Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajaran
Vol 13, No 1 (2024): Bahasa, Sastra, dan Pengajaran

Pemerolehan Bahasa Kedua Kenji Konten Kreator TikTok Jepang

Agustin*, Anggelia Dwi (Unknown)
Fitri, Sekar Kurnia (Unknown)
Putra, Dona Aji Karunia (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2024

Abstract

This article will explore the process of acquiring a second language by Kenji, a Japanese content creator who learned Indonesian through TikTok. Content analysis methods are used to identify significant changes in language use, language acquisition strategies, and the factors that influence them. The research subject is Kenji, and research data was obtained from videos uploaded by Kenji on the TikTok platform. Data collection techniques involve direct observation and field recording. The research results show that the process of acquiring a second language involves active efforts in adapting Indonesian intonation, rhythm and pronunciation, as well as showing adaptation to the cultural context. Keywords: second language; culture; acquisition; influenceAbstrak:Artikel ini akan mengeksplorasi proses pemerolehan bahasa kedua  Kenji, seorang konten kreator asal Jepang yang mempelajari bahasa Indonesia melalui TikTok. Metode analisis konten digunakan untuk mengidentifikasi perubahan signifikan dalam penggunaan bahasa, strategi pemerolehan bahasa, dan faktor-faktor yang memengaruhinya. Subjek penelitian adalah Kenji, dan data penelitian diperoleh dari video-video yang diunggah oleh Kenji di platform TikTok. Teknik pengumpulan data melibatkan pengamatan langsung dan pencatatan lapangan. Hasil penelitian menunjukkan proses pemerolehan bahasa kedua ini melibatkan upaya aktif dalam menyesuaikan intonasi, ritme, dan pengucapan bahasa Indonesia, serta menunjukkan adaptasi terhadap konteks budaya.Katakunci: bahasa kedua; budaya; pemerolehan; pengaruh

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

ajbsi

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Alinea is a scientific journal published by Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Suryakancana that covers various issues related to the learning of bahasa Indonesia. The aim of this journal publication is to disseminate the conceptual thoughts or ideas and research results that ...