PEDAGOGIA
Vol 16, No 3 (2018)

PENGGUNAAN MEDIA FLASHCARD UNTUK MENINGKATKAN PENGENALAN BENTUK HURUF SISWA KELAS I PADA MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH ABC MANADO

Maryanto, Rahel Ika Primadini (Unknown)
Wulanata, Imanuel Adhitya (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Dec 2018

Abstract

AbstrakBerdasarkan hasil observasi selama tiga minggu dan hasil tes diagnostik yangdilaksanakan pada mata pelajaran Bahasa Indonesia, menunjukkan pengenalan bentuk huruf pada siswa kelas 1 masih terbatas. Tujuan dari penelitian ini adalah meningkatkan pengenalan bentuk huruf pada siswa dengan menggunakan media flashcard. Penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) model Kemmis dan Taggart, yang berlangsung selama dua siklus. Penelitian dilaksanakan pada tanggal 24 Juli hingga 25 Oktober 2017 terhadap 6 siswa sebagai subyek penelitian, di Sekolah ABC Manado. Instrumen yang digunakan selama penelitian adalah lembar tes tertulis (tes diagnostik dan tes formatif), lembar observasi chekcklist penggunaan media, lembar wawancara (guru mentor dan subyek penelitian), dan jurnal refleksi.Hasil penelitian menunjukkan peningkatan pengenalan bentuk huruf kelas 1 Sekolah ABC Manado pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di setiap indikator, dari siklus satu ke siklus 2. Masing-masing peningkatan indikator adalah 5,21% untuk indikator PBH-1, 12,53% untuk indikator PBH-2, dan 25% untuk indikator PBH-3. Maka disimpulkan bahwa penggunaan media flashcard dapat meningkatkan pengenalan bentuk huruf siswa kelas 1 pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di sekolah ABC Manado.AbstractBased on the observation for three weeks and diagnostic test result in Indonesian language subject, it is proven that the students in 1st grade of ABC’s School Manado have not yet fully understood alphabet form. The purpose of this research is to enhance the alphabet form recognition on students who become the subject of research by used flashcard media. The research method used in this research was a Classroom Action Research (CAR) Kemmis and Taggart’s model, held in two cycles. The research was conducted on July 24th until October 25th, 2017 towards 6 students, in ABC’s School Manado. Instruments used in this research were written test sheet (diagnostic test and formative test), observation check list media usage, interview sheet (mentor and students as research subjects), and reflection journal. Based on the research that has been done, it showed the increased of the alphabet form recognition on 1st grade students of ABC’s School Manado, in every indicators from first cycle to second cycle. The enhanced each of indicators are 5,21% for indicator PBH-1, 12,53% for indicator PBH-2, and 25% for indicator PBH-3. It is concluded that the use of flashcard media can enhance alphabet form recognition students of the 1st grade in Indonesian language subject of ABC’s School Manado.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

pedagogia

Publisher

Subject

Education

Description

PEDAGOGIA (e-ISSN 2579-7700, p.ISSN 1693-5276 is a peer-reviewed (double blind review) journal published by Faculty of Education, Indonesia Univerity of Education. The goal of this journal is to facilitate scholars, researchers, and teachers for publishing the original research articles or review ...