Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi
Vol. 7 No. 4 (2021): Desember 2021

Pengaruh Model Pembelajaran Inquiri Terbimbing dan Pemahaman Konsep Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah siswa SMP Negeri 6 Kerinci: (The Influence of Guided Inquiry Learning Model and Concept Understanding on Problem Solving Ability of SMP Negeri 6 Kerinci)

Meri Mustika (Universitas Jambi)
Revis Asra (Universitas Jambi)
Evita Anggereini (Universitas Jambi)



Article Info

Publish Date
20 Dec 2021

Abstract

This study aims to determine (1) the effect of the Guided Inquiry learning model on students' problem-solving abilities; (2) the effect of Concept Understanding level on students' Problem Solving Ability; (3) the interaction between the Guided Inquiry learning model and the level of Concept Understanding on students' Problem Solving Ability. This study uses a Quasi Experimental Design with a pretest-posttest Control Group Design model. The population in this study was class VII SMP Negeri 6 Kerinci. The sample uses probability sampling which includes random sampling. To collect the data used is a test of problem solving skills, tests of understanding the concept and documentation. Data analysis used Two-Way Anova.     ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) pengaruh model pembelajaran Inquiri Terbimbing terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah siswa; (2) pengaruh tingkat Pemahaman Konsep terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah siswa; (3) interaksi antara model pembelajaran Inquiri Terbimbing dengan tingkat Pemahaman Konsep terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah siswa. Penelitian ini menggunakan Quasi Eksperimental Design dengan model pretest-posttest Control Group Design. Populasi pada penelitian ini adalah kelas VII SMP Negeri 6 Kerinci. Sampelnya menggunakan probability Sampling yang meliputi Random Sampling. Untuk mengumpulkan data yang digunakan adalah tes kemampuan pemecahan masalah, tes pemahaman konsep serta dokumentasi. Analisis data yang digunakan Anava Dua Arah. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa: 1) Model pembelajaran Inquiri terbimbing berpengaruh terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa kelas VII SMP Negeri 6 Kerinci; 2) Pemahaman konsep tidak berpengaruh terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa. kelas VII SMP Negeri 6 Kerinci; serta 3) Terdapat interaksi antara model pembelajaran Inquiri terbimbing dengan pemahaman konsep terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa kelas VII SMP Negeri 6 Kerinci.        

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

biodik

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Biochemistry, Genetics & Molecular Biology Decision Sciences, Operations Research & Management Education Environmental Science Social Sciences

Description

Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi receiving and publishing article in the form of research (scientific article) in the field of biology education and utilization of biological research in learning. Moreover, this journal bridges the gap between research and practice, providing information, ...