cover
Contact Name
Darnoto
Contact Email
darnoto@unisnu.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
tarbawi@unisnu.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kab. jepara,
Jawa tengah
INDONESIA
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam
ISSN : 20883102     EISSN : 2548415X     DOI : -
Core Subject : Education,
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam p-ISSN: 2088-3102; e-ISSN: 2548-415X is an journal published by the Faculty of Tarbiyah and Education Science Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara. The journal focuses its scope on the issues of Islamic education. We invite scientists, scholars, researchers, as well as profesionnals in the field of Islamic education to publish their researches in our Journal.
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 10, No 2 (2013)" : 6 Documents clear
ANALYSIS OF NEWS ITEM TEXT FOUND IN ??THE JAKARTA POST? ENTITLED; ??Boat People May Be Allowed to Pass RI Waters? Mahalli Mahalli
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam Vol 10, No 2 (2013)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (98.96 KB) | DOI: 10.34001/tarbawi.v10i2.181

Abstract

ABSTRACTThe questions of this study are what types of Processes found in newspaper reports, why the dominant Process used to develop the genre and what genre is used to realize the discourse. The object of this study is news taken from the Jakarta Post online entitled Boat People May Be Allowed to Pass RI  Waters published on Monday, November 25, 2013, 1:15 PM. In this study, the writer concerned on functional grammar, mainly on ideational meaning. In order to get the objective of this study, the writer used some theories related to the literature, discourse, genre, grammar and ideational meaning itself. In the Process type analysis, there were four types of processes found in the news and the most process appeared was material process. The Material Process expressed in past tense. It means the text is retelling about a sequence of happening or informing something. The writer also found that there was news item genre, instead of recount, which dominate the text entitled Boat People May Be Allowed to Pass RI Waters published on Monday, November 25, 2013, 1:15 PM .Finally, the writer found that Material Processes which expressed in past tense used to reconstruct news item text that developed Boat People May Be Allowed to Pass RI Waters.  Keywords: Genre, Text Analysis, News Paper  ABSTRAKPertanyaan penelitian ini adalah apa jenis proses yang ditemukan dalam laporan surat kabar, mengapa proses dominan digunakan untuk mengembangkan genre, dan apa genre yang digunakan untuk mewujudkan wacana tersebut. Objek penelitian ini adalah berita yang diambil dari Jakarta Post secara online berjudul ??Boat People May Be Allowed to Pass RI Waters? diterbitkan pada Senin 25 November, 2013, 01:15. Dalam penelitian ini, penulis bersangkutan pada tata bahasa fungsional, terutama pada makna ideasional. Dalam rangka untuk   mendapatkan   tujuan   penelitian   ini,   penulis   menggunakan beberapa teori yang berkaitan dengan sastra, wacana, genre, tata bahasa dan makna ideasional itu sendiri. Dalam analisis tipe proses, ada empat jenis proses yang ditemukan dalam berita dan proses yang paling muncul adalah proses material. Proses Material dinyatakan dalam past tense. Arti teks tersebut adalah menceritakan kembali tentang urutan terjadi atau menginformasikan sesuatu. Penulis juga menemukan bahwa ada berita genre; recount, yang mendominasi teks berjudul ??Boat People May Be Allowed to Pass RI Waters? diterbitkan pada  Senin 25   November, 2013, 01:15.Akhirnya, penulis menemukan bahwa Proses Material yang disajikan dalam past tense digunakan untuk merekonstruksi berita teks yang dikembangkan ??Boat People May Be Allowed to Pass RI Waters?.Kata-kata Kunci : Genre, Analisis Teks, Koran
VARIASI PEMBELAJARAN DALAM TEKNOLOGI INSTRUKSIONAL Maswan Maswan
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam Vol 10, No 2 (2013)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (130.895 KB) | DOI: 10.34001/tarbawi.v10i2.182

