cover
Contact Name
Hendra Kartika
Contact Email
hendra.kartika@staff.unsika.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
redaksi_supremum@unsika.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kab. karawang,
Jawa barat
INDONESIA
SJME (Supremum Journal of Mathematics Education)
ISSN : 25493639     EISSN : 25488163     DOI : -
Core Subject : Education, Social,
SJME (Supremum Journal of Mathematics Education) is a journal of mathematics education that publishes research papers and studies in the field of mathematics education. SJME is a biannual (January and July), peer-reviewed, open access journal, edited by the Mathematics Education, Faculty of Teacher Training and Education Science, University of Singaperbangsa Karawang, West Java, Indonesia. It addresses mainly to an expert in mathematics education, young researchers and also to other specialists in adjacent fields of research that focus their attention on general and particular issues related to mathematics education.
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 2 No 2 (2018): Juli 2018" : 6 Documents clear
Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Confidence Siswa SMP Harry Dwi Putra; Wanda Anggeraeni Solihin Putri; Ulsan Fitriana; Fitrie Andayani
SJME (Supremum Journal of Mathematics Education) Vol 2 No 2 (2018): Juli 2018
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Singaperbangsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35706/sjme.v2i2.1313

Abstract

Kemampuan pemecahan masalah melatih siswa dalam memahami masalah, merencanakan penyelesaian, menyelesaikan masalah, dan menafsirkan solusi. Siswa yang memahami konsep matematika memiliki kepercayaan diri yang tinggi dalam menyelesaikan masalah. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kemampuan pemecahan masalah dan self-confidence siswa pada materi aritmatika sosial. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis deskriptif. Instrumen yang digunakan adalah tes kemampuan pemecahan masalah, pedoman wawancara, dan skala self-confidence. Subjek pada penelitian ini sebanyak 35 siswa pada salah satu SMP. Berdasarkan analisis data disimpulkan bahwa kemampuan pemecahan masalah siswa masih rendah. Sebagian besar siswa kesulitan dalam memahami masalah, hanya setengah dari siswa yang dapat merencanakan penyelesaian, menyelesaikan masalah, dan menafsirkan solusi. Self-confidence siswa dalam pelajaran matematika tergolong baik. Meskipun kemampuan pemecahan masalah siswa masih rendah, tidak melemahkan kepercayaan diri mereka dalam menemukan solusi dari masalah. 
Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Kelas IX Pada Materi Bangun Datar Martin Bernard; Nuni Nurmala; Shinta Mariam; Nadila Rustyani
SJME (Supremum Journal of Mathematics Education) Vol 2 No 2 (2018): Juli 2018
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Singaperbangsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35706/sjme.v2i2.1317

Abstract

Pemecahan masalah diartikan sebagai metode pembelajaran yang dapat mengasah kemampuan siswa dalam memecahkan suatu persoalan. Dalam proses penyelesaian soal dan pembelajaran, siswa menggunakan pengetahuan prasyarat yang didapatkan. Metode pemecahan masalah seperti yang dikatakan polya ada 4 langkah fase penyelesaian masalah, yaitu : (1) memahami masalah (2) menyusun rencana penyelesaian (3) melaksanakan rencana penyelesaian (4) memeriksa kembali hasil pengerjaannya. Berdasarkan hal tersebut dilakukan penelitian yang bertujuan untuk menganalisis kemampuan pemecahan masalah siswa SMP kelas IX pada materi bangun datar. Metode penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif dengan populasi seluruh siswa kelas IX SMPN 1 Cihampelas dan Subjek penelitian adalah Kelas IX A dan tempat penelitian dilaksanakan di SMPN 1 Cihampelas. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa kemampuan siswa pada indikator 3 dan 4 masih tergolong rendah pada materi bangun datar. Data didapat dengan cara memberikan soal tes pemecahan masalah dengan tahapan memberikan soal tes, siswa mengisi soal tes dan memeriksa hasil tes. 
Predicting Growth Rate of Students’ Achievement in Mathematics Using Mathematical Growth Model Chinedu Obasi; Chima Ugo
SJME (Supremum Journal of Mathematics Education) Vol 2 No 2 (2018): Juli 2018
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Singaperbangsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35706/sjme.v2i2.1319

