JS (Jurnal Sekolah)
Vol 8, No 4 (2024): SEPTEMBER 2024

PENGARUH MODEL EXAMPLE NON EXAMPLE TERHADAP HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS V SDN 026793 BINJAI

Siregar, Khopipah Indah (Unknown)
Prawijaya, Septian (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 Sep 2024

Abstract

Abstract : The Effect of Example Non Example Model on the Learning Outcomes of IPAS Class V Students of SDN 026793 Binjai. This research aims to determine the effect of the Example Non Example learning model on the learning outcomes of IPAS (Integrated Science) for fifth-grade students at SDN 026793 Binjai. The research design used is a Quasi-Experimental Design in the form of Non-Equivalent Control Group Design. The population of this study is all fifth-grade students at SDN 026793, totaling 48 students. The research sample was taken using total sampling technique, consisting of class V-A as the experimental group and class C as the control group. Data were collected using a 20-item multiple-choice test of IPAS Topic C "Bagaimana Aku Tumbuh Besar" The research results obtained the average pre-test score for the experimental group was 46.67, increasing to 83.54 in the post-test. Meanwhile, the average pre-test score for the control group was 47.08, increasing to 75.21 in the post-test. The data analysis technique used hypothesis testing (t-test) using independent samples t-test, obtaining a sig. value (2-tailed) < 0.05, hence Ha is accepted and Ho is rejected. It can be concluded that the Example Non Example model influences the learning outcomes of IPAS for fifth-grade students on the topic of "Bagaimana Aku Tumbuh Besar".Keywords: Example Non Example, IPAS Learning Outcomes Abstrak : Pengaruh Model Example Non Example terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas V SDN 026793 Binjai. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Example Non Example terhadap hasil belajar IPAS siswa kelas V di SDN 026793 Binjai. Jenis Penelitian yang digunakan adalah Quasi Experimental Desain berbentuk Non-Equivalent Control Group Design. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V SDN 026793 yang berjumlah 48 siswa. Sampel penelitian ini diambil menggunakan tekhnik sampling total yang terdiri dari kelas V-A sebagai kelas eksperimen dan kelas V-B sebagai kelas kontrol. Data dikumpulkan menggunakan test hasil belajar sebanyak 20 butir soal IPAS Topik C Bagaimana Aku Tumbuh Besar yang berbentuk pilihan berganda. Hasil penelitian memperoleh nilai rata-rata pre-test kelas eksperimen sebesar 46,67 dan meningkat menjadi 83,54 saat diberikan post-test. Sedangkan nilai rata-rata pre-test kelas kontrol sebesar 47,08 dan meningkat menjadi 75,21 saat diberikan post-test. Tekhnik analisis data yaitu menggunakan uji hipotesis (uji t) menggunakan uji independent samples t-test memperoleh nilai sig. (2-tailed) < 0,05 maka Ha diterima dan Ho ditolak. Dapat disimpulkan bahwa model Example Non Example berpengaruh terhadap hasil belajar IPAS siswa kelas V materi Topik C Bagaimana Aku Tumbuh Besar.Kata kunci: Example Non Example, Hasil Belajar IPAS

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

js

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

JS (Jurnal Sekolah) berisi artikel yang berkaitan dengan pendidikan, yang meliputi pembelajaran, hasil penelitian dan pengabdian kepada masyarakat. JS (Jurnal Sekolah), dikelola oleh Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD), Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan. JS (Jurnal Sekolah) ...