cover
Contact Name
Andy Sapta
Contact Email
saptaandy@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
saptaandy@gmail.com
Editorial Address
-
Location
,
INDONESIA
JURNAL PENA EDUKASI
Published by Smart Education
ISSN : 24070769     EISSN : 25494694     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pena Edukasi (JPE) adalah jurnal yang berisi tulisan yang diangkat dari hasil penelitian dalam bidang pendidikan.
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 1 (2019): April 2019" : 6 Documents clear
PENINGKATAN HASIL BELAJAR BIOLOGI DENGAN MENERAPKAN METODE INKUIRI Masnarita Girsang
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): April 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (173.056 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v6i1.280

Abstract

Abstract: The level of student mastery learning has increased quite encouraging, before the action was taken only 18 people (37.50%) only students who completed, but in the first cycle the level of completeness became 66.67% (32 people completed from 48 students). Furthermore, in the second cycle the level of student mastery learning rose to 87.50%. The activeness of students in following Biology learning after good action in the first cycle and second cycle increased. There was an encouraging change in the activities of students, after the frequency of students' attendance was done well. The percentage of attendance in the first cycle is 90% and in the second cycle increases to 98.25%. Students are motivated to learn independently and do research work in the field (laboratory). Keywords: Learning Achievement, Inquiry Method Abstrak: Tingkat ketuntasan belajar siswa pun telah terjadi peningkatan yang cukup menggembirakan, sebelum dilakukan tindakan hanya 18 orang (37,50 %) saja siswa yang tuntas, tetapi pada siklus I tingkat ketuntasan menjadi 66,67 % (32 orang yang tuntas dari 48 siswa). Selanjutnya pada siklus II tingkat ketuntasan belajar siswa naik menjadi 87,50%.Keaktifan siswa dalam mengikuti pembelajaran Biologi setelah dilakukan tindakan baik pada siklus I dan siklus II semakin meningkat. Terjadi perubahan yang menggembirakan terhadap aktifitas siswa, setelah dilakukan tindakan frekuensi kehadiran siswa samakin baik. Prosentase kehadiran pada siklus I adaalah 90 % dan pada siklus II naik menjadi 98,25%. Para siswa termotivasi untuk belajar secara mandiri dan melakukan kerja penelitian di lapangan (laboratorium). Kata kunci: Hasil Belajar, Metode Inkuiri
PENINGKATAN HASIL PRESTASI MENGAJAR GURU DENGAN MENERAPKAN MODEL PEMBELAJARAN POWER OF TWO Dompak Sitorus
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): April 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (202.905 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v6i1.281

Abstract

Abstract: The results of the teacher's teaching ability by applying the Power Two learning model have increased. Before the school action was implemented the average value of the teacher's science subjects in the school was 48,500 with a standard deviation of 9,021. After the action in the first cycle, the teacher's teaching outcome scores averaged 71,800 and the standard deviation was 10,792. Likewise, in the second cycle the average teacher teaching outcome increased, namely 80,600 in the good category with a standard deviation of 8,180. Before the action was carried out the category of the average teacher teaching outcomes was in the low category with a completeness rate of 48.50% (Of the 40 teachers only one was completed). In the first cycle after the action was carried out the teacher's teaching results were in the moderate category with a completeness rate of 71.80% (25 people completed from 40 teachers). In the second cycle after further actions were taken as a result of reflection the first cycle of teacher teaching results was in the high category (average value 80.60) with a percentage of 95% completeness. Keyword: Teacher Teaching Achievements, Power of Two Learning Models Abstrak: Hasil kemampuan mengajar guru dengan menerapkan model pembelajaran Power Two menjadi meningkat. Sebelum dilaksanakan tindakan sekolah nilai rata-rata mata pelajaran IPA guru di sekolah adalah 48,500 dengan simpangan baku 9,021. Setelah dilakukan tindakan pada siklus I nilai hasil mengajar guru rata-ratanya menjadi 71,800 dan standar deviasi 10,792. Demikian pula pada siklus II rata-rata hasil mengajar guru terjadi peningkatan, yaitu 80,600 berada pada kategori baik dengan simpangan bakunya 8,180. Sebelum dilakukan tindakan kategori rata-rata hasil mengajar guru berada pada kategori rendah dengan tingkat ketuntasan 48,50 % (Dari 40 orang guru hanya satu orang yang tuntas). Pada siklus I setelah dilakukan tindakan hasil mengajar guru berada pada kategori sedang dengan tingkat ketuntasan 71,80 % (25 orang yang tuntas dari 40 guru). Pada siklus II setelah dilaksanakan tindakan lebih lanjut sebagai hasil dari refleksi siklus I hasil mengajar guru berada pada kategori tinggi (nilai rata-rata 80,60) dengan presentase tingkat ketuntasan 95%. Kata kunci: Prestasi Mengajar Guru, Model Pembelajaran Power Of Two
PENINGKATAN HASIL BELAJAR FISIKA DENGAN MENERAPKAN MODEL COOPERATIF LEARNING TIPE STAD Jenton Munthe
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): April 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (148.945 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v6i1.282

