cover
Contact Name
Andy Sapta
Contact Email
saptaandy@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
saptaandy@gmail.com
Editorial Address
-
Location
,
INDONESIA
JURNAL PENA EDUKASI
Published by Smart Education
ISSN : 24070769     EISSN : 25494694     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pena Edukasi (JPE) adalah jurnal yang berisi tulisan yang diangkat dari hasil penelitian dalam bidang pendidikan.
Arjuna Subject : -
Articles 98 Documents
MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR MELALUI METODE PEMBELAJARAN BERBASIS TUGAS Hanum, Afrida
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 4 (2018): Juli 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (151.599 KB)

Abstract

Abstract: Classroom action research in general aims to improve the quality of learning for seventh grade students of SMP Negeri 1 Sei Kepayang. specifically aims to: (1) Describe the management of learning Islamic Education by teachers; (2) Increasing Motivation and Learning Outcomes About Material Faith To God PAI Lessons Through Task-Based Learning Method Students Class VII SMP Negeri 1 Sei Kepayang district Asahan academic year 2017/2018. This classroom action research is carried out in 2 cycles, each cycle consisting of planning, implementing actions, observing and reflecting. Classroom action research was carried out in class VII of SMP Negeri 1 Sei Kepayang, totaling 31 students. The subjects of this study were Grade VII Islamic Education teachers and VII grade students of SMP Negeri 1 Sei Kepayang, data were collected through observation, interviews, tests, and documentation studies. Keyword: Task-Based Learning, Motivation and learning outcomes Abstrak: Penelitian tindakan kelas secara umum bertujuan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran untuk peserta didik kelas VII SMPN 1 Sei Kepayang. secara khusus bertujuan untuk : (1) Mendeskripsikan pengelolaan pembelajaran Pendidikan Agama Islam oleh guru ; (2) Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Tentang Materi Iman Kepada Allah Pelajaran PAI Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Tugas Siswa Kelas VII SMPN 1 Sei Kepayang Kab. Asahan TP. 2017/2018. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dalam 2 siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Penelitian tindakan kelas dilaksanakan di kelas VII SMPN 1 Sei Kepayang yang berjumlah 31 orang siswa. Subjek penelitian ini adalah guru Pendidikan Agama Islam kelas VII dan siswa kelas VII SMPN 1 Sei Kepayang, data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, test, dan study dokumentasi. Kata kunci: Pembelajaran Berbasis Tugas, Motivasi dan Hasil Belajar
PENINGKATAN HASIL BELAJAR PJOK DENGAN MENERAPKAN METODE INKUIRI Lindawaty, Lindawaty
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): Januari 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (173.602 KB)

Abstract

Abstract: The level of student mastery learning has increased quite encouraging, before the action was taken only 18 people (37.50%) only students who completed, but in the first cycle the level of completeness became 66.67% (32 people completed from 48 students). Furthermore in the second cycle the level of student mastery learning rose to 87.50%. The activeness of students in participating in the PJOK learning after the actions were taken in the first cycle and second cycle increased. There was an encouraging change in the activities of students, after the frequency of students' attendance was done well. The percentage of attendance in the first cycle is 90% and in the second cycle increases to 98.25%. Students are motivated to study independently and do research work in the field (laboratory). Keywords: Learning Outcomes, Inquiry Method Abstrak: Tingkat ketuntasan belajar siswa pun telah terjadi peningkatan yang cukup menggembirakan, sebelum dilakukan tindakan hanya 18 orang (37,50 %) saja siswa yang tuntas, tetapi pada siklus I tingkat ketuntasan menjadi 66,67 % (32 orang yang tuntas dari 48 siswa). Selanjutnya pada siklus II tingkat ketuntasan belajar siswa naik menjadi 87,50 %. Keaktifan siswa dalam mengikuti pembelajaran PJOK setelah dilakukan tindakan baik pada siklus I dan siklus II semakin meningkat. Terjadi perubahan yang menggembirakan terhadap aktifitas siswa, setelah dilakukan tindakan frekuensi kehadiran siswa samakin baik. Prosentase kehadiran pada siklus I adaalah 90 % dan pada siklus II naik menjadi 98,25 %. Para siswa termotivasi untuk belajar secara mandiri dan melakukan kerja penelitian di lapangan (laboratorium). Kata kunci: Hasil Belajar, Metode Inkuiri
UPAYA MEMOTIVASI KREATIVITAS BELAJAR DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PICTURE AND PICTURE Dermawati, Dermawati
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 4 (2018): Juli 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (159.783 KB)

