cover
Contact Name
Kamirsyah Wahyu
Contact Email
kwahyu@uinmataram.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
jurnalbeta@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota mataram,
Nusa tenggara barat
INDONESIA
Beta: Jurnal Tadris Matematika
ISSN : 20855893     EISSN : 25410458     DOI : -
Core Subject : Education, Social,
Bετα: Jurnal Tadris Matematika (p-ISSN: 2085-5893 | e-ISSN: 2541-0458) is scientific, peer-reviewed, and open access journal published by Universitas Islam Negeri (UIN) Mataram in collaboration with Asosiasi Dosen Matematika dan Pendidikan Matematika PTKIN (Ad-Mapeta) half-yearly on May and November. It has been indexed in SINTA 2 (Accredited Journal, Decree No.21/E/KPT/2018) by Director General of Strengthening Research and Development, Ministry of Research Technology and Higher Education of the Republic of Indonesia in 2018. The indexing status will be active until 2020.
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol. 6 No. 2 (2013): Beta Nopember" : 5 Documents clear
Peningkatan Kemandirian dan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Metode Student Teams Achievement Division Alkusaeri Alkusaeri
Beta: Jurnal Tadris Matematika Vol. 6 No. 2 (2013): Beta Nopember
Publisher : Universitas Islam Negeri (UIN) Mataram

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemandirian dan hasil belajar Matematika dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif model Student Teams Achievement Division di MTs NW 01 Kembang Kerang Kec. Aikmel Lotim. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas yang terdiri atas tiga siklus. Penelitian ini menggunakan adaptasi dari desain Kemmis dan Taggart yang terdiri atas empat tahap untuk setiap siklus, yaitu perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Berdasarkan hasil penelitian tersebut dapat disimpulkan metode pembelajaran kooperatif model Student Teams Achievement Division dapat meningkatkan kemandirian dan hasil belajar Matematika kelas VII MTs NW 01 Kembang Kerang Kec. Aikmel Lotim. Peningkatan tersebut dapat dilihat dari rata-rata skor kemandirian belajar setiap siklus dan hasil post-test yang meningkat di setiap siklus.
Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Terintegrasi dengan Pengembangan Kecerdasan Emosional dan Spiritual M Syawahid
Beta: Jurnal Tadris Matematika Vol. 6 No. 2 (2013): Beta Nopember
Publisher : Universitas Islam Negeri (UIN) Mataram

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study aims to develop a valid, practical, and effective mathematics learning kitsintegrated in the development of emotional and spiritual intelligence.The development of the learning kits in this study employed Model 4-D by Thiagarajan, Semmel & Semmel that had been modified. Through the development process, this study has produced: (1) mathematics learning kits integrated in the ESI development and (2) research instruments. the results of the study showed that the mathematics learning kits integrated in the ESI developmentmeets the validity, practicality, and effectiveness criteria. The validity criteria can be viewed from validity analysis of the kits integrated in the ESI development that is in the valid category, the practicality of the kits integrated in the ESI development can be viewed from the practically belong to teacher that is in the easy to use category and practically belong to students is positive. The effectiveness of the kitsis on the basis of: (1) the percentage of the attainment of the students’ learning mastery classically with the moderate and high mastery levels being 80% of 20 students sitting for the test; (2) the percentage of the students’ ESI with the good level, being 80%.
Pengaruh Model Problem Based Learning dengan Poster Session Terhadap Pemahaman Konsep dan Komunikasi Matematika Mahasiswa Risnawati Risnawati
Beta: Jurnal Tadris Matematika Vol. 6 No. 2 (2013): Beta Nopember
Publisher : Universitas Islam Negeri (UIN) Mataram

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pemahaman konsep dan komunikasi matematika dipengaruhi oleh beberapa faktor, diantaranya adalah metode pembelajaran. Pada umumnya, metode pembelajaran yang digunakan masih secara konvensional sehingga pemahaman konsep dan komunikasi matematika mahasiswa tergolong rendah. Mahasiswa cenderung hanya mendengar, mencatat definisi, rumus, contoh soal, dan mengerjakan latihan. Salah satu metode pembelajaran yang berpeluang untuk meningkatkan pemahaman konsep dan komunikasi matematika mahasiswa pendidikan matematika, fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riaun adalah model Problem Based Learning dengan Poster Session. Penelitian ini menerapkan metode quasi eksperimen. Desain penelitian ini adalah Randomized Control-Group Post-test Only Design. Untuk mendapatkan data penelitian digunakan instrumen berupa tes pemahaman konsep, komunikasi dan lembar observasi. Jumlah sampel 69 mahasiswa yang tersebar dalam dua kelas. Analisis data dilakukan terhadap data hasil postes untuk melihat perbedaan rata-rata antara dua kelompok sampel dengan menggunakan uji-t. Berdasarkan hasil analisis data post-test diperoleh temuan pemahaman konsep dan komunikasi matematika mahasiswa yang diajar model PBL dengan Poster Session lebih tinggi dibandingkan dengan perkuliahan biasa. Berdasarkan temuan penelitian, maka penerapan model PBL dengan Poster Session dapat dijadikan sebagai alternatif metode pembelajaran yang dapat diterapkan dalam upaya meningkatkan pemahaman konsep dan komunikasi matematika.
Pendidikan Matematika Kritis (Sebuah Kajian Filosofis dan Pedagogis) Ade Alimah
Beta: Jurnal Tadris Matematika Vol. 6 No. 2 (2013): Beta Nopember
Publisher : Universitas Islam Negeri (UIN) Mataram

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Critical mathematics education is an approach of mathematics contextualization in which its learners can develop mathematical knowing, technological knowing and reflextive knowing. Mathematical knowing is skills developed in traditional teaching; technological knowing can be associated with a competence in mathematical model building; and reflective knowing can be seen as a competence in evaluating applications of mathematics. Critical mathematics education is intended to raise students’ critical consciousness against prevailing social inequalities that in turn they can apply mathematics in development of social justice. Instead of traditional banking pedagogy, critical mathematics education requires critical pedagogy emphasizing problem posing learning and dialogical relation. Critical pedagogy can be implemented through mathematics project work based on problem orientation, students’ participation, interdisciplinary approach, exemplarity, authentic and formative assessment, and activity organization. Despite high-stakes Indonesian education system, it seems that critical mathematics education is relevant to 2013 curriculum that highlights the development of learners’ attitudes and behaviors, knowledge, as well as skills.
Penurunan Persamaan Saint Venant Secara Geometris Ayu Eka Pratiwi; Tri Widjajanti; Andi Fajeriani Wyrasti
Beta: Jurnal Tadris Matematika Vol. 6 No. 2 (2013): Beta Nopember
Publisher : Universitas Islam Negeri (UIN) Mataram

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan menurunkan Persamaan Saint Venant secara geometris. Persamaan Saint Venant digunakan untuk memodelkan aliran pada saluran terbuka seperti sungai dan digunakan juga untuk memodelkan penelusuran banjir. Penurunan Persamaan Saint Venant dapat dilakukan dengan menggunakan persamaan integral dan secara geometris. Penurunan Persamaan Saint Venant secara geometris atau berdasarkan gambar penampang aliran suatu sungai secara horisontal dan vertikal digunakan untuk menggambarkan perubahan massa dan perubahan momentum. Perubahan massa dikaitkan dengan hukum kekekalan massa dan perubahan momentum dikaitkan dengan hukum kekekalan momentum yang diperoleh dari Hukum II Newton.

Page 1 of 1 | Total Record : 5