JINOP (Jurnal Inovasi Pembelajaran)
Vol 2, No 1 (2016): Mei 2016

Desain Pembelajaran Statistika Menggunakan Konteks Mal di Kelas V

Surya, Apriana (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 Jun 2016

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan menghasilkan lintasan belajar untuk membantu siswa dalam pembelajaran statistika menggunakan konteks mal di kelas V. Penelitian ini berdasarkan PMRI yang dikaitkan dengan pembelajaran tematik integratif Kurikulum 2013. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah design research type validation study yang bertujuan untuk membuktikan teori-teori pembelajaran. Penelitian ini dilaksanakan di SD Islam Az-Zahrah Palembang dengan melibatkan siswa kelas V yang berjumlah 24 siswa. Aktivitas-aktivitas pembelajaran yang dilakukan siswa meliputi: 1) membuat turus, 2) menggambar dan menyusun toko baju, 3) memotong dan menyambung batang, 4) menentukan banyak toko baju anak yang sering terdapat di setiap lantai mal, menata ulang susunan toko baju di setiap lantai mal, menentukan toko baju yang terbanyak dan paling sedikit di setiap lantai mal. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa melalui serangkaian aktivitas yang telah dilakukan membantu siswa dalam pembelajaran statistika. Kata kunci: statistika; mal; pendekatan PMRI; design research.  AbstractThis research is used to help the fifth grade of elementary school statistic easily through mall conteks. It is based on PMRI which is connected to the learning integrative 2013 curriculum. It is used design research type validation study methodology to prove learning theories. This research involved 24 students os Az-Zahrah Palembang in fifth grade level. The students did some activities like (1) making tally (2) drawing and arranging the clothes store (3) cutting and connecting bar chart (4) deciding the clothes stores which is attended in every floor, re arranging the clothes stores every floor, deciding which mall is less and more every floor. And the result shown that by doing same activities above able to help the students in learning statistics. Key words: statistics; mall; PMRI approaching; design research.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jinop

Publisher

Subject

Education

Description

JINoP acts as medium of publicating the result of research covering the learning innovation theme from the elementary to higher education level. The journal also acts as a medium of disseminating research thought conducted by teachers and lecturers. In substance, the articles published in the ...