Abstract

Abstract: Classroom action research in general aims to improve the quality of learning for second grade students of SD Negeri 017141 Perk. Gunung Melayu, specifically aimed at: 1. Efforts to Motivate Learning Creativity with the Application of Picture and Picture Methods Main Material Important Events in Family Social Studies Lessons Class II SD Negeri 017141 Perk. Gunung Melayu district Rahuning academic year 2016/2017; 2. Describe the management of social studies learning by teachers; This classroom action research is carried out in 2 cycles, each cycle consisting of planning, implementing actions, observing and reflecting. This classroom action research was conducted in class II SD Negeri 017141 Perk. Gunung Melayu totaling 25 students. The subjects of this study were class II teachers and second grade students SDN 017141 Perk. Gunung Melayu, data was collected through observation, interviews, tests, and documentation studies. Keyword: Motivating Learning Creativity, Picture and Picture Abstrak: Penelitian tindakan kelas secara umum bertujuan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran untuk peserta didik kelas II SDN 017141 Perk. Gunung Melayu. secara khusus bertujuan untuk : 1. Upaya Memotivasi Kreativitas Belajar Dengan Penerapan Metode Picture and Picture Materi Pokok Peristiwa Penting Dalam Keluarga Pelajaran IPS Kelas II SDN 017141 Perk. Gunung Melayu Kec. Rahuning TP. 2016/2017; 2. Mendeskripsikan pengelolaan pembelajaran IPS oleh guru ; Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dalam 2 siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dikelas II SDN 017141 Perk. Gunung Melayu yang berjumlah 25 orang siswa. Subjek penelitian ini adalah guru kelas II dan siswa kelas II SDN 017141 Perk. Gunung Melayu, data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, test, dan study dokumentasi. Kata kunci: Memotivasi Kreativitas Belajar, Picture and Picture
MENUMBUHKAN MINAT DAN KREATIFITAS MELALUI PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING MATERI OPERASI HITUNG BILANGAN Arnila, Arnila
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 3 (2018): Mei 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (160.162 KB)

Abstract

Abstract: Classroom action research generally aims to improve the quality of learning for students in grade IV SD Negeri 010083 Kisaran Kota. Specifically aimed at: (1) Efforts to Grow Interest and Creativity Through Learning Methods Discovery Learning Operational Materials to Calculate Grade IV Students' Mathematics Lesson SD Negeri 010083 Kisaran Kota discrit Kota Kisaran Barat academic year 2017/2018; (2) Describe the management of mathematics learning by the teacher; This classroom action research is carried out in 2 cycles, each cycle consisting of planning, implementing actions, observing and reflecting. Classroom action research was conducted in class IV SD Negeri 010083 Kisaran Kota totaling 42 students. The subjects of this study were fourth grade mathematics teachers and fourth grade students of SD Negeri 010083 Kisaran Kota, the data were collected through observation, interviews, tests, and documentation studies. Keywords: Interest, Creativity and Discovery Learning Abstrak: Penelitian tindakan kelas secara umum bertujuan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran untuk peserta didik kelas IV SDN 010083 Kisaran Kota. secara khusus bertujuan untuk: (1) Upaya Menumbuhkan Minat dan Kreatifitas Melalui Metode Pembelajaran Discovery Learning Materi Operasi Hitung Bilangan Pelajaran Matematika Siswa Kelas IV SDN 010083 Kisaran Kota Kec. Kota Kisaran Barat TP. 2017/2018; (2) Mendeskripsikan pengelolaan pembelajaran matematika oleh guru ; Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dalam 2 siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Penelitian tindakan kelas dilaksanakan dikelas IV SDN 010083 Kisaran Kota yang berjumlah 42 orang siswa. Subjek penelitian ini adalah guru Matematika kelas IV dan siswa kelas IV SDN 010083 Kisaran Kota, data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, test, dan study dokumentasi. Kata kunci: Minat, Kreatifitas dan Discovery Learning
Peningkatan Profesionalisme Guru Dalam Proses Pembelajaran Melalui Supervisi KBM Budi, Budi
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 1 (2018): Januari 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (163.169 KB)

