Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru
Vol 1, No 1 (2018): Mei 2018

PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IVB SD NEGERI 4 KAMPUNG BARU KECAMATAN BULELENG TAHUN PELAJARAN 2017/2018

Karmajaya, I Wayan Agus (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jul 2018

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar Matematika  dengan menerapkan model Problem Based Learning berbantuan media konkret pada siswa kelas IVB di SD Negeri 4 Kampung Baru tahun pelajaran 2017/2018. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian tindakan kelas ini terdiri dari 2 siklus dengan alur penyusunan yakni perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, dan refleksi. Pelaksanaan tindakan tiap siklus adalah dua kali pertemuan. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IVB tahun pelajaran 2017/2018 di SD Negeri 4 Kampung Baru, yang berjumlah 22 orang. Objek penelitian ini adalah peningkatan hasil belajar Matematika. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan metode tes. Instrumen yang digunakan adalah lembar evaluasi. Hasil  penelitian  menunjukkan  bahwa  terjadi  peningkatan  persentase  hasil belajar pada siswa kelas IVB di SD Negeri 4 Kampung Baru. Berdasarkan tes hasil belajar, pada siklus I rata-rata hasil belajar Matematika  diperoleh sebesar 65,27.  Selanjutnya, pada siklus II rata-rata hasil belajar Matematika  diperoleh sebesar 74,54. Pada ketuntasan belajar siswa secara klasikal pun terjadi peningkatan, terlihat dari perhitungan ketuntasan belajar klasikal siklus 1 yakni 68,18%, atau berkategori cukup dan siklus II 81,81 berkategori baik. Hal ini menunjukan baik dari rata-rata kelas maupun ktuntasan belajar klasikal siswa telah mencapai kriteria yang ditetapkan yaitu mencapai KKM 70 untuk rata-rata kelas dan presentase 80% atau berkategori baik untuk ketutasan belajar klasikal. Berdasarkan hal tersebut dapat disimpulkan bahawa hasil pembelajaran Matematika dengan menerapkan model Problem Based Learning berbantuan media konkret pada siswa kelas IVB SD Negeri 4 Kampung Baru Meningkat. Kata kunci: Model Problem Based Learning, Hasil Belajar Matematika. This study aims to improve the learning outcomes of Mathematics by applying a model of Problem Based Learning concrete media assisted in grade IVB students at SD Negeri 4 Kampung Baru in the academic year 2017/2018. This type of research is a classroom action research (PTK). This classroom action research consists of 2 cycles with a drafting path that is action planning, action execution, and reflection. The implementation of the action of each cycle is two meetings. The subjects of this study were the students of grade IVB in the academic year 2017/2018 at SD Negeri 4 Kampung Baru, which amounted to 22 people. The object of this research is the improvement of mathematics learning outcomes. Data collection in this research is done by test method. The instrument used is an evaluation sheet. The results showed that there is an increase in the percentage of learning outcomes in grade IVB students at SD Negeri 4 Kampung Baru. Based on the test of learning outcomes, in cycle I the average learning outcomes obtained by Mathematics 65.27. Furthermore, in cycle II the average of mathematics learning result obtained equal to 74,54. In the students' learning mastery classically also increased, seen from the calculation of classical learning completeness cycle 1 of 68.18%, or sufficient categorized and cycle II 81.81 categorized well. This shows both the average class and learning ktuntasan klasikal students have reached the established criteria of achieving KKM 70 for the average class and 80% percentage or categorized well for the classical learning ketutasan. Based on the above, it can be concluded that the learning result of Mathematics by applying the model of Problem Based Learning using concrete media in grade IVB students of SD Negeri 4 Kampung Baru Meningkat. Keywords: Problem Based Learning, Mathematics Learning Outcomes.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

JIPPG

Publisher

Subject

Education

Description

As an international, multi-disciplinary, peer-refereed journal, the scope of this journal is in learning and instruction area which provides a platform for the publication of the most advanced scientific researches in the areas of learning, development, instruction and teaching at Jurnal Ilmiah ...