AbstractPT. Pertamina (Persero)  Region VI Balikpapan Kalimantan Marine Department is responsible for the smooth  distribution of oil at sea, After about   six years of     operation to replace the  engines were new, there are possible factors    that influence the course of a new boat engine      replacement project   due to different the current  situation with situation at the  time to do feasibility study  six years earlier,  so that should be  evaluated to determine whether the project is still feasible to run. The  financial   aspects of  the old  boat  engine  repair  NPV $ 482,006 while for a new boat engine   replacement $ 1,201,148 NPV and boat contrac  $.1.069.480.  IRR value  is greater  than  that required  by the company, which   is to repair the old boat engines for the replacement of 33.2%  while the new boat engine replacement 38, 67% improvement in PI and old ship engines for 1,09  while for new  ship engines 1,03   replacement   so that  the investment is feasible, Payback Period for the old boat engine repair over 3 years, 10 months, 2 days while a    replacement engine   for a new 3 year and 5 ships month 19 days. From the sensitivity analysis found that   the project to repair the old  boat engine  feasible if   cash flow  is greater than $ .281.615 while   for a new  boat engine  replacement is  feasible if  cash flow is greater than $ 541.538. Of the three alternative NPV feasible because alternative investments are Mutually Exclusive then only have one alternative calculation that is an alternative to the second purchase of new ship's engines. Keyword :  Investment Mutually Exclusive, Aspect financial: NPV, IRR, Profitability Index, Payback period and Sensitivity. Abstrak               PT. Pertamina (Persero) Region VI Balikpapan Kalimantan Marine Departement adalah bertanggung jawab terhadap kelancaran distribusi minyak di laut, Setelah kurang lebih enam tahun beroperasi mengganti mesin kapal baru , dimungkinkan terdapat faktor-faktor yang berpengaruh terhadap jalannya proyek penggantian mesin kapal baru karena berbedanya situasi saat ini dengan situasi pada saat dilakukan studi kelayakan enam tahun sebelumnya, sehingga perlu dilakukan evaluasi untuk mengetahui apakah proyek tersebut masih layak untuk dijalankan. Aspek financial perbaikan mesin kapal lama diperoleh NPV $ 482.006 sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru NPV $ 1.201.148 dan NPV kontrak kapal adalah $.1.069.480. nilai IRR lebih besar dari yang disyaratkan perusahaan, yaitu untuk perbaikan mesin kapal lama 33,2 % sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru 38,67 % dan nilai PI perbaikan mesin kapal lama sebesar 1.09 sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru 1,03 sehingga investasi dikatakan layak, Payback Period untuk perbaikan mesin kapal lama lebih 3 tahun, 10 bulan, 2 hari sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru 3 tahun 5 bulan 19 hari. Dari analisis sensitivitas diketahui bahwa proyek untuk perbaikan mesin kapal lama layak jika aliran kas lebih besar dari $.281.615 sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru  masih layak untuk dilakukan jika aliran kas lebih besar dari $ 541.538.Dari NPV ketiga alternative layak dilakukan karena alternative investasi bersifat Mutually Exclusive maka hanya dipilih satu alternatif perhitungan yaitu alternatif ke II pembelian mesin kapal baru. Kata Kunci :  Investasi Mutually Exclusive, Aspek finansial: NPV, IRR, Profitability Index, Payback period dan Sensitifitas.
Copyrights © 2016