Dinamika Pendidikan
Vol 11, No 1 (2016): Juny 2016

Increasing student’s character values by utilizing combination of team accelerated instruction and numbered heads together

Nuryana, Ita ( Faculty of Economics, Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia)
Widhiastuti, Ratieh ( Faculty of Economics, Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia)
Murniawaty, Indri ( Faculty of Economics, Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2017

Abstract

Learning process is an important aspect at school because the learning interaction is the core activity which can be the means of structured and planned knowledge transfer from teacher to students. In a good teaching-learning process, teacher as the learning manager should make the class comfortable and fun which can  encourage the development of students’ character values. The objective of the study is to obtain empirical evidence of the effectiveness of combining Team Accelerated Instruction (TAI) and Numbered Heads Together (NHT) learning strategies in teaching Investments to improve students’ discipline, creativity, diligence, and participation. The sample of the research consists of 48 Economics Education students. Data are collected from observations, interviews, and documentation. The stages of the research inclueds planning, implementation, monitoring and evaluation, analysis, and reflection.Proses pembelajaran adalah suatu hal yang penting dalam sebuah pendidikan karena interaksi pembelajaran adalah kegiatan inti pembelajaran yang dapat menjadi sarana transfer keilmuan dari guru dengan siswa yang terstruktur dan terencana, sehingga akan menjadikan siswa paham akan materi pelajaran yang disampaikan oleh guru/dosen. Proses pembelajaran yang baik, hendaknya pengajar sebagai pengelola pembelajaran harus mampu menghidupkan suasana kelas yang nyaman dan menyenangkan serta mampu mengupayakan terbentuknya nilai-nilai karakter yang tepat bagi peserta didik. penelitian ini bertujuan untuk menguji dan memperoleh bukti empiris mengenai efektivitas penerapan kombinasi strategi pembelajaran Team Accelerated Instruction (TAI) dan Number Heads Together (NHT) pada kompetensi dasar investasi dalam meningkatkan nilai karakter kedisiplinan, kreatif, kerja keras, dan keaktifan mahasiswa dalam proses belajar mengajar. Populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa yang mengikuti mata kuliah Akuntansi Keuangan Menengah 2 di jurusan Pendidikan Ekonomi dan sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa yang mengikuti mata kuliah Akuntansi Keuangan Menengah 2 di jurusan Pendidikan Ekonomi sebanyak 48 mahasiswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Tahapan penelitian ini adalah: tahap perencanaan, implementasi tindakan, pemantauan dan evaluasi, analisis dan refleksi.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

DP

Publisher

Subject

Education

Description

Dinamika Pendidikan (p-ISSN 1907-3720, e-ISSN 2502-5074) is a scientific periodical published by the Department of Economics Education, Faculty of Economics, Universitas Negeri Semarang collaborate with Asosiasi Profesi Pendidik Ekonomi Indonesia (ASPROPENDO), Asosiasi Profesi Pendidikan Akuntansi ...