sesuatu hadis. Medan kritik hadis boleh dibahagikan kepada dua, iaitu kritik sanad dan matan hadis. Terdapat sebahagian orientalis menjelaskan bahawa para sarjana hadis hanya memberi fokus kepada kritik sanad sahaja dan mengabaikan kritik matan hadis. Justeru terdapat kelompongan dalam penilaian mereka. Dakwaan ini adalah satu kesilapan, bahkan telah dibuktikan dengan praktikal al-Daraqutni sendiri melalui kitab al-‘Ilal al Waridah fi al-Ahadith al-Nabawiyyah. Kajian ini adalah berbentuk kualitatif dan data sepenuhnya dikumpulkan berdasarkan kaedah analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat sekurang-kurangnya enam metodologi kritik matan hadis yang telah dipraktikkan oleh al-Daraqutni dalam kitab al-‘Ilal al-Waridah fi al-Ahadith al-Nabawiyyah. Dapatan ini juga secara tidak langsung menyangkal dakwaan sebahagian orientalis yang menyatakan terdapat kelompongan dalam wacana kritik hadis sarjana hadis. Dapatan ini juga sekaligus menonjolkan ketokohan al-Daraqutni dalam bidang hadis dan kedudukan kitabnya iaitu al-‘Ilal al-Waridah fi al-Ahadith al-Nabawiyyah.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

AQWAL

Publisher

Subject

Religion Humanities Social Sciences

Description

Aqwal: Journal of Quranic and Hadith Studies is a peer-reviewed (double-blind), open-access journal published biannualiy (Juni and Desember) by Ilmu Al-Qur’an-Tafsir (IAT) and Hadith (ILHA)Program, Faculty Ushuluddin, Adab and Da’wah, K.H Abdurrahman Wahid State Islamic University ...