cover
Contact Name
Khoirul Muslimin
Contact Email
muslimin@unisnu.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
jurnal.annida@unisnu.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kab. jepara,
Jawa tengah
INDONESIA
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam
ISSN : 20853521     EISSN : 25489054     DOI : -
Core Subject : Education,
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam is a journal published by the faculty of da'wah and communication at Unisnu Jepara, aimed at creating and expanding innovations in the concepts, theories, paradigms, perspectives and methodologies of da'wah and communication, by publishing the results of research and other scientific papers, including the results of adaptations and books. -review related to Islamic da'wah and communication.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 2 (2014)" : 7 Documents clear
RE-BRANDING STARBUCKS; PENGUATAN MEREK ??LOGO TANPA NAMA? Kheyene Molekandella Boer
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam Vol 6, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (108.712 KB) | DOI: 10.34001/an.v6i2.227

Abstract

Abstract Keywords Logo Without A Name, Rebranding, Starbucks Coffee. Starbucks coffee as the leader of the world??s coffee drinks showed their strength of the company. The branding is a way that used to change the image of the exclusive coffee shop. Eliminate the identity of the words ??Starbucks Coffee? on the Starbucks logo makes a play on the company??s trademark Nikes that equally uses the logo without the name. Rebranding of the Logo was actually focus on the expansion that they served some products such as tea, breads and other products. The controversial issue that Starbucks changed the logo got a lot of guff from their loyal consumers, but they believe that is the right deci- sion to provide the best services to the consumers. Presents the new innova- tions are step to expand their market segmentation. In this paper, the author reviewed on the effectiveness of the chronological change of the Starbucks logo as the logo without a name. Abstrak Starbucks coffee sebagai leader minuman kopi dunia menunjukan keseriusannya untuk mengembangkan sayap perusahaanya. Melakukan rebranding adalah cara yang digunakan starbucks untuk merubah image dulu yang terkenal dengan kopi ??ekslusifnya?? kini menjadi perusahaan yang tidak hanya menjual kopi belaka. Menghilangkan identitas tulisan ??Starbucks Coffee? pada logo membuat Starbucks bermain layaknya merek dagang pada perusahaan sepatu Nike yang sama-sama menggunakan logo tanpa nama. Di balik rebranding logo tanpa nama tersebut sebenarnya fokus Starbucks adalah untuk melakukan ekspansi dengan produk dagangnya seperti menjual teh aneka roti dan produk lainnya. Kontrovensi perubahan logo Starbucks sempat mendapatkan banyak protes dari konsumen setia mereka, namun di balik itu semua pihak Starbucks yakin ini adalah keputusan tepat yang bertujuan untuk memberikan pelayanan terbaik kepada konsumen mereka. Menghadirkan inovasi-inovasi terbaru bagi Starbucks adalah langkah baru untuk semakin memperluas segmentasi pasar mereka. Dalam paper ini, penulis akan mengulas tentang efektivitas kronologis perubahan logo Starbucks sebagai Logo Tanpa Nama. Kata kunci: Logo Tanpa Nama, Rebranding, Starbucks Coffee.
PESANTREN DAN DAKWAH PEMBERDAYAAN MASYARAKAT ISLAM Dedy Susanto
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam Vol 6, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (95.948 KB) | DOI: 10.34001/an.v6i2.228

