cover
Contact Name
Noni Antika Khairunnisah, S.Pd
Contact Email
lpp.mandala@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
lpp.mandala@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota mataram,
Nusa tenggara barat
INDONESIA
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala
ISSN : 25485555     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
The Mandala Education Journal is an educational scientific research article and the results of Social research, Science, Politics, and the results of literature studies.
Arjuna Subject : -
Articles 26 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 6 (2020)" : 26 Documents clear
The Effect Of Information Search Toward Students’ Reading Comprehention Edi Firman; M. Asrul Hasby
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1625

Abstract

This study was intended to analyze whether Information has significant effect toward students’ reading comprehension. The method of this research was quantitative approach and applied pre-experimental design by using pre-test and post-test. The population of this research was whole of the first-grade students of SMKS DARUL QUR’AN BENGKEL which was consisted of one class with the total number of populations was 29 students in X TKJ Group Class as population sample. The class was treated by using Students Information Search. The instrument used in this research was reading test, in form of multiple choices test which was consisted of 25 items. The data was analyzed using t-test. The result of the data analysis indicated that Information Search has significant effect towards students’ reading comprehension. The result of statistical computation confirmed that the result of sig. two-tailed is differ from the value significant level (0.000 ≠ 0.05). the researcher also found the result of t-table was 2.061 lower then t-test 12.679. This result indicated that Alternative Hypothesis was accepted and Null Hypothesis was rejected, therefore it can be concluded that there is significant effect of Information Search towards students’ reading comprehension.
Peningkatan Kinerja Guru dalam melaksanakan Pembelajaran yang Efektif melalui Supervisi Observasi Kelas di SDN Wora Tahun Pelajaran 2020-2021 Safruddin Safruddin
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1684

Abstract

Supervisi observasi kelas tidak bisa terlepas dari penilaian unjuk kerja guru dalam mengelola pembelajaran. Apabila di atas dikatakan, bahwa supervisi observasi kelas  merupakan serangkaian kegiatan membantu guru mengembangkan kemampuannya mengelola proses pembelajaran, maka menilai unjuk kerja guru dalam mengelola proses pembelajaran merupakan salah satu kegiatan yang tidak bisa dihindarkan prosesnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Peningkatan Kinerja Guru dalam melaksanakan Pembelajaran yang Efektif melalui Supervisi Observasi  Kelas Di SDN Wora Tahun Pelajaran 2020-2021. Jenis ini adalah Penelitian Tindakan sekolah, Desain Penelitian Tindakan Sekolah yang digunakan sesuai dengan model Mc.Taggar. Setiap siklus meliputi perencanaan, tindakan, pengamatan, evaluasi  serta refleksi. Subyek dalam penelitian ini adalah guru SDN Wora Tahun Pelajaran 2019/2020 sebanyak 12 orang guru. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar observasi dan Angket.  Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan dapat ditarik kesimpulan bahwa:  terdapat Peningkatan Kinerja Guru dalam melaksanakan Pembelajaran yang Efektif melalui Supervisi Observasi  Kelas Di SDN Wora Tahun Pelajaran 2020-2021, dengan nilai prosentase peningktan kinerja guru sebesar 58,33% pada siklus I dan 91,67 % pada siklus II. 
Penerapan Pembelajaran Metode Kerja Kelompok Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V Semester Ganjil SDN 2 Ngali Tahun Pelajaran 2016/2017 Iswan Iswan
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1639

Abstract

Untuk membentuk anak menjadi demokratis kita  harus menekankan pelaksanaan prinsip kerjasama lebih besar faedahnya dan pada sistem persaingan. Kerja kelompok mempertinggi hasil belajar baik secara kualitatif maupun kuantitatif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Penerapan Pembelajaran Metode Kerja Kelompok dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V Semester Ganjil SDN 2 Ngali Tahun Pelajaran 2016/2017. Jenis ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Desain Penelitian Tindakan Kelas yang digunakan sesuai dengan model PTK Kemmis dan McTaggart. Setiap siklus meliputi perencanaan (plan), tindakan (action), pengamatan (observation), evaluasi (evaluation) serta refleksi (reflection). Subyek dalam penelitian ini adalah siswa Kelas V SDN 2 Ngali Semester I sebanyak 27 orang. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah soal tes dan lembar observasi.  Berdasarkan analisis data yang telah dilakukan maka disimpulkan bahwa: (1) Rata-rata hasil belajar PKn siswa sebelum penelitian tindakan kelas adalah 16,244 dan skor ideal yang mingkin dicapai yaitu 25, sedangkan rata-rata hasil belajar PKn siswa setelah diadakan tindakan kelas melalui metode kerja kelompok dengan bantuan tutor sebaya dan dua siklus yaitu Siklus I adalah 27,089 dan siklus II adalah 30,60, dan skor ideal yang dicapai yaitu 40. Dari hasil tersebut diperoleh keterangan bahwa hasil belajar PKn dalam hal ini kemampuan menyelesaikan soal-soal siswa kelas V SDN 2 Ngali mengalami peningkatan. (2)Adanya peningkatan ketuntasan hasil belajar yakni sebelum diadakan tindakan tes awal 35,56%) yang tuntas, setelah diadakan tindakan siklus I 72,50% yang tuntas, dan Siklus II 97,50% yang tuntas. DARI Hasil ini diperoleh keterangan bahwa siklus II ini telah mencapai ketuntasan belajar secara klasikal sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Depdiknas bahwa tuntas belajar secara klasikal jika telah mencapai 85% dari jumlah siswa yang telah memperoleh skor minimal 65% dan skor ideal.
Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Kognitif dan Literasi Sains Siswa Safnowandi Safnowandi
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1596

