cover
Contact Name
Saepul Bahri
Contact Email
lppm.antarbangsa@gmail.com
Phone
+628811372400
Journal Mail Official
lppm.antarbangsa@gmail.com
Editorial Address
Kawasan Bisnis CBD Ciledug Blok A3 No.21 Jl. HOS Cokroaminoto Karang Tengah, Ciledug Tangerang 15157, Banten
Location
Kota tangerang,
Banten
INDONESIA
Jurnal Sistem Informasi (JSI)
ISSN : 20898711     EISSN : 2615093X     DOI : https://doi.org/10.51998/jsi.v10i2
Core Subject : Science,
Jurnal Sistem Informasi (JSI) STMIK Antar Bangsa merupakan kumpulan artikel ilmiah yang diterbitkan oleh Program Studi Sistem Informasi STMIK Antar Bangsa. Jurnal yang terbit dalam dua periode per Tahun ini berisi artikel ilmiah yang meliputi tema : analisa maupun penerapan sistem informasi, data mining penelitian/kajian sistem informasi, sistem pendukung keputusan, dan lain-lain. Jurnal ini berisi pokok-pokok permasalahan dalam kerangka pengembangan secara teoritis maupun dalam bentuk implementasi.
Articles 15 Documents
Search results for , issue "Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018" : 15 Documents clear
Sistem Informasi Akademik Subsistem Kurikulum Pada Universitas Islam As-Syafi'iyah Menggunakan Framework Codeigniter Irsyad Purbha Irwansyah
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1059.378 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.268

Abstract

Abstract—One of the administrative processes that occur at a university is the preparation of the curriculum. If at any time there is a change in a curriculum such as sks weight changes in a particular course or even courses that previously existed in a curriculum then deleted or replaced then in this case the study program must create a new curriculum. The curriculum generally changes after only a few years but in certain cases ,eg at the Islamic University of As-syafi'iyah, it is possible that the curriculum may change at every turn of the school year. Codeigniter is a PHP-based programming language that is very popular among software developers. This is because Codeigniter has a complete documentation and is very easy to use. Based on the above, it is necessary to develop Academic Information System or SIAK in Islamic University As-syafi'iyah that can accommodate curriculum changes that occur in a study program with Codeigniter Framework. Intisari— Salah satu proses administrasi yang terjadi di suatu universitas adalah penyusunan kurikulum. Jika sewaktu-waktu ada perubahan pada suatu kurikulum seperti perubahan bobot sks dalam suatu mata kuliah tertentu atau bahkan mata kuliah yang sebelumnya ada dalam suatu kurikulum kemudian dihapus atau diganti maka dalam hal ini program studi harus membuat sebuah kurikulum baru. Kurikulum umumnya baru berubah setelah beberapa tahun namun dalam kasus tertentu, misalnya di Universitas Islam As-syafi'iyah, ada kemungkinan bahwa kurikulum dapat berubah pada setiap pergantian tahun ajaran. Codeigniter adalah bahasa pemrograman berbasis PHP yang sangat populer di kalangan pengembang perangkat lunak. Ini karena Codeigniter memiliki dokumentasi yang lengkap dan sangat mudah digunakan. Berdasarkan hal tersebut maka perlu dikembangkan Sistem Informasi Akademik atau SIAK di Universitas Islam As-syafi'iyah yang dapat mengakomodasi perubahan kurikulum yang terjadi dalam suatu program studi dengan Framework Codeigniter. Kata Kunci— Codeigniter, Academic Information System, UIA
Analisis Optimalisasi Penerapan Dealer Management System Mercedes-Benz dengan Menggunakan Matrix SWAT: Studi Kasus Penelitian di PT. XYZ Riva Abdillah Aziz
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (582.804 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.269

