Muhibbul Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
Vol. 1 No. 2 (2021): MUHIBBUL ARABIYAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab

Implementation Of The Book Muhawaroh In Training Mastery Of Arabic Speaking Skills: Implementasi Buku Muhawaroh Dalam Melatih Penguasaan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab

Primasti Nur Yusrin Hidayanti (Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya)
Buny Andaru Bahy (Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya)



Article Info

Publish Date
15 Dec 2021

Abstract

Arabic is a second language that is widely studied in modern times today. To train the ability and increase knowledge related to the Arabic language requires unique learning. In Mahad Al-Jami'ah, IAIN Jember has provided a facility in the form of talent interest activities to train students in mastering speaking skills using Arabic. In preparing the speaking skills of educators, use the book muhawwaroh as a medium of learning. This study uses descriptive qualitative methods to present data through observation, interviews, and documentation—the validity of data using the triangulation method. The results of this study stated that the book muhawwaroh used in training the master of Arabic speaking skills is considered efficient and effective in its application which has been equipped with various support methods. Mastery of the Arabic language can be seen from the evaluation that educators have given, vocabulary gained by students more widely to encourage students to dare to speak and proficiency in Arabic. Bahasa arab merupakan bahasa kedua yang banyak dipelajari pada zaman modern saat ini, untuk melatih kemampuan serta menambah pengetahuan terkait bahasa Arab diperlukan suatu pembelajaran khusus. Di Mahad Al-Jami’ah IAIN Jember  telah memberikan suatu fasilitas yang berupa kegiatan bakat minat untuk melatih para mahasiswa dalam menguasai keterampilan berbicara menggunakan bahasa Arab. Dalam melatih keterampilan berbicara para tenaga pendidik menggunakan buku muhawwaroh sebagai media pembelajarannya. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan penyajian data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. validitas data menggunakan metode triangulasi. Hasil dalam penelitian ini menyatakan bahwa buku muhawwaroh yang digunakan dalam melatih penguasaan keterampilan berbicara bahasa Arab dinilai efisien dan efektif, dalam penerpannya yang telah dilengkapi dengan berbagai metode yang menunjang. Penguasaan bahasa Arab dapat dilihat dari hasil evaluasi yang telah diberikan oleh pendidik, kosa kata yang didapatkan oleh peserta didik semakin luas sehingga mampu mendorong peserta didik untuk berani berbicara dan pecakapan menggunakan bahasa Arab.  

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

pba

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Aims And Scope MUHIBBUL ARABIYAH welcomes scholars, researchers, and practitioners of Arabic education to submit scientific articles to be published in this journal. Experts will review all papers before being accepted for publication. Each author is responsible for the content of published ...