Abstract

The objectives of this research are to: 1) determine the effect of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model on cognitive learning outcomes; and 2) to determine the effect of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model on students' scientific literacy. This type of research is a quasi experiment. The research design of pre-test-post-test non equivalent control group design. The population in this study were all class VII students of SMPN 1 Tanjung North Lombok Regency in the academic year 2017/2018 which consisted of 6 classes. The sampling technique used purposive sampling, in order to obtain class VII 3 as the experimental class and class VII 1 as the control class. The instruments used to collect data were multiple choice questions totaling 20 items to measure student cognitive learning outcomes and essay questions to measure content and the scientific context. Meanwhile, worksheets are used to measure the scientific process. The data analysis technique used two-way ANOVA with a significance level of 0.05% using SPSS 16 for Windows. The results showed that: 1) there was an effect of the application of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model on cognitive learning outcomes (p <0.05); and 2) there is an effect of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model on students' scientific literacy (p <0.05).
Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Berbantuan Kertas Duplek Terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep Bangun Ruang Nur Kummala; Pujilestari Pujilestari
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1670

Abstract

The purpose of this study was to determine whether or not there is an effect of the example non example cooperative learning model assisted by duplex paper to increase understanding of the concept of building. This research design used Postest Only Control Design. The research sample was 70 students who were selected using purposive sampling technique. The experimental class uses the example non example learning model, while the control class uses a conventional learning model. Based on the result of the research from the normality and homogeneity test with the assistance of spss version 16 from the two data groups of the sample, both data were normal and homogeneous, so that the hypothesis testing used the t-test assisted by spss version 16. From the data results obtained a value (2-sig. Tailed. ) < 0.05, namely 0.000 < 0.05 at the 5% significance level, then Ha is accepted and H0 is rejected, which means that there is an effect of the example non example type of learning model on students' conceptual understanding. This shows that the use of the example non example type of learning model for students' understanding of concepts gave better result than using the conventional learning model.
Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Administrasi Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SDN Jati Baru Tahun Pelajaran 2018/2019 Abdul Malik
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1631

Abstract

Rendahnya kualitas sumber daya manusia ini disebabkan oleh mutu pendidikan di Indonesia yang masih rendah. Pendidikan merupakan suatu kegiatan interaksi antara peserta didik dengan para pendidik serta berbagai sumber pendidikan yang berlangsung dalam situasi pendidikan, pengajaran, latihan serta bimbingan. Agar pencapaian hasil pembelajaran maksimal, maka dibutuhkan sosok guru yang professional. Penelitian ini bertujuan Untuk mengetahui Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Administrasi Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SDN Jati Baru Tahun Pelajaran 2018/2019. Jenis ini adalah Penelitian Tindakan Sekolah (PTS), yang dirancang dalam dua siklus, tiap siklus terdiri dari empat tahapan, yaitu: perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subyek dalam penelitian ini adalah guru SDN Jati Baru sebanyak 12 orang. Berdasarkan analisis data, yang telah dilakukan maka dapat disimpulkan bahwa Bagaiamana Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Administrasi Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik di SDN Jati Baru Tahun Pelajaran 2018/2019. Jumlah peningkatan dari 72,33% menjadi 100%, dengan selisih peningkatan 27,7%
THE EFFECT OF RUNNING DICTATION TECHNIQUE TOWARDS STUDENTS’ READING COMPREHENSION AT THE SECONDGRADE STUDENTS OF SMPN 4 BATUKLIANG UTARAIN ACADEMIC YEAR 2017/2018 Ni Made Pegy Natasia Putri; Muhammad Muhlisin
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.933

