The existence of this research is aimed at explaining the kinds of mistakes that students often make when working on social arithmetic problems, as well as the application of the scaffolding method as an effort to overcome these errors. This study applies a research method in the form of a literature study, by collecting data, analyzing data, and drawing conclusions. The data used was taken from related articles about various types of errors in solving social arithmetic problems and about the scaffolding method published from 2015 to 2023. There were 10 articles that would be reviewed, all of which were indexed by Google Scholar, and 8 of them sinta accredited. The results of this study indicate that errors when solving social arithmetic problems consist of errors at the stages of reading the questions, understanding the questions, transforming the questions, processing skills, and writing the final results. The type of scaffolding that can be used to overcome errors at the stages of reading questions, transforming questions, processing skills, and writing the final results is level 2 scaffolding, namely explaining and reviewing. While the type of scaffolding that can be used to overcome errors at the stage of understanding the questions is level 2 scaffolding, namely explaining, reviewing, and restructuring.Adanya penelitian ini ditujukan untuk memaparkan macam-macam kesalahan yang kerap dilakukan peserta didik ketika mengerjakan soal aritmatika sosial, serta penerapan metode scaffolding sebagai upaya mengatasi kesalahan tersebut. Penelitian ini menerapkan metode penelitian berupa studi kepustakaan, dengan langkah mengumpulkan data, menganalisis data, dan kemudian menarik kesimpulan. Data yang digunakan dalam penelitian ini diambil dari artikel yang berkaitan tentang macam-macam kesalahan dalam menyelesaikan soal aritmatika sosial dan tentang metode scaffolding yang diterbitkan dari tahun 2015 sampai tahun 2023. Diperoleh 10 artikel yang akan dikaji, dimana semua artikel tersebut sudah terindeks Google Scholar, dan 8 diantaranya sudah terakreditasi Sinta. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kesalahan ketika menyelesaikan soal aritmatika sosial terdiri dari kesalahan pada tahap membaca soal, memahami soal, mentransformasikan soal, keterampilan proses, serta menuliskan hasil akhir. Jenis scaffolding yang dapat digunakan untuk mengatasi kesalahan pada tahap membaca soal, mentransformasikan soal, keterampilan proses, dan menuliskan hasil akhir adalah scaffolding tingkat 2, yaitu explaining dan reviewing. Sedangkan jenis scaffolding yang dapat digunakan untuk mengatasi kesalahan pada tahap memahami soal adalah scaffolding tingkat 2, yaitu explaining, reviewing, dan restructuring.
Copyrights © 2023