Abstract

Students’ mathematics achievements in secondary school have an influential effect on their performance in university and their future careers. There are numerous innovative teaching strategies which are promising and have shown to improve students’ achievement in mathematics; one will wonder if there will be corresponding achievement growth in mathematics. Therefore, this paper predicts growth rate of students’ achievement in mathematics using mathematical growth model. A developmental survey design was employed where students’ WAEC mathematics achievement results from 1991-2016 were collected from the Development Division, West African Examination Council (WAEC) Lagos, Nigeria. The Logistic growth mathematical model was used to compute predicted achievement growth rate. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was also used to plot the graph of the achievement data from 1991 to 2016. The result indicates that the predicted growth rate of students’ achievement in mathematics is approximately increased by 25.3% per year. This shows a weak upward trend in predicted rate of achievement at credit level and consequently indicates unsteady sustainability in mathematics achievement as well as economic growth. It is recommended among others that there should be investigation into factors responsible for the weak and unsteady achievement growth in WAEC general mathematics in Nigeria. Also, effective teaching and learning of mathematics at all levels of schooling should be ensured by all concerned in other to sustain the achievement growth in the subject. 
Influence of Extrinsic and Intrinsic Motivation on Pupils Academic Performance in Mathematics Onyekwere Nonye Adamma; Okoro Pauline Ekwutosim; Eugene Chukwuemeka Unamba
SJME (Supremum Journal of Mathematics Education) Vol 2 No 2 (2018): Juli 2018
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Singaperbangsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35706/sjme.v2i2.1322

Abstract

The study investigated the influence of extrinsic and intrinsic motivation on pupils’ academic performance in mathematics. Based on the purpose of the study two hypotheses guided the study. The descriptive research design was adopted for the study. The population of the study consisted of all 3056 primary six pupils in Owerri Education zone of Imo State.  A Sample size of 200 primary six pupils was selected for the study.   Simple random sampling technique was used in selecting four schools out of the nine schools. The instruments used for data collection was Academic Motivation Scale and Mathematics Achievement Test. The validity was determined by two experts in measurement and evaluation and one expert in mathematics education. The instruments have reliability coefficient of 0.89 and 0.92 determined using tests-retest method. Data generated were analyzed with the aid SPSS version.  Inferential statistics of t-test and Pearson product moment correlation were used to test the hypotheses at 0.05 level of significance. The study concludes that motivation improves academic performance of the pupils and there is a gender difference in motivation type and academic performance. 
Pencapaian Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Menggunakan Model Lesson Study pada Pembelajaran Matematika Ekonomi Lessa Roesdiana; Nita Hidayati
SJME (Supremum Journal of Mathematics Education) Vol 2 No 2 (2018): Juli 2018
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Singaperbangsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35706/sjme.v2i2.1292

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah menelaah peningkatan kemampuan pemahaman matematis siswa dengan menggunakan metode lesson study dibandingkan dengan pembelajaran langsung. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan desain penelitian posttes only dengan populasi penelitian yaitu mahasiswa salah satu Perguruan Tinggi di Karawang. Instrumen tes mencakup tes kemampuan pemahaman matematis dengan indikator dan variabel yang diukur adalah tingkat kemampuan pemahaman matematis. Data diolah menggunkan Software SPSS versi 22 for Windows, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peningkatan kemampuan pemahaman matematis mahasiswa yang memperoleh pembelajaran dengan model lesson study lebih baik dibandingkan dengan pembelajaran langsung. Jadi dapat disimpulkan model lesson study dapat meningkatkan hasil belajar matematika khususnya mata kuliah matematika ekonomi. 
Implementasi Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project Berbantuan GeoGebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Abdul Rosyid; Uba Umbara
SJME (Supremum Journal of Mathematics Education) Vol 2 No 2 (2018): Juli 2018
Publisher : Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Singaperbangsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35706/sjme.v2i2.1326

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji secara mendalam peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP yang memperoleh model pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) berbantuan GeoGebra dibandingkan dengan peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa SMP yang memperoleh pembelajaran konvensional. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 4 Kuningan Tahun Pelajaran 2017/2018. Pengambilan sampel dilakukan berdasarkan pertimbangan (sampling purposive). Kelas VIII F sebagai kelas eksperimen dan kelas VIII E sebagai kelas kontrol. Kelas eksperimen adalah kelas yang memperoleh model pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) berbantuan GeoGebra sedangkan kelas kontrol adalah kelas yang memperoleh pembelajaran konvensional. Instrumen yang digunakan adalah instrumen tes yang selanjutnya dianalisis dengan uji perbedaan rata-rata. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang memperoleh model pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP) berbantuan GeoGebra lebih baik dibandingkan dengan peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa yang mendapatkan pembelajaran konvensional. 

Page 1 of 1 | Total Record : 6