EDUKIDS : Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini
Vol. 4 No. 1 (2024)

IMPLEMENTASI PENTAS SENI TARI SEBAGAI WADAH KREATIVITAS DAN KEPERCAYAAN DIRI BAGI ANAK USIA DINI

JELITA, DEA PUTRI (Unknown)
SIREGAR, SITI MAHPUDZOH (Unknown)
ANDINI, ZYHAN RISTY (Unknown)
LUBIS, HILDA ZAHRA (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Jul 2024

Abstract

Performing arts can be a place to increase children's creativity and self-confidence. Dance performances can be a place for children to express themselves through movement and become more confident in front of the general public. Therefore, the aim of this research is that researchers want to analyze in detail the implementation of dance performances as a forum for increasing the creativity and self-confidence of young children. The research subjects of this research were children from groups A and B RA Khusnul Hafzhan, as well as teachers. The method used in this research is a qualitative method with a descriptive qualitative approach. Qualitative analysis, analysis of the data used in this research. Data analysis was carried out by means of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The data collection techniques used are interviews, observation and documentation. The research results show that the implementation of dance performances can be a forum for children to increase their creativity and self-confidence, not only for indoor arts performances, but also for outdoor arts performances or in other words dance competitions for young children. ABSTRAKPentas seni dapat menjadi wadah untuk meingkatkan kreativitas dan kepercayaan diri anak. Pentas seni tari bisa menjadi tempat bagi anak untuk mengekpresikan diri melalui gerakan dan lebih percaya diri didepan khalayak umum. Maka dari itu, tujuan dari riset ini adalah peneliti ingin menganalisis secara mendetail, implementasi pentas seni tari sebagai wadah untuk meningkatkan kreativitas dan kepercayaan diri anak usia dini. Subjek penelitian dari riset ini adalah anak anak kelompok A dan B RA Khusnul Hafzhan, serta guru. Metode yang digunakan pada riset ini adalah metode kualitatif dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Analisis kualitatif, Analisis data yang dipakai di penelitian kali ini. Analisis data dilakukan dengan cara reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Teknik pengumpulan data yang digunakan ialah wawancara, observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi pentas seni tari dapat menjadi wadah bagi anak untuk meningkatkan kreativitas dan kepercayaan dirinya, tidak hanya untuk pentas seni indoor, tetapi juga untuk kegiatan pentas seni outdoor atau dengan kata lain ajang perlombaan seni tari bagi anak usia dini.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

edukids

Publisher

Subject

Education Other

Description

EDUKIDS : Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Early Childhood ...