Abstract

Abstract: The purpose of this study aims to improve teacher sprofesionalisme through supervision activities of KBM in Elementary School 057228 Petani Jaya district Sei Lepan. The results showed teacher professionalism in learning planning at SD Negeri 057228 Petani Jaya sub-district of Sei Lepan after supervision of teaching and learning activity through class visit in good category. This can be proven by the results of the assessment of learning planning in the first cycle reached an average score of 71.35 included in either category, then in cycle II reached an average value of 83.70 included in either category. Improvement of teacher ability can be proved from result of pre-cycle pre-cycle appraisal show average 68,82 and in cycle I increased by 11,96% with average value 80,78, then in cycle II increase again equal to 10,38% to 91.17 with very good category. Improvement of teachers ability in pre-learning / learning planning is also followed by the improvement of teachers' ability in implementing learning in the first cycle reached a value of 71.35 and in the second cycle reached an average value of 83.70, then an increase of 12.35%. Keyword: supervision, learning activities Abstrak: Tujuannya penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan sprofesionalisme guru melalui kegiatan supervisi KBM di SD Negeri 057228 Petani Jaya kecamatan Sei Lepan. Hasil penelitian menunjukkan Profesionalisme guru dalam perencanaan pembelajaran di SD Negeri 057228 Petani Jaya kecamatan Sei Lepan setelah supervisi kegiatan belajar mengajar melalui kunjungan kelas dalam kategori baik. Hal ini dapat dibuktikan dengan melalui hasil penilaian perencanaan pembelajaran pada siklus I mencapai nilai rata-rata 71,35 termasuk dalam kategori baik, kemudian pada siklus II mencapai nilai rata-rata 83,70 termasuk dalam kategori baik. Peningkatan kemampuan guru tersebut dapat dibuktikan dari hasil penilaian pra pembelajaran pra siklus menunjukkan rata-rata 68,82 dan pada siklus I meningkat sebesar 11,96% dengan nilai rata-rata 80,78, kemudian pada siklus II meningkat lagi sebesar 10,38% menjadi 91,17 dengan kategori sangat baik. Peningkatan kemampuan guru dalam pra pembelajaran/perencanaan pembelajaran tersebut sekaligus diikuti dengan peningkatan kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I mencapai nilai sebesar 71,35 dan pada siklus II mencapai nilai rata-rata sebesar 83,70, maka terjadi peningkatan sebesar 12,35%. Kata kunci: supervisi, kegiatan pembelajaran
MENERAPKAN METODE PEMBELAJARAN CIRC SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR Mursyidah, Mursyidah
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 4 (2018): Juli 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (145.71 KB)

Abstract

Abstract: Classroom action research in general aims to improve the quality of learning for class III students of SD Negeri 013856 Selawan. specifically aimed at: 1. Applying the CIRC Learning Method as an Effort to Increase the Interests and Learning Outcomes of Thematic Lessons of Class III Students at SD Negeri 013856 Selawan district Kota Kisaran Timur academic year 2017/2018; 2. Describe the management of thematic learning by the teacher; This classroom action research is carried out in 2 cycles, each cycle consisting of planning, implementing actions, observing and reflecting. This class action research was carried out in class III of SD Negeri 013856 Selawan which consisted of 20 students. The subjects of this study were class III teachers and third grade students of SD Negeri 013856 Selawan, the data was collected through observation, interviews, tests, and documentation studies. Keywords: CIRC Learning Method, Interests and Learning Outcomes Abstrak: Penelitian tindakan kelas secara umum bertujuan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran untuk peserta didik kelas III SDN 013856 Selawan. secara khusus bertujuan untuk: 1. Menerapkan Metode Pembelajaran CIRC Sebagai Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Pelajaran Tematik Siswa Kelas III SDN 013856 Selawan Kec. Kota Kisaran Timur TP. 2017/2018; 2. Mendeskripsikan pengelolaan pembelajaran tematik oleh guru ; Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dalam 2 siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dikelas III SDN 013856 Selawan yang berjumlah 20 orang siswa. Subjek penelitian ini adalah guru kelas III dan siswa kelas III SDN 013856 Selawan, data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, test, dan study dokumentasi. Kata kunci: Metode Pembelajaran CIRC, Minat dan Hasil Belajar
PENERAPAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL MELALUI TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP Zendrato, Idaman
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 3 (2018): Mei 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (274.591 KB)