Abstract

Abstract—Use of DMS information system at PT. XYZ has been long, but in the journey is still found many obstacles from the utilization of this DMS information system. This constraint causes DMS information system can not be utilized optimally. The approach of this study using qualitative methods, samples taken for interviewed is as many as nine people. The results showed that not yet optimal use of DMS information system. Based on the above research it can be concluded that: 1. Needed increase of knowledge of employees of PT. XYZ to the existing function in DMS 2. Active management of PT. XYZ to monitor the use of DMS information systems. 3. Required application of user permissions classification and management.. Intisari— Penggunaan sistem informasi DMS di PT. XYZ sudah berlangsng lama, namun dalam perjalanannya masih banyak ditemukan kendala dari pemanfaatan sistem informasi DMS ini. Kendala ini menyebabkan sistem informasi DMS belum dapat dimanfaatkan secara optimal.Pendekatan penelitian ini menggunakan metode kualitatif, sampel yang diambil untuk diwawancarai adalah sebanyak sembilan orang.Hasil penelitian menunjukkan bahwa belum optimalnya pemakaian sistem informasi DMS. Berdasarkan penelitian di atas maka dapat disimpulkan bahwa: 1. Dibutuhkan peningkatan pengetahuan karyawan PT. XYZ terhadap fungsi yang ada di DMS 2. Dibutuhkan peran aktif dari manajemen PT. XYZ untuk memonitor penggunaan sistem informasi DMS. 3. Dibutuhkan penerapan klasifikasi dan manajemen hak akses pengguna. Kata Kunci— Optimalisasi, DMS, Mercedes-Benz, SWAT
Pemanfaatan E – Learning sebagai Media Pembelajaran Secara Online pada Pengenalan Lingkungan Berbahasa Inggris untuk Anak Pra Sekolah Sriyadi Sriyadi
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (546.783 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.270

Abstract

Abstract-Through joyfull learning process, it is expected that the process can stimulate and increase creativity of children based on their potential to enhance the personality in the early age. E-learning process is designed for pre-school age, and absolutely it must be adjusted with their need in that age, and also create the children in a joyfull learning condition. Recently e-learning media has been developed for school age, but now we adopt this media to be developed for pre-school age. One of the reason is that e-learning media is used for preparing the children to get the knowledge when they go to school age. Some strategies of e-learning use to implement learning process, it is expected to increase : absorption of learning material for students, students' active participation, students' ability of self-learning, quality education and course material, the ability to perform information by using technology information equipments, development of teaching-learning process coverage by using computer web spaceless and timeless). Intisari-Melalui proses pembelajaran yang menyenangkan, diharapkan dapat merangsang dan memupuk kreativitas anak sesuai dengan potensi yang dimiliki untuk pengembangan diri sejak usia dini. E-learning yang dirancang untuk anak pra-sekolah, tentunya harus disesuaikan dengan kebutuhan anak pada usia tersebut dan membuat anak berada dalam kondisi joyfull learning (pembelajaran yang menyenangkan). Jika saat ini sudah banyak dikembangkan media e-learning untuk siswa usia sekolah dasar, maka tidak ada salahnya jika dalam mengembangkan e-learning untuk anak usia pra-sekolah dengan menerapkan beberapa prinsip dasar dari pengembangan e-learning untuk anak usia sekolah dasar. Hal tersebut dikarenakan media e-learning untuk anak usia pra-sekolah salah satunya bertujuan untuk mempersiapkan anak tersebut memiliki pengetahuan dasar untuk memasuki usia sekolah dasar. Strategi penggunaan e-learning untuk menunjang pelaksanaan proses belajar, diharapkan dapat meningkatkan (daya serap dari siswa atas materi yang diajarkan, partisipasi aktif dari siswa, kemampuan belajar mandiri siswa, kualitas materi pendidikan dan pelatihan, kemampuan menampilkan informasi dengan perangkat teknologi informasi, memperluas daya jangkau proses belajar-mengajar dengan menggunakan jaringan komputer serta tidak terbatas pada ruang dan waktu). Kata Kunci : E Learning, Joyfull Learning, Pra Sekolah, Teknologi Informasi
Data Mining Penentuan Aturan Asosiasi Penjualan Makanan di Amaria Hotel Jakarta Menggunakan Algoritma Apriori Omar Pahlevi
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (397.01 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.271

