U-JET: Unila Journal of English Teaching
Vol 7, No 1 (2018): U-JET

Modifying Collaborative Strategic Reading (MCSR) To Improve Students Reading Comprehension

Ria Ayu Pratiwi (Universitas Lampung)
Ag. Bambang Setiyadi (Universitas Lampung)
Ujang Suparman (Universitas Lampung)



Article Info

Publish Date
22 Mar 2018

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan efek dari CSR dan MCSR untuk pemahaman membaca siswa, untuk menginvestigasi aspek membaca yang paling meningkat setelah diajar menggunakan MCSR, dan untuk mengetahui persepsi siswa terhadap penggunaan MCSR dalam pemahaman membaca siswa. Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah two groups pre test post test design. Hasil paired sample t-test menunjukkan aspek pemahaman membaca yang meningkat secara signifikan adalah determining inference. MCSR dapat meningkatkan pemahaman membaca lebih baik dari pada CSR. MCSR menyediakan rangkaian kegiatan membaca sebagai strategi untuk mencapai tujuan pembelajaran bagi siswa. Selain itu, MCSR dapat meningkatkan pembahaman membaca khususnya pada aspek determining inference. Sebagai tambahan, siswa memiliki persepsi yang positif terhadap penggunaan MCSR untuk pemahaman membaca.This study was intended to find out the different effect of CSR and MCSR for students reading comprehension, to investigate which reading aspects that increased better after being taught by using MCSR and to examine the students perceptions to the process of teaching through MCSR on students reading comprehension. Two groups pre test post test design was employed in this study. The paired sample t-test indicated that reading comprehension aspect which increased significantly was determining inference. The MCSR could improve students reading comprehesion better rather than CSR. MCSR provided learners with activities as strategy to carry out learning goals. Besides, the MCSR could improve students reading comprehension especially in determining inference aspect. Additionnaly, the students perception about the MCSR for reading comprehension was positive.Keywords: CSR, MCSR, reading comprehension.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

123

Publisher

Subject

Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Ujet is a quarterly journal (March, June, September and December) published by the English Language Study Program, Department of Language and Arts Education, Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. It addresses a wide range of different fields in English teaching and ...