Abstract

Abstract: The Team Assisted Individualization cooperative learning model is learning that combines the advantages of cooperative learning and individual learning. This type is designed to overcome student learning difficulties individually. Limitation of the problem in this study is limited to the low understanding of students' concepts on mathematics subjects especially in integer material and learning which is dominated by teachers so students are less involved in learning. The formulation of the problem in this study is whether the application of the scientific approach through cooperative learning models Team Assisted Individualization types can improve understanding of concepts in integer material. So the purpose of this study was to determine whether the application of the scientific approach through cooperative learning models Team Assisted Individualization type can improve concept understanding of integer material and to describe the process of applying the scientific approach through the Team Assisted Individualization (TAI) type cooperative learning model. From the learning process that researchers did in the first (first) cycle the average learning outcomes reached 72. In the second cycle (two) the average learning outcomes reached 85. Keywords: Contextual Approach, Team Assisted Individualization (TAI) Abstrak: Model pembelajaran kooperatif tipe Team Assisted Individualization adalah pembelajaran yang mengkombinasikan keunggulan pembelajaran kooperatif dan pembelajaran individual. Tipe ini dirancang untuk mengatasi kesulitan belajar siswa secara individual. Batasan masalah dalam penelitian ini terbatas pada rendahnya pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran matematika khususnya pada materi bilangan bulat dan pembelajaran yang didominasi oleh guru sehingga siswa kurang dilibatkan dalam pembelajaran. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah apakah dengan penerapan pendekatan saintifik melalui model pembelajaran kooperatif Tipe Team Assisted Individualization dapat meningkatkan pemahaman konsep pada materi bilangan bulat. Maka tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah dengan penerapan pendekatan saintifik melalui model pembelajaran kooperatif Tipe Team Assisted Individualization dapat meningkatkan pemahaman konsep pada materi bilangan bulat dan untuk mendeskripsikan proses penerapan pendekatan saintifik melalui model pembelajaran kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI). Dari proses pembelajaran yang peneliti lakukan pada siklus I (pertama) rata-rata hasil belajar mencapai 72. Pada siklus II (dua) rata-rata hasil belajar mencapai 85. Kata kunci: Pendekatan Kontekstual, Team Assisted Individualization (TAI)
PELAKSANAAN MODEL MAKE A MATCH DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR Marpaung, Tiodor
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 4 (2018): Juli 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (167.697 KB)

Abstract

Abstract: The background of this research is still the lack of understanding of teachers about techniques and ways to integrate national character development in teaching and learning activities, especially at SD Negeri 014682 Perhutaan Silau. The objectives of the School Action Research are: (1) Review of the Principal Supervision of the Implementation of the Make A Match Method by PKn Teachers in Improving the Learning Achievement of Grade V Students of SD Negeri 014682 Perhutaan Silau district Pulo Bandring academic year 2017/2018; (2) Carry out an analysis of PKn Teachers in teaching and learning activities which have implications for increasing student participation or activity towards the implementation of national character building values, such as the value of hard work, cooperation, mutual respect and so on. Data was collected through observation, interviews, tests, and documentation studies. The school action research was carried out in 2 cycles, consisting of planning, implementing actions, observing and reflecting. Keywords: Make A Match, Learning Achievement Abstrak: Penelitian ini dilatar belakangi masih kurangnya pemahaman guru tentang teknik dan cara mengintegrasikan pembangunan karakter bangsa dalam kegiatan belajar mengajar, khususnya di SDN 014682 Perhutaan Silau. Adapun tujuan dari Penelitian Tindakan Sekolah ini adalah: (1) Peninjauan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Pelaksanaan Metode Make A Match Oleh Guru PKN Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas V SDN 014682 Perhutaan Silau kec. Pulo Bandring TP. 2017/2018; (2) Melaksanakan analisis terhadap Guru PKN dalam kegiatan belajar mengajar yang berimplikasi pada peningkatan partisipasi atau keaktifan siswa terhadap keterlaksanaan nilai-nilai pembangunan karakter bangsa, seperti nilai kerja keras, kerjasama, saling menghargai dan sebagainya. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, test, dan study dokumentasi. Penelitian tindakan sekolah ini dilaksanakan dalam 2 siklus, terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Kata kunci: Make A Match, hasil belajar
PENINGKATAN HASIL BELAJAR BAHASA JERMAN MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN POWER OF TWO Girsang, Frida Br.
JURNAL PENA EDUKASI Vol 6, No 1 (2019): Januari 2019
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (159.725 KB)