Abstract

ABSTRAKSebuah proses pembelajaran, akan dapat memberikan hasil yang maksimal jika seorang guru mempunyai kemampuan untuk menggerakkan seluruh potensi yang ada dalam kelas. Untuk mencapai tujuan agar para siswa dapat memahami dan mengimplementasikan apa yang diberikan, maka guru harus menggunakan pola, pendekatan, strategi dan pemilihan metode yang tepat. Selain itu, agar pembelajaran lebih menarik dan memudahkan untuk menangkap pesan (materi pelajaran), maka media pembelajaran pun harus diplih yang paling tepat.  Kata-kata Kunci: Variasi Pembelajaran, Teknologi, Instruksi  ABSTRACTA learning process will be able to provide maximum results if a teacher has the ability to mobilize the full potential in the classroom. To achieve the goal of keeping, students are able to understand and implement what is given, then the teacher should use patterns, approaches, strategies and the selection of the right method. Moreover, so learning more interesting and easier to capture the message (the subject matter), then the media should also be chosen accurately.  Keywords: Learning Variation, Technology, Instructional
A SOCIOLINGUISTIC CONTEXT ANALYSIS OF SPEECH ACTS ILLOCUTIONARY FORCES Haryanto Haryanto
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam Vol 10, No 2 (2013)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (76.61 KB) | DOI: 10.34001/tarbawi.v10i2.183

Abstract

ABSTRACTThis paper is aimed at analyzing the components of situational context of ??speech event?, which are grouped in word ??SPEAKING?? by Dell Hymes (1972). It is summed up from an acronym of the components like: Setting, Scene, Participants, Ends, Act Sequence, Key Instrumentality, Norms, and Genres. It is a Case Study among the Activist Students of in Campus.Keywords : Speech Acts, Illocutionary Forces, locution, Illocution, Perlocution ABSTRAKPaper ini bertujuan untuk menganalisa komponen-komponen konteks situasi ??kejadian tutur?, yang terangkum dalam kata ??SPEAKING?? oleh Dell Hymes (1972). Singkatan kata ini merupakan rangkuman dari komponen-komponen seperti: Latar, Layar, Peserta, Hasil, Rangkaian Tutur, Instrumen Kunci, Norma-norma, dan Jenis Tutur. Tulisan ini adalah sebuah studi kasus diantara para aktivis mahasiswa di kampus.Kata-kata Kunci : Tindak Tutur, Dorongan Lokusi, Illokusi, Perlokusi
KONSEP PENDIDIKAN AKHLAK MENURUT IBNU ??ARABI Zubaidi Zubaidi
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam Vol 10, No 2 (2013)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (181.668 KB) | DOI: 10.34001/tarbawi.v10i2.184

Abstract

ABSTRAKTujuan utama pendidikan dalam Islam adalah membentuk akhlak mulia dalam diri peserta didik. Mengingat begitu pentingnya posisi akhlak/karakter tersebut, maka studi ini bertujuan untuk membahas konsep pendidikan akhlak menurut seorang tokoh besar Islam. Sedangkan tokoh yang dipilih penulis dalam studi ini adalah seorang tokoh Tasawuf, yakni Ibnu Arabi. Kajian ini berusaha untuk menggali pemikiran tokoh klasik tersebut terkait dengan konsep akhlak dan relevansinya terhadap pendidikan karakter khususnya di Indonesia.Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah library research. Sedangkan pendekatan yang digunakan adalah hermeneutika. Kemudian analisis yang digunakan adalah content analysis. Teks primer yang dikaji di sini adalah kitab Tahzib al-Akhlaq. Sedangkan teks sekundernya adalah beberapa karya orang lain tentang pemikiran Ibnu ??Arabi.Hasil kajian terhadap beberapa teks terkait adalah bahwa manusia, khususnya peserta didik, harus menggunakan akal dan hatinya sehingga bisa terbedakan dengan binatang. Dengan tuntunan ajaran dari Tuhan, peserta didik bisa berakhlak mulia, baik dalam hubungannya dengan Tuhannya maupun dengan sesama.Kata-kata kunci: pendidikan Islam, akhlak, akal, Ibnu ??Arabi.  ABSTRACTThe main purpose of education in Islam is to mold noble character of student. Due to this urgent position of that character, so this study is aimed at discussing the concept of character education according to a great Islamic scholar. The scholar chosen by the writer here is a well- known Sufi in Islamic history, namely Ibnu Arabi. This study tries to explore Ibnu Arabi??s thought related to character concept and its relevance to character education especially in Indonesia.The research type used here is library research. The approach of analysis used is hermeneutics. Technically, it uses content analysis. The primary text analyzed here is Tahzib al-Akhlaq. The secondary is some other scholars?? works about the thought of Ibnu ??Arabi.The result of study on some text related is that human, especially students must use their aql and heart so that they can be differentiated to animals. With the teachings from God, students can have noble character, both in relation to God and also to fellow-being.Keywords: Islamic education, character, aql, Ibnu ??Arabi.
MENGEMBANGKAN KECERDASAN SPIRITUAL MELALUI RUKUN IMAN DAN RUKUN ISLAM Akhirin Akhirin
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam Vol 10, No 2 (2013)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (253.795 KB) | DOI: 10.34001/tarbawi.v10i2.179

