Jurnal Kultur Demokrasi
Vol 5, No 11 (2018): JURNAL KULTUR DEMOKRASI

INTERNALISASI NILAI-NILAI NASIONALISME DALAM PEMBELAJARAN PPKn

Achmad Susanto (Unknown)
Irawan Suntoro (Unknown)
Yunisca Nurmalisa (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 Aug 2018

Abstract

The purpose of this research is to describe and analyze: internalization of nationalism value in pancasila and citizenship’s lesson on students in State junior high school 1 Bandar Sribhawono, east Lampung . The Methods that used in this research is survey’s method by descriptive quantitative approach. The Samples in this research are 84 respondents. Data Analysis used chi kuadrat and collecting data technique used questionnaire and supporting techniques used interviews and documentation. The result of this research indicated that the role of Pancasila and citizenship’s lesson in state junior high schools 1 Bandar Sribhawono are categorized had a role . Internalization of the nationalism values in public junior high school 1 Bandar Sribhawono are categorized successfully .The role of Pancasila and citizenship’s lesson in internalizing nationalism’s values at state junior high school 1 Bandar Sribhawono categorized has a role.Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan dan menganalisis : Internalisasi nilai-nilai nasionalisme dalam pembelajaran PPKn pada peserta didik di SMP Negeri 1 Bandar Sribhawono Lampung Timur. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah adalah metode survey dengan pendekatan deskriptif kuantitatif. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 84 responden. Analisis data menggunakan Chi kuadrat dan tenik pengumpulan data menggunakan angket dan teknik penunjang menggunakan wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peranan pembelajaran PPKn di SMP Negeri 1 Bandar Sribhawono dikategorikan berperan. Internalisasi nilai-nilai nasionalisme di SMP Negeri 1 Bandar Sribhawono dikategorikan berhasil. Peranan pembelajaran PPKn dalam internalisasi nilai-nilai nasionalisme di SMP Negeri 1 Bandar Sribhawono dikategorikan pada kategori berperan.Kata kunci: internalisasi, nilai-nilai nasionalisme, peserta didik.

Copyrights © 2018