Abstract

Abstract Pesantren as society development agent, is highly expected to prepare a num- ber of concepts in students development resources, to improve both the qual- ity of the Muslim Boarding School and the quality of society??s lives. In preaching amar ma??ruf realization, pesantren not only preach orally, but also need to develop the preach in bil hal method. Pesantren Robbi Rodliyya is one of the social agents which make changes to the properous society by adopting multi- media technology, but in society and students view, they perceive that the use of the Internet bring negative effect to the children development and behavior, but they have to change the mindset of the society and students to use of modern technology, therefore, need to do social engineering. Abstrak Pesantren sebagai agen pengembangan masyarakat, sangat diharapkan mem- persiapkan sejumlah konsep pengembangan sumber daya santri, baik untuk peningkatan kualitas Pondok pesantren itu maupun untuk peningkatan kualitas kehidupan masyarakat. Dalam rangka untuk melakanakan dakwahnya sebagai realisasi amar ma??ruf, pesantren tidak hanya melakukan dakwah secara lisan saja namun perlu dikembangkan dengan model dakwah bil hal dalam bentuk pemberdayaan terhadap santri. Pesantren Robbi Rodliyya merupakan salah satu agen sosial untuk melakukan perubahan kesejahteraan terhadap umat dengan mengadobsi teknologi multi media, namun dalam wacana di masyarakat dan santri/ siswa, mereka memandang bahwa penggunakan media internet membawa dampak yang buruk bagi perkembangan anak dan mempengaruhi akhlaknya yang cenderung berfikir negatif, namun hal tersebut perlu ada pendekatan untuk mengubah pola pikir masyarakat maupun santri terkait dengan penggunaan media modern, oleh karenanya perlu dilakukan social engineering.
EFEKTIVITAS PESAN DAKWAH MELALUI KHUTBAH JUM??AT DI MASJID JAMI BAITUL MUSLIMIN DESA SROBYONG JEPARA Noor Rohman Fauzan; Ahmad Nurisman
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam Vol 6, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (80.317 KB) | DOI: 10.34001/an.v6i2.223

Abstract

Abstract Keywords Missionary activity is successful or effective when the message delivered by the preacher to the subject of propaganda (mad??u) can be understood as a whole and expressed in action. A preacher let understand the character mad??u, knowing classification and character mad??u propaganda messages to be well received. The research objective was to determine the effectiveness of propa- ganda message conveyed through the media Friday sermon to influence or shape the behavior of religious citizens living around the Baitul Muslim Jami Srobyong Village. The method used is a combination of research methods (mixed method) between qualitative and quantitative research. Data obtained by distributing questionnaires to 50 respondents randomly question citizens about Jami Baitul Muslims, as well as interviews with the preacher. The re- sults of the effectiveness of propaganda messages through Friday sermon in the form of religious behavior the result of 70% answered effectively, seriousness mad??u in listening to the sermon obtained results of 74%. The increase in terms of religious and charitable sunnah prayers obtained results 68% and 72%
DAKWAH AL-QUR??AN TERHADAP SEMANGAT ETOS KERJA Shofaussamawati Shofaussamawati
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam Vol 6, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (95.093 KB) | DOI: 10.34001/an.v6i2.229

Abstract

Abstract Keywords Propaganda, Al-Qur??an, Work Ethics Work ethic in Islam has been exemplified by the apostles and prophets before. When adolescence, Prophet Muhammad was a resilient merchant. Because of his hard effort, the prophet Muhammad??s bussiness was developed. Even when He was formally appointed as an apostle and leader of the people, the spirit of his work was not fading. The issue of governance, economic and military strat- egy were still worked. Nuhh good at making ships, Musa was a shepherd, prophet Sulaiman was an engineer, Prophet Yusuf was an accountant, the prophet Zakaria was a carpenter and the prophet Isa was a physician. If Allah will, the prophets were certainly able to live wallowing in luxury. Here God gives wisdom to the mankind, that the messenger of God was not only call people to worship God, but also for its natural prosperity. Muslims are trapped with the term resigna- tion and qana??ah, which is interpreted as surrender. be grateful for the blessing and good luck obtained. Whereas the essence of Islam actually put the concept of work before trusting upon the creator. This paper reveals how the views of the Qur??an to the spirit of its application at the same work ethic. Abstrak Etos kerja dalam Islam telah dicontohkan oleh rasul dan para nabi sebelumnya. Ketika masa remaja, nabi Muhammad saw adalah seorang pedagang yang ulet. Berkat kerja keras itu usaha dagang nabi Muhammad berkembang. Bahkan ketika resmi diangkat sebagai rasul dan pemimpin umat, semangat kerja beliau tidak luntur. Persoalan pemerintahan, ekonomi hingga strategi militer tetap dikerjakan. Nabi Nuh pandai membuat kapal, nabi Musa seorang pengembala, nabi Sulaiman seorang insiyur, nabi Yusuf seorang akuntan, nabi Zakaria seorang tukang kayu dan nabi Isa seorang tabib. Jika Allah berkehendak, para nabi itu tentu mampu hidup bergelimang kemewahan. Di sini Allah memberikan hikmah kepada manusia, bahwa para utusan Allah itu tidak hanya menyeru manusia untuk menyembah tuhan, tetapi juga untuk memakmurkan alamnya. Seringkali umat Islam terjebak dengan istilah tawakkal dan qana??ah, yang diartikan sebagai berserah, ridha dan bersyukur atas rezeki yang didapat. Padahal esensi Islam justru mendahulukan konsep bekerja sebelum bertawakkal kepada sang pencipta. Tulisan ini menguak bagaimana pandangan al-qur??an terhadap semangat etos kerja sekaligus penerapannya.
KEPUTUSAN ETIS PEKERJA MEDIA DALAM MENGHADAPI KEKUATAN PEMILIK MEDIA Fariza Yuniar Rakhmawati
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam Vol 6, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (126.304 KB) | DOI: 10.34001/an.v6i2.224