Abstract

Abstract—In order to know what foods and drinks purchased by consumers, can be done with analytical techniques that is the analysis of consumer buying habits. Detection of food and beverages that are often purchased simultaneously is done using association rules. In this research will be used a priori algorithm for determination of association rules of sale of food and beverage. From the results of the discussion and data analysis conducted can be concluded that with the application of a priori algorithm in determining the combination between itemsets with a minimum of 20% support and minimum confidence 75% found 10 association rules, which has the highest value of support and confidence is if consumers make rice purchase transactions fried seafood and bottle aqua simultaneously with the value of 69% support and 100% confidence value. Thus, if there are consumers buying seafood fried rice, then the possibility of the consumer is buying a bottle aqua is 100%. Intisari—Agar dapat mengetahui makanan dan minuman apa saja yang dibeli oleh para konsumen, dapat dilakukan dengan teknik analisis yaitu analisis dari kebiasaan membeli konsumen. Pendeteksian mengenai makanan dan minuman yang sering dibeli secara bersamaan dilakukan dengan menggunakan aturan asosiasi. Pada penelitian ini akan digunakan algoritma apriori untuk penentuan aturan asosiasi penjualan makanan dan minuman. Dari hasil pembahasan dan analisis data yang dilakukan dapat disimpulkan bahwa dengan penerapan algoritma apriori dalam menentukan kombinasi antar itemset dengan minimum support 20% dan minimum confidence 75% ditemukan 10 aturan asosiasi, dimana yang memiliki nilai support dan confidence tertinggi adalah jika konsumen melakukan transaksi pembelian nasi goreng seafood dan aqua botol secara bersamaan dengan nilai support 69% dan nilai confidence 100%. Dengan demikian, jika terdapat konsumen membeli nasi goreng seafood, maka kemungkinan konsumen tersebut membeli aqua botol adalah 100%. Kata kunci: data mining, algoritma apriori, aturan asosiasi, support, confidence
Sistem Informasi Pelayanan Administrasi Pada Klinik Umum Galur Medika Jakarta Pusat Berbasis Web Wati Erawati
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (228.909 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.272

Abstract

Abstract— The development of the world of health and medicine is very rapid, so the competition between the clinic becomes increasingly tight and competitive. Clinical ability to meet the patient's wishes is a very important thing. It is also influenced by the level of satisfaction provided by the clinic to the patient which includes satisfactory service and the completeness of the method of treatment. The higher the level of service provided by the clinic to the patient, the higher the level of fulfillment of the patient's need which is usually expressed by the level of patient satisfaction.The problems that often occur in the clinic is in the processing of patient registration data, to the preparation of reports in print manually, so that in the process of registration of patients to the preparation of reports such as patient data reports, patient registration registration reports, reports data visit a lot of mistakes and process Which is long enough.To overcome these problems the application of computerization at the clinic is necessary so that in handling the problem of patient registration and reporting using a computer through a website-based program becomes easier, faster and accurate. Intisari— Perkembangan dunia kesehatan dan pengobatan sangatlah pesat, sehingga persaingan antara klinik menjadi semakin ketat dan kompetitif. Kemampuan klinik dalam memenuhi keinginan pasien merupakan salah satu hal yang sangat penting. Hal tersebut juga dipengaruhi oleh tingkat kepuasan yang diberikan oleh klinik kepada pasien yang meliputi pelayanan yang memuaskan dan kelengkapan metode pengobatan. Semakin tinggi tingkat pelayanan yang diberikan klinik kepada pasien, maka akan semakin tinggi pula tingkat terpenuhinya kebutuhan pasien yang biasa dinyatakan oleh tingkat kepuasan para pasien.Masalah yang sering terjadi pada klinik adalah dalam hal pengolahan data pendaftaran pasien, sampai pembuatan laporan yang di cetak secara manual, sehingga dalam proses pendaftaran pasien sampai pembuatan laporan seperti, laporan data pasien, laporan registrasi kunjungan pasien, laporan data kunjungan banyak terjadi kesalahan dan proses yang cukup lama.Untuk mengatasi masalah tersebut penerapan komputerisasi pada klinik sangatlah diperlukan sehingga dalam menangani masalah pendaftaran pasien serta pembuatan laporan dengan menggunakan komputer melalui sebuah program berbasis website menjadi lebih mudah, cepat dan akurat. Kata Kunci— Pelayanan Administrasi, Perancangan Sistem Informasi
Rancangan Sistem Informasi Akademik (SIAKAD) Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta (UNJ) Lise Pujiastuti
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (345.92 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.273

