J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 12, No 1 Apr (2024): J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

NILAI-NILAI SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM PADA SISWA MELALUI CHANEL YOUTUBE KELUARGA ARIF

Mahbubi, Muhammad (Unknown)
Syafi'i, Ali (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Apr 2024

Abstract

Proses pembelajaran sejarah kebudayaan islam selama ini masih konvensional yang berdampak pada kurangnya pemahaman dan pengalaman peserta didik terhadap pelajaran sejarah kebudayaan islam. Permasalahan peneliti adalah bagaimana bentuk pemanfaatan YouTube dalam pembelajaran SKI. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, yang dilakukan di. Pengumpulan data yang dilakukan dengan mengadakan metode wawancara, observasi, dan dokumetasi. Hasil penelitian pada faktor pendukung dari pemanfaatan YouTube dalam pembelajaran sejarah kebudayaan islam adalah kebijakan sekolah dalam membuat dan melaksanakan program pembelajaran menggunakan YouTube, kooperatifnya semua pihak untuk membantu kelancaran belajar, ide dan kemauan peserta didik dan pendidik yang saling mendukung untuk berpikir kreatif dan kritis. Faktor penghambatnya dan minimnya kecepatan akses wifi yang disediakan dari sekolah sehingga terkadang mempengaruhi kualitas video yang ditampilkan.The process of learning Islamic cultural history so far is still conventional, which has an impact on the lack of understanding and experience of students in Islamic cultural history lessons. The problem of the researcher is how to use YouTube in SKI learning. This research is a qualitative research, which was conducted in. Data collection was carried out by conducting interview, observation, and documentation methods. The results of the study on the supporting factors of the use of YouTube in learning Islamic cultural history are school policies in creating and implementing learning programs using YouTube, the cooperation of all parties to help smooth learning, ideas and the willingness of students and educators who support each other to think creatively and critically. The inhibiting factors and the minimal speed of wifi access provided by the school so that sometimes it affects the quality of the videos displayed.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

BINDO

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia is a biannual journal (April and September) published by the Master of Indonesian Language and Literature Education study program, Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. It addresses a wide range of different ...