cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. lamongan,
Jawa timur
INDONESIA
EDU-RELIGIA : Jurnal Keagamaan dan Pembelajarannya
ISSN : 25795465     EISSN : 25795473     DOI : -
Core Subject : Education,
The purpose of this journal is to publish scientific works from national and international lecturers, researchers, students, and practitioners to present their new ideas, concepts and theories in Indonesian language and literature education such as: 1. The research results of islamic edication. 2. The research results of experimental. 3. The research result of Class Action Research (CAR). 4. Research result of Literature. 5. Islamic studies
Arjuna Subject : -
Articles 3 Documents
Search results for , issue "Vol 3 No 2 (2020): Edu-Religia : Jurnal Keagamaan dan Pembelajarannya" : 3 Documents clear
PENANAMAN NILAI-NILAI BUDI PEKERTI MELALUI TEMBANG DOLANAN ANAK-ANAK PADA ANAK USIA DASAR M.A Dhalu
EDU-RELIGIA : Jurnal Keagamaan dan Pembelajarannya Vol 3 No 2 (2020): Edu-Religia : Jurnal Keagamaan dan Pembelajarannya
Publisher : Program Pascasarjana Pendidikan Islam Universitas Islam Darul Ulum Lamongan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52166/edu-religia.v3i2.1637

Abstract

This study aims to retain the children’s songs in Srimulyo Village and the games that have now been forgotten and many of which are unknown to children in the village. The result of this research is that tembang dolanan has a very important character value in growing confidant independent responsibility and some of the character that needs to be shaped in children. The importance of dolanan song which is a cultural heritage is maintained until now, namely the value of education contained in it that teaches children to prosses good values, religious values, social values, and cultural values. The method used in this research is descriptive research methods qualitative. The instruments in this study were individual research, data collection, and interviews with resource persons. From the result of data acquisition in the field, there are a number of children’s songs which from each stanza have different meanings and values of education and teach about the values of character, religious values, cultural values, and social values that can be known from analyzing the meaning of children’s song
MODEL PEMBELAJARAN ONLINE MATA PELAJARAN FIKIH DI ERA PANDEMI COVID-19 PADA MIN 1 TUBAN DAN MIS HIDAYATUN NAJAH TUBAN Chotidjah Chotidjah
EDU-RELIGIA : Jurnal Keagamaan dan Pembelajarannya Vol 3 No 2 (2020): Edu-Religia : Jurnal Keagamaan dan Pembelajarannya
Publisher : Program Pascasarjana Pendidikan Islam Universitas Islam Darul Ulum Lamongan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.52166/edu-religia.v3i2.2664

Abstract

Penelitian ini berlatar belakang dari keinginan peneliti untuk mengetahui model pembelajaran online mata pelajaran Fikih di MIN 1 Tuban dan MIS Hidayatun Najah Tuban ketika masa pandemi covid-19. Pembelajaran fikih, sebagaimana telah ditetapkan dalam kurikulum, selain bertujuan untuk memberikan pemahaman kepada siswa tentang ibadah sebagai ilmu pengetahuan, siswa juga dituntut dapat melaksanakannya dalam bentuk praktek ibadah. Tujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan model pembelajaran online yang dilakukan guru mata pelajaran Fikih, mulai dari persiapan rancangan pembelajaran dalam bentuk RPP sampai dengan cara memberikan penilaiannya. (2) Mendiskripsikan tantangan dan hambatan bagi guru ketika melaksanakan model pembelajaran secara online di masa pandemi. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif, yang memaparkan semua unsur terkait model pembelajaran online, baik dari RPP (rencana pelaksanaan pembelajaran), strategi, metode dan pendekatan sampai media yang digunakan dalam melaksanakan pembelajaran secara online. Data penelitian ini adalah paparan data baik berupa hasil observasi, wawancara, dan data dokumen yang diperoleh oleh peneliti. Teknik pengumpulan data diperoleh melalui observasi, wawancara, dokumentasi dan penggabungan melalui teknik triangulasi. Setelah data terkumpul lalu dilakukan penganalisisan data baik dalam situs tunggal maupun multi situs. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dalam pelaksanaan pembelajaran mata pelajaran Fikih di masa pandemi kedua lembaga pendidikan tersebut baik MIN 1 Tuban maupun MIS Hidayatun Najah menggunakan model pembelajaran online dengan berbagai macam aplikasi yaitu aplikasi e-Learning, Google Clasroom, Voice Note, Video atau dengan pembelajaran secara Virtual menggunakan aplikasi Zoom Meeting, Google Meet. Sedangkan ketika pemberian tugas dan penilaian menggunakan Google Form dengan strategi pembelajaran mandiri. Untuk metode yang digunakan adalah metode ceramah dan demonstrasi, dan diskusi. Sedangkan tantangan yang ditemukan adalah bahwa dalam penggunaan model pembelajaran online baik guru maupun siswa dituntut untuk siap mempelajari teknologi beserta tools-nya sehingga pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Adapun hambatannya adalah jaringan yang tidak stabil, kuota paketan internet yang terbatas dan tidak terkontrol serta hambatan lainnya adalah keterbatasan perangkat HP maupun laptop
Menumbuhkan Sikap Humanis Religius Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Mudzakar Aziz
EDU-RELIGIA : Jurnal Keagamaan dan Pembelajarannya Vol 3 No 2 (2020): Edu-Religia : Jurnal Keagamaan dan Pembelajarannya
Publisher : Program Pascasarjana Pendidikan Islam Universitas Islam Darul Ulum Lamongan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Religious humanism is a religious value that places humans as humans, as well as efforts to humanize science while still paying attention to the responsibilities of hablun minallah and hablun minan naas. problems, such as the moral degradation of students which are still difficult to handle, for example, ignorance of the surrounding environment, selfishness, and so on. The problem of moral and moral degradation is increasingly widespread against the background of several factors, including the negative impact of advances in information technology which is increasingly out of control. The focus of the research in this study are How is PAI Learning in growing religious humanism? This research is a descriptive qualitative research. The results of this study are as follows: 1. The concept of PAI learning in fostering religious humanism, includes the use of the concept of exemplary, question and answer, discussion, project and practice. 2. Religious humanist character of students at MA Al Islamiyah Mojoasem: respect and obedience to educators, mutual respect for each other, have high learning motivation, diligent and obedient to worship and patient

Page 1 of 1 | Total Record : 3