Abstract

Abstract: Student learning outcomes by applying the Power Two learning model are increasing. Before the class action was carried out the average value of German language subjects for students in class XI was 60.01 with a standard deviation of 12.80. After taking action on the first cycle the average student learning outcomes value becomes 71.50 and the standard deviation is 7.25. Similarly in the second cycle the average student learning outcomes increased, which was 80.07 in the good category with a standard deviation of 7.21. Before the average category of action was carried out the student learning outcomes were in the low category with a completeness level of 37.5% (out of 40 students there were 15 people who completed). In the first cycle after the action was taken the student learning outcomes were in the medium category with an completeness level of 85% (34 people completed from 40 students). In the second cycle after further action was taken as a result of reflection the first cycle of student learning outcomes was in the high category (average value 80.07) with a percentage of completeness of 97.5%. Keywords: Learning Outcomes, Power Of Two Learning Model Abstrak: Hasil belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran Power Two menjadi meningkat. Sebelum dilaksanakan tindakan kelas nilai rata-rata mata pelajaran Bahasa Jerman siswa di kelas XI adalah 60,01 dengan simpangan baku 12,80. Setelah dilakukan tindakan pada siklus I nilai hasil belajar siswa rata-ratanya menjadi 71,50 dan standar deviasi 7,25. Demikian pula pada siklus II rata-rata hasil belajar siswa terjadi peningkatan, yaitu 80,07 berada pada kategori baik dengan simpangan bakunya 7,21. Sebelum dilakukan tindakan kategori rata-rata hasil belajar siswa berada pada kategori rendah dengan tingkat ketuntasan 37,5 % (Dari 40 orang siswa ada 15 orang yang tuntas). Pada siklus I setelah dilakukan tindakan hasil belajar siswa berada pada kategori sedang dengan tingkat ketuntasan 85 % (34 orang yang tuntas dari 40 siswa). Pada siklus II setelah dilaksanakan tindakan lebih lanjut sebagai hasil dari refleksi siklus I hasil belajar siswa berada pada kategori tinggi (nilai rata-rata 80,07) dengan presentase tingkat ketuntasan 97,5 %. Kata kunci: Hasil Belajar, Model Pembelajaran Power Of Two
UPAYA MEMOTIVASI KREATIVITAS BELAJAR DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PICTURE AND PICTURE Dermawati, Dermawati
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 4 (2018): Juli 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (160.049 KB)

Abstract

Abstract: Classroom action research in general aims to improve the quality of learning for second grade students of SD Negeri 017141 Perk. Gunung Melayu, specifically aimed at: 1. Efforts to Motivate Learning Creativity with the Application of Picture and Picture Methods Main Material Important Events in Family Social Studies Lessons Class II SD Negeri 017141 Perk. Gunung Melayu district Rahuning academic year 2016/2017; 2. Describe the management of social studies learning by teachers; This classroom action research is carried out in 2 cycles, each cycle consisting of planning, implementing actions, observing and reflecting. This classroom action research was conducted in class II SD Negeri 017141 Perk. Gunung Melayu totaling 25 students. The subjects of this study were class II teachers and second grade students SDN 017141 Perk. Gunung Melayu, data was collected through observation, interviews, tests, and documentation studies. Keyword: Motivating Learning Creativity, Picture and Picture Abstrak: Penelitian tindakan kelas secara umum bertujuan untuk meningkatkan kualitas pembelajaran untuk peserta didik kelas II SDN 017141 Perk. Gunung Melayu. secara khusus bertujuan untuk : 1. Upaya Memotivasi Kreativitas Belajar Dengan Penerapan Metode Picture and Picture Materi Pokok Peristiwa Penting Dalam Keluarga Pelajaran IPS Kelas II SDN 017141 Perk. Gunung Melayu Kec. Rahuning TP. 2016/2017; 2. Mendeskripsikan pengelolaan pembelajaran IPS oleh guru ; Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dalam 2 siklus, setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan tindakan, pengamatan dan refleksi. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dikelas II SDN 017141 Perk. Gunung Melayu yang berjumlah 25 orang siswa. Subjek penelitian ini adalah guru kelas II dan siswa kelas II SDN 017141 Perk. Gunung Melayu, data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, test, dan study dokumentasi. Kata kunci: Memotivasi Kreativitas Belajar, Picture and Picture

Page 1 of 10 | Total Record : 98