Abstract

ABSTRAKKecerdasan Spiritual (SQ) adalah inti kecerdasan kita, kecerdasan ini membuat kita mampu menyadari siapa kita sesungguhnya. SQ berfungsi mengembangkan diri kita secara utuh karena kita memiliki potensi. SQ dapat dijadikan pedoman saat kita berada diujung masalah eksistensial yang paling menantang dalam hidup berada diluar yang diharapkan dan dikenal, di luar aturan- aturan yang telah diberikan, melampaui pengalaman masa lalu, dan melampaui sesuatu yang kita hadapi. SQ memungkinkan kita untuk menyatukan hal-hal yang bersifat intrapersonal dan interpersonal serta menjembatani kesenjangan antara diri sendiri dan orang lain. Disini dijabarkan tentang cara membangun kecerdasan spiritual serta bagaimana mengaktualisasikannya beradasarkan enam rukun iman dan rukun Islam.Kata-kata Kunci: kecerdasan, spiritual, rukun iman, rukun islam ABSTRACTSpiritual Quotient (SQ) is the core of our intelligence which makes us always understand who really we are. SQ is aimed at improving ourselves integrally. It can be used as the device to handle existential matters in life which are so challenging. The problems beyond our mind, beyond existed rules, and beyond past experiences could be handled well if we use it. SQ also makes us possible to unite intrapersonal and interpersonal things. That??s why it could dilute discrepancy between our self and others. So here, in this writing, will be the explanation about how to build spiritual intelligence and how to actualize it based on six Iman pillars and five Islam pillars.Keywords: intelligence, spiritual, Iman pillars, Islam pillars.
PENDIDIKAN MORAL ANAK PILAR UTAMA DALAM KELUARGA Abdul Rozaq
Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam Vol 10, No 2 (2013)
Publisher : Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (78.015 KB) | DOI: 10.34001/tarbawi.v10i2.180

Abstract

ABSTRAKPendidikan dalam keluarga merupakan pondasi pembentuk watak kepribadian anak. Dalam kehidupan kesehariannya, anak banyak berkumpul dengan keluarga. Segala tingkah laku orang tua terutama orang tuanya akan ditiru oleh anak, sebab anak merupakan peniru yang ulung. Apabila obyek peniruannya jelek, orang tua tidak memberikan kasih sayang yang memadai dan tidak memberikan teladan yang baik, serta jauh dari nuansa agama, maka jangan berharap kedua orang tuanya akan menunai buah hasil yang baik.  Kata-kata Kunci: Pendidikan Moral, Pilar Utama, Keluarga  ABSTRACTFamily is the foundation of education in forming the character of the child's personality. In everyday life, many children gather with family. All parents, especially the behavior of their parents will be imitated by children, because children are accomplished as imitators. If the object of imitation is ugly, parents do not give sufficient affection and do not give a good example, as well as much of the nuances of religion, then they do not expect both parents will get good results.  Keywords: Moral Education, Basic Foundation, Family

Page 1 of 1 | Total Record : 6