Abstract

Abstract Concentration of media ownership in Indonesia is considered problematic be- cause the owners of the media as well as a political actor. Activity owners of media conglomerates in the world of politics is feared to threaten the exist- ence of the media as the fourth pillar of democracy. The independence of me- dia workers into the hope that the media remains in the public interest. Ethics deontological, teleological ethics and virtue ethics as a guide ethical decision autonomous realization of media workers. Based on deontological ethics, me- dia workers must be ethical because it conveys reliable information ethically. Basic code of ethics for media workers in Indonesia is a professional organiza- tion code of ethics and code of conduct. Teleological ethics based media work- ers need to pay attention to the public interest. Media workers is important to be prioritized for the public interest over other interests, because the media is a public space that allows the creation of many voices and express a wide range of different views. Based on virtue ethics perspective, the content that is broadcast in the media is a reflection of the values espoused individual media workers. Abstrak Pemusatan kepemilikan media di Indonesia dipandang bermasalah karena pemilik media sekaligus menjadi aktor politik. Aktivitas pemilik konglomerasi media dalam dunia politik dikhawatirkan mengancam eksistensi media sebagai pilar keempat demokrasi. Independensi pekerja media menjadi harapan agar media tetap mengutamakan kepentingan masyarakat. Etika deontologi, etika teleologi dan etika keutamaan menjadi panduan realisasi otonomi keputusan etis pekerja media. Berdasarkan etika deontologi, pekerja media berlaku etis karena harus menyampaikan informasi yang dapat dipertanggungjawabkan secara etis. Dasar kode etik yang berlaku untuk pekerja media di Indonesia adalah kode etik organisasi profesi dan kode etik perusahaan. Pekerja media berdasar etika teleologi perlu memperhatikan kepentingan publik. Pekerja media penting untuk mengutamakan kepentingan publik di atas kepentingan lain, karena media merupakan ruang publik yang memungkinkan terciptanya banyak suara dan mengekspresikan berbagai macam pandangan yang berbeda-beda. Berdasarkan perspektif etika keutamaan, konten yang disiarkan di media merupakan refleksi dari nilai-nilai yang dianut individu pekerja media.
TWITTER SEBAGAI MEDIA PROMOSI WISATA KOTA SEMARANG Iva Anjar Pawestri
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam Vol 6, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (146.63 KB) | DOI: 10.34001/an.v6i2.225

