LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra
Vol. 3 No. 3 (2023)

PENINGKATAN MINAT DAN HASIL BELAJAR EXPRESSION DENGAN PENGGUNAAN COOPERATIVE LEARNING MAKE A MATCH PADA SISWA SMA NEGERI 1 TEGALOMBO

MARJIAH MARJIAH (SMAN 1 Tegalombo)



Article Info

Publish Date
29 Sep 2023

Abstract

The purpose of writing this scientific review is to describe the implementation of learning using Cooperative Learning Make A Match in an effort to increase interest in learning English in class XI students at SMAN 1 Tegalombo. From the results of the study, with fun learning, such as the Make A Match method, students feel happy and enthusiastic about learning. This is because Make A Match is a learning game, where students are asked to find pairs of question cards or answer cards. This game with question and answer cards increases students' interest in learning English. The advantages of Make A Match include being able to be an effective technique for reviewing student knowledge, because the time used is shorter and more efficient. Apart from that, a happy atmosphere among students grows, cooperation between students is realized dynamically and a dynamic of mutual cooperation emerges that is evenly distributed among all students. The disadvantages of this model include the teacher having to provide question and answer cards, and needing to organize the game so that the learning atmosphere remains orderly and in accordance with the learning steps. ABSTRAKTujuan penulisan tinjauan ilmiah ini adalah untuk mendeskripsikan keterlaksanaan pembelajaran dengan Cooperative LearningMake A Match dalam upaya meningkatkan minat belajar Bahasa Inggris pada siswa kelas XI SMAN 1 Tegalombo. Dari hasil kajian, dengan pembelajaran yang menyenangkan, seperti metode Make A Match, siswa merasa senang dan antusias dalam pembelajaran. Hal ini disebabkan karena Make A Match merupakan pembelajaran dengan permainan, dimana siswa diminta menemukan pasangan kartu soal atau kartu jawaban. Permainan dengan kartu soal-jawab ini meningkatkan minat belajar siswa terhadap pelajaran Bahasa Inggris. Kelebihan dari Make A Match ini antara lain mampu menjadi teknik review pengetahuan siswa yang efektif, karena waktu yang digunakan lebih singkat dan efisien. Selain itu, suasana gembira di antara siswa tumbuh, kerja sama antar siswa terwujud dengan dinamis dan muncul dinamika gotong royong yang merata pada seluruh siswa. Kekurangan dari model ini antara lain guru harus menyediakan kartu soal-jawab, dan perlu mengatur permainan agar tetap suasana pembelajaran tetap tertib dan sesuai dengan langkah-langkah pembelajaran.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

language

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa dan Sastra Innovation contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Language and Literature ...