Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 2, No 12: Desember 2017

UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS CERPEN BERDASARKAN PENGALAMAN PRIBADI DENGAN STRATEGI PEMODELAN

Ferdinandus Siki (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Sunoto Sunoto (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Roekhan Roekhan (Pendidikan Bahasa Indonesia Pascasarjana Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
02 Jan 2018

Abstract

The purpose of this research is to describe the increasing of writing skills and learning quality with pemodelan strategy class 9th Senior High School Bina Karya Atambua. This research has been conducted in two cycle. In cycle I, the students have reached the KKM contains 6 student (40,00%). In other side, the students have not reachedthe KKM contains 9 student (60,00%). In cycle II, the students have reached the KKM contains 12 student, while the students haven’t reached the KKM 3 students. In cycle 1, the increasing of learning quality has not been reaching the target. In cycle II, the increasing of learning has been reaching the target. The results show that pemodelan strategy has effect to increasing student writing skills and the learning quality.Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan kemampuan menulis cerpen dan peningkatan kualitas pembelajaran dengan strategi pemodelan untuk siswa kelas XC SMA Bina Karya Atambua. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus. Siklus I siswa yang berhasil mencapai KKM ada 6 siswa (40.00%). Siswa yang belum berhasil mencapai KKM 9 siswa (60.00%). Siklus II siswa yang berhasil mencapai KKM ada 12 siswa (81.6%). Siswa yang belum berhasil mencapai KKM 3 siswa (13.6%). Siklus I peningkatan kualitas pembelajaran belum berhasil mencapai target yang ditentukan. Siklus II peningkatan kualitas pembelajaran berhasil mencapai target yang ditentukan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peningkatan kemampuan menulis dan peningkatan kualitas pembelajaran pada siklus I dan II mengalami peningkatan.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...