EDUKASI
EDUKASI | Volume 14, Nomor 1, April 2016

STRATEGI PEMBIAYAAN PENDIDIKAN PADA MADRASAH SWASTA UNGGULAN

Muhamad Murtadlo (Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2016

Abstract

abstractEducation inancing is often considered to be a major problem to encourage private madrasahs to be favorite schools. This study is intended to examine the strategy of inancing education carried out by one of the favorite madrasahs. The study is based on a case study of a favorite madrasah around  the  capital  city  Jakarta.  This  study  found the education funding model that can deliver this madrasah to earn the predicate of “madrasah unggul”  from  the  Ministry  of  Religious  Affairs. Based on the experience of this madrasah, parent participation in education funding must be offset by the provision of quality assurance to education service customers.Keywords:strategy, education Financing, Favorite madrasahabstrakPembiayaan pendidikan sering dianggap menjadi masalah utama untuk mendorong madrasah swasta menjadi sekolah unggulan. Penelitian ini ingin mengkaji strategi pembiayaan pendidikan yang dilakukan oleh salah satu madrasah unggulan. Kajian didasarkan pada studi kasus terhadap madrasah unggulan di sekitar ibukota Jakarta. Kajian ini menemukan model pembiayaan pendidikan yang mampu mengantarkan madrasah ini memperoleh predikat madrasah unggul dari Kementerian Agama RI. Berdasarkan pengalaman madrasah ini, partisipasi orang tua dalam pembiayaan pendidikan harus diimbangi dengan memberikan jaminan kualitas terhadap konsumen pendidikan.Kata Kunci:strategi, Pembiayaan Pendidikan, madrasah Unggulan

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

edukasi

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Other

Description

Focus: EDUKASI is a scientific journal dedicated to the study and research of Religion and Religious Education. It is committed to enriching and expanding the body of scientific knowledge relevant for policy-making and the advancement of theoretical and conceptual frameworks. The journal aims to ...