Abstract

This research is aimed at finding out whether or not Running Dictation technique effective towards students’ reading comprehension at the second grade students of SMPN 4 Batukliang Utara in academic year 2018/2019. The research was quasi experimental design with non-equivalent control group design. The instrument used was multiple choice test (narrative text) which consisted of 25 questions and to collect the data used for pre-test and post-test. The population of the study was the second grade students of SMP Negeri 4 Batukliang Utara, which consisted of two classes with the total number of the students were 40 students. The researcher taken the sample by using total population sampling technique.The data was analysis using statistical formula of t-test. The statistical of the data gathered has been already counted. In this term, the result of the value, it is needed consult t-table by using N-1 as the degree freedom (df). The df is N-1 = 20-1= 19, having known the value of df, the researcher needed to cheeked up the t-table of df19. Theresearcher found that the value t-table was 2.093 for confidence level of 0.05 (95%) and the value t-test was 2.168. t-test was higher than t-table (2.168 > 2.093). In which t-test value was significant. Therefore, it can be concluded that Running Dictation technique is effective towards students’ reading comprehension at the second grade students of SMPN 4 Batukliang Utara in academic year 2018/2019.
Penerapan Model Pembelajaran PASA Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di SMPN 3 Bolo Tahun Pelajaran 2019/2020 Hafsah Hafsah
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1687

Abstract

Model pembelajaran yang bisa mengaktifkan kegiatan belajar siswa adalah model pembelajaran PASA. PASA merupakan pembelajaran aktif dengan menggunakan gambar,  dan dipasangkan dan diurutkan menjadi urutan logis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Penerapan Model Pembelajaran PASA untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran  IPS di  SMPN 3 Bolo Tahun Pelajaran 2019/2020. Jenis ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Desain Penelitian Tindakan Kelas yang digunakan sesuai dengan metode PTK Aqib. Setiap siklus meliputi perencanaan, tindakan, pengamatan, evaluasi serta refleksi. Subyek dalam penelitian ini adalah siswa SMPN 3 Bolo Tahun Pelajaran 2019/2020 sebanyak 33 orang. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah soal tes dan lembar observasi aktivitas belajar siswa.  Berdasarkan analisis data yang telah dilakukan maka disimpulkan bahwa: (1) Implementasi model pembelajaran PASA dapat meningkatkan aktivitas  belajar siswa di SMPN 3 Bolo Tahun  pelajaran 2019/2020, (2) Implementasi model pembelajaran PASA dapat meningkatkan hasil  belajar siswa di SMPN 3 Bolo Tahun  pelajaran 2019/2020. 
Penerapan Metode Pembelajaran Active Knowledge Sharing Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Belajar Siswa Kelas VI di SDN Inpres Cenggu Semester I Tahun Pelajaran 2019/2020 Tris Syamsuddin
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1640

Abstract

Strategi pembelajaran aktif tipe active knowledge sharing merupakan salah satu cara untuk meningkatkan dan membangun keaktifan siswa dalam proses belajarnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Untuk mengetahui penerapan pembelajaran Active Knowledge Sharing dalam meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa Kelas VI di SDN Inpres Cenggu Semester I Tahun Pelajaran 2019/2020 Jenis ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Desain Penelitian Tindakan Kelas yang digunakan sesuai dengan model PTK Kemmis dan McTaggart. Setiap siklus meliputi perencanaan (plan), tindakan (action), pengamatan (observation), evaluasi (evaluation) serta refleksi (reflection). Subyek dalam penelitian ini adalah siswa Kelas VI SDN Inpres Cenggu Semester I sebanyak 18 orang. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah soal tes dan lembar observasi.  Berdasarkan analisis data yang telah dilakukan maka disimpulkan bahwa: (1) Pembelajaran dengan metode active knowledge sharing memiliki dampak positif dalam meningkatkan hasil belajar siswa yang ditandai dengan peningkatan ketuntasan belajar siswa dalam setiap siklus, yaitu siklus I (27,78%), siklus II (88,88%). (2) Penerapan metode active knowledge sharing mempunyai pengaruh positif, yaitu dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa yang ditunjukan dengan hasil observasi per siklus menunjukkan peningkatan. Pada siklus I keaktifan siswa tergolong cukup aktif dengan persentase 65%. Pada siklus II mengalami peningkatan yang tergolong sangat aktif dengan persentase 95%
Improving Students’ Speaking Skill Through Task Based Language Teaching At Mandalika University Of Education Sugianto Sugianto; Kamarudin Kamarudin; Ahmad Hanan
JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala Vol 5, No 6 (2020)
Publisher : Lembaga Penelitian dan Pendidikan Mandala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36312/jupe.v5i6.1615

Abstract

The article was written to show how the task based language teaching as a language teaching method can improve students’ speaking skill at Mandalika University Of Education. The research was conducted by involving the first semester students of english department Mandalika University of education. The type of the research was classroom action research in which task based language teaching was a method adopted to improves the students’ speaking skill. Collecting the research data, the researcher used two kinds of research instruments. Speaking tests were used to measure the improvement on students’ speaking skill, meanwhile observation was conducted to define how the task based language teaching improves the students’’ speaking skill. The research was concluded to has some significant improvements on students’ speaking skill proved by deviation scores gained between first cycle and second cycles of the research in which the task cycles, interesting topics of discussion, and activities through the task based language teaching method were considered as factors which significantly affected students’ speaking skill improvement.

Page 1 of 3 | Total Record : 26