Abstract

Abstract: In the initial test before being given the action it was seen that the average grade of 52.66 and the percentage of classical completeness only reached 10.20%. In the first cycle of action with the application of the Studens Teams Achivement - Divisions (STAD) learning model, it was obtained a grade average of 74.90, the percentage of classical completeness was 63.27% and the observation value of student activities was 79.16%. This shows an increase in initial tests both in terms of class averages and mastery learning. Keyword: Learning Outcomes, STAD Abstrak: Pada tes awal sebelum diberikan tindakan terlihat bahwa nilai rata-rata kelas 52,66 dan jumlah persentase ketuntasan klasikal hanya mencapai 10,20%. Pada tindakan siklus I dengan penerapan model pembelajaran Studens Teams Achivement - Divisions (STAD) diperoleh nilai rata-rata kelas 74,90, persentase ketuntasan klasikal 63,27% dan nilai observasi aktifitas siswa 79,16%. Hal ini menunjukkan adanya peningkatan dari tes awal baik dari segi rata-rata kelas maupun ketuntasan belajar. Kata kunci: Hasil Belajar, STAD
PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIF TIPE STAD Hawani Akmal
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): April 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (153.384 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v6i1.277

Abstract

Abstract: Before the action was done the category average teacher teaching outcomes were in the low category with a completeness level of 44.84% (21 people completed from 48 teachers). In the second cycle after the action was taken the teacher's teaching results were in the moderate category with a completeness rate of 79.20% (38 people completed from 48 teachers). In the second cycle after further action was taken as a result of the reflection of the first cycle the teacher's learning outcomes were in the good (high) category with a completeness level of 97.92%, in this cycle only 1 teacher was incomplete. The activeness of the teacher in participating in Mathematics learning in school after taking good action in the first cycle and second cycle increases. This is indicated by the frequency of teacher attendance at the lessons is getting better. Doing and gathering assignments on time, there is an increase in teachers who appear in solving questions, and more and more teachers are answering questions raised by the teacher. Keywords: Teaching Results, STAD Abstrak: Sebelum dilakukan tindakan kategori rata-rata hasil mengajar guru berada pada kategori rendah dengan tingkat ketuntasan 44,84 % (21 orang yang tuntas dari 48 guru). Pada siklus II setelah dilakukan tindakan hasil mengajar guru berada pada kategori sedang dengan tingkat ketuntasan 79,20 % (38 orang yang tuntas dari 48 guru). Pada siklus II setelah dilaksanakan tindakan lebih lanjut sebagai hasil refleksi siklus I hasil belajar guru berada pada kategori baik (tinggi) dengan tingkat ketuntasan 97,92 %, pada siklus ini hanya 1 orang saja guru yang tidak tuntas. Keaktifan guru dalam mengikuti pembelajaran Matematika di sekolah setelah dilakukan tindakan baik pada siklus I dan siklus II semakin meningkat. Hal ini ditandai dengan frekuensi kehadiran guru mengikuti pelajaran semakin baik. Mengerjakan dan mengumpulkan tugas-tugas tepat waktu, terjadi peningkatan guru yang tampil dalam penyelesaian soal soal, dan semakin banyak guru yang menjawab pertanyaan yang dilontarkan guru. Kata kunci: Hasil Mengajar, STAD
PENERAPAN MODEL COOPERATIF LEARNING TIPE NHT DALAM UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR Tonggi Gurning
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): April 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (178.662 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v6i1.278