Abstract

Abstract: Keywords Social Media, Social Connected, Marketing. The concept of marketing experienced a revolution from the vertical system to the horizontal system as a solution to the era of web 2.0 adapted. Effecient of using social is a reason of the concept of marketing in the era of web 2.0. The use of social media twitter and facebook in marketing activities is able to make new innovations in promoting a product. The online social community is very effective in creating and maintaining new avenues of marketing in the era of web 2.0. By its realtime, without the constraints of distance, wihout limita- tion of time, so without the need for face to face discussions and interactions, it still runs. In 12Cs marketing mix will only be successful if there is a current that flows as a result of social connectivity. Tourism promotion of Semarang, twitter account @wisatasemarang is an alternative media to promote. Abstract Konsep pemasaran mengalami revolusi dari sistem vertikal menjadi sistem horisontal sebagai solusi adaptasi dengan era web 2.0. Efesiensi penggunaan social connected merupakan alasan konsep pemasaran di era web 2.0. Peng- gunaan media sosial twitter atau facebook dalam kegiatan pemasaran yang dapat menjadikan inovasi baru dalam mempromosikan suatu produk. Komunitas sosial online sangat efektif dalam menciptakan dan mempertahankan jalan baru pemasaran di era web 2.0. Dengan sifatnya yang realtime, tanpa batasan jarak, tanpa batasan waktu, sehingga tanpa perlu bertatap muka diskusi dan interaksi akan terus berjalan. Dalam 12Cs marketing mix hanya akan berhasil dilakukan apabila ada arus konektivitas yang mengalir akibat social connected. Dalam kegiatan promosi pariwisata Semarang, media sosial akun twitter @wisata Semarang merupakan media alternatif promosi wisata Semarang.
FORMULASI MODEL DAKWAH PENGEMBANGAN MASYARAKAT ISLAM Agus Riyadi
An-Nida : Jurnal Komunikasi Islam Vol 6, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (88.716 KB) | DOI: 10.34001/an.v6i2.226

Abstract

Abstract Applying the concept of the new paradigm model of community development of Islam became a necessity that needs to be engaged. This is because the ??develop- ment? was considerably an important issue when the empirical reality of preach showed a deep concern, with more ??overwhelming? errors and simplifications are too deep to see and understand propaganda. Preach who has a strong impetus in empowering people (object of preach) become increasingly ??limp? and do not have a clear focus in the making. The fact that ??feels? getting worse, when the assumptions built into the meaning of propaganda has been less precise, such as: propaganda only be interpreted as a delivery from outside, rigor in defining the term propaganda, people only be treated as an static object. Seeing this, the call of the Islamic community development as one of the components of the ??spearhead? a touch of alternative models make propaganda with more propaganda society actors and being active, participatory and progressive framed by the principle-the principle of community development Islamic da??wah (PMI), they are the principle of integrity, principles of participation, principles of integrity, sustainable principles, principles of harmony and the principle of its own capabili- ties. Abstrak Menerapkan konsep paradigma baru model dakwah pengembangan masyarakat Islam menjadi sebuah keharusan yang perlu dilakukan. Hal ini dikarenakan ??pengembangan? itu semakin menjadi penting manakala dalam realitas empirik masalah kedakwahan menunjukkan sebuah keprihatinan mendalam, dengan se- makin ??menjalarnya? kesalahan dan penyederhanaan yang terlalu dalam melihat dan memahami dakwah. Dakwah yang memiliki daya dorong yang kuat dalam memberdayakan masyarakat (objek dakwah), menjadi semakin ??lemas? dan tidak punya fokus yang jelas dalam penggarapannya. Kenyataan itu ??terasa? semakin parah, ketika asumsi-asumsi yang dibangun dalam memaknai dakwah selama ini kurang tepat, semisal: dakwah hanya diartikan sebagai suatu penyampaian dari luar, kekakuan dalam memaknai istilah dakwah, masyarakat sebagai objek dakwah hanya diperlakukan menjadi sesuatu yang statis. Melihat hal itu, dakwah pengem- bangan masyarakat Islam sebagai salah satu komponen ??ujung tombak? memberikan sentuhan alternatif model dakwah dengan lebih menjadikan pelaku dan masyarakat dakwah bersikap aktif, partisipatif dan progresif yang dibingkai oleh prisip-prinsip dakwah pengembangan masyarakat Islam (PMI), yaitu prinsip keutuhan, prinsip partisipasi, prinsip keterpaduan, prinsip berkelanjutan, prinsip keserasian dan prinsip kemampuan sendiri.

Page 1 of 1 | Total Record : 7