JPPI (Jurnal Pendidikan Islam Pendekatan Interdisipliner)
2017: JPPI Volume 1 Nomor 2 Desember 2017

Penerapan Permainan Simulasi sebagai Teknik Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Konflik di SMK Negeri 1 Polewali

Muji Rahayu (IAI DDI Polewali Mandar)



Article Info

Publish Date
21 Jan 2017

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan permainan simulasi sebagai teknik bimbingan kelompok untuk meningkatkan kemampuan menyelesaikan konflik di SMK Negeri 1 Polewali. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI SMK Negeri 1 Polewali sebanyak 15 siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif, dan analisis t-tets. Tingkat kemampuan siswa dalam menyelesaikan konflik di SMK Negeri 1 Polewali mengalami peningkatan. Tingkat kemampuan siswa dalam menyelesaikan konflik dominan dalam kategori tinggi sebanyak 10 responden (66,67%), kategori sangat tinggi sebanyak 2 resonden (13,33%), dan kategori sedang sebanyak 3 responden (20%). This study aims to determine the effect of the simulation games implementation as group counseling techniques to improve the ability of resolving conflicts at SMK Negeri 1 Polewali. This research subject are student of class XI at SMK Negeri 1 Polewali as many as 15 students. Data analysis technique used is descriptive and t-test analysis. The level of students' skills in resolving conflicts in SMK Negeri 1 Polewali increased. The level of students' skills in resolving conflicts dominantly are in the high category as many as 10 respondents (66.67%), very high category as much as 2 respondent (13.33%), and moderate category as many as three respondents (20%).

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

Jurnal Pendidikan Islam Pendekatan Interdisipliner (JPPI) published by IAI DDI Polewali Mandar, jornals are published twice a year in Juni dan Desember. This journal Contains articles of thought and research results in Islamic education disciplines. This journal warmly welcomes contributions from ...