Abstract

Abstract: Student learning outcomes by applying the Cooperative type NHT learning model to be increased. Before carrying out the action the average value of Mathematics subjects is 65.00 and standard deviation is 2.14. After taking action on the first cycle the average student learning outcomes value becomes 73.08 and standard deviation is 7.86. Likewise in the second cycle the average student learning outcomes increased by 81.25 in the good category with a standard deviation of 8.59. Before the category action was taken the average student learning outcomes were in the low category with a 50% completeness level (of 48 students who completed 24 people). In the first cycle after the action was carried out the student learning outcomes were in the medium category with a completeness level of 79.17% (38 people completed from 48 students). In the second cycle after further action was taken as a result of reflection of the first cycle of student learning outcomes in the high category with 100% completeness. Keyword: Learning Outcomes, NHT Abstrak: Hasil belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran Kooperatif tipe NHT menjadi meningkat. Sebelum dilaksanakan tindakan nilai rata-rata mata pelajaran Matematika adalah 65,00 dan standar deviasi 2,14. Setelah dilakukan tindakan pada siklus I nilai hasil belajar siswa rata-ratanya menjadi 73,08 dan standar deviasi 7,86. Demikian pula pada siklus II rata-rata hasil belajar siswa menjadi meningkat yaitu 81,25 berada pada kategori baik dengan standar deviasinya 8,59.Sebelum dilakukan tindakan kategori rata-rata hasil belajar siswa berada pada kategori rendah dengan tingkat ketuntasan 50 % (Dari 48 orang siswa yang tuntas 24 orang). Pada siklus I setelah dilakukan tindakan hasil belajar siswa berada pada kategori sedang dengan tingkat ketuntasan 79,17 % (38 orang yang tuntas dari 48 siswa). Pada siklus II setelah dilaksanakan tindakan lebih lanjut sebagai hasil refleksi siklus I hasil belajar siswa pada kategori tinggi dengan tingkat ketuntasan 100 %. Kata kunci: Hasil Belajar, NHT
PENINGKATAN HASIL MENGAJAR GURU MENGGUNAKAN PORTOFOLIO MELALUI AKTIVITAS MGMP Susnesi Purba
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): April 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (146.236 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v6i1.279

Abstract

Abstract: The level of mastery of teacher teaching results before the action was carried out was 82.5% (Of the 40 teachers 33 people who completed study). Then in the first (first) cycle, the teacher's completeness rate became 77.5% (out of 40 teachers who completed 31 people). Then in the second cycle (two) after further action is taken as a result of reflection on the first cycle the percentage of teacher completeness level becomes 100%. Teacher activities in learning Mathematics after school actions in cycle I and cycle II are increasing. In the first cycle the average teacher attendance was 90% and in the second cycle 97.5%. Likewise in conducting learning activities Teachers have a large responsibility, especially in the collection of assignment documents. Teachers with a portfolio learning model have conducted independent learning. Keywords: Teaching Results Teachers, Portfolios Abstrak: Tingkat ketuntasan hasil mengajar guru sebelum dilaksanakan tindakan adalah 82,5% (Dari 40 orang guru 33 orang yang tuntas belajar). Kemudian pada siklus I (pertama), tingkat ketuntasan guru menjadi 77,5 % (dari 40 jumlah guru yang tuntas 31 orang). Selanjutnya pada siklus ke II (dua) setelah dilaksanakan tindakan lebih lanjut sebagai hasil dari refleksi pada siklus I presentase tingkat ketuntasan guru menjadi 100%. Aktivitas guru dalam belajar Matematika setelah dilakukan tindakan sekolah pada siklus I dan siklus II semakin meningkat. Pada siklus I rata-rata kehadiran guru 90 % dan pada siklus II menjadi 97,5 %. Demikian pula dalam melakukan aktivitas pembelajaran Para guru mempunyai tanggung jawab yang besar, khususnya dalam pengumpulan dokumen tugas. Para guru dengan model pembelajaran portofolio telah melakukan pembelajaran secara mandiri. Kata kunci: Hasil Mengajar Guru, Portofolio

Page 1 of 1 | Total Record : 6