Abstract

Abstract— Universities are one of the agents of change that undertake the task of developing human resource tasks through formal education process. Graduate Program Jakarta State University is a leading educational institution in Jakarta. But there are still less information systems that are still manual, as in academic management is generally more of a written method such as student input value, documentation absent, assignment to students. Most of the students already know and utilize information technology in communication tools, but in reality educational institutions do not have information systems that are not in line with the development of students' knowledge of the technology they use. With these shortcomings, the researchers provide solutions that will be useful for the Graduate Program of State University of Jakarta for its development, namely by website-based academic information system using PHP programming language. With this website will facilitate the institution in providing accurate and fast information for all users both students, lecturers and the general public. Intisari - Perguruan tinggi merupakan salah satu agen perubahan yang mengemban tugas mengembangkan tugas sumber daya manusia melalui proses pendidikan formal. Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta merupakan lembaga pendidikan yang terkemuka di Jakarta. Tetapi masih ada yang kurang yaitu sistem informasi yang masih manual, seperti dalam pengelolaan akademik pada umumnya lebih bersifat metode tertulis misalnya input nilai mahasiswa, pendokumentasian absen, pemberian tugas kepada mahasiswa. Sebagian besar mahasiswa sudah mengenal dan memanfaatkan teknologi informasi pada alat komunikasinya, tetapi pada kenyataannya institusi pendidikan belum memiliki sistem informasi yang tidak sejalan dengan perkembangan pengetahuan mahasiswa akan teknologi yang mereka pakai. Dengan kekurangan ini maka peneliti memberikan solusi yang akan berguna bagi Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta untuk perkembangannya, yaitu dengan sistem infomasi akademik berbasis website dengan menggunakan bahasa pemrograman PHP. Dengan adanya website ini akan memudahkan pihak institusi dalam memberikan informasi yang akurat dan cepat untuk semua user baik mahasiswa, dosen dan masyarakat umumnya Kata Kunci: Informasi, Pemrograman, Website
Analisis Pengaruh Penerapan Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit (SIMRS) Terhadap Kinerja Karyawan RSPAD Gatot Soebroto Jakarta Stenly Maramis; Arfhan Prasetyo
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (919.937 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.274

Abstract

Abstract— The implementation of Hospital Management Information System or SIMRS, is very important nowadays. This is done as an exchange of information from manual process to computerization by using information system. This research is done through literature study, problem formulation, problem solving, data analysis, and then drawing conclusions based on theoretical study. Simple linear regression analysis is an analysis of the relationship of one dependent variable or Y with one independent variable or X. The problem that became the study in this research, is the influence of the application of Hospital Management Information System or SIMRS, to the improvement of Employee Performance. With the test using Simple Linear Regression the result of research shows that the average Y result is 26,02% influence of SIMRS to Performance and b ,direction number or regression coefficient, SIMRS to Performance equal to 0,2%. While in the determinant coefficient test obtained value coefficient determinant or KP, of 4%. This proves that SIMRS has a contribution value to employee performance of only 4%. From the hypothesis test with the calculated r obtained 1.2 results
Implementasi Program Pengolahan Data Karir Alumni Pada Bsi Career Center Jakarta Eni Pudjiarti; Muhamad Tabrani
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (400.331 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.275

Abstract

Abstract— One of the many forms of responsibility and concern of the Academy of BSI is the establishment of a special institution that handles the preparation, placement and career development Academy alumni BSI. The Institution was BSI Career Center. BSI Career Center is present in order to answer the various challenges and an increasingly competitive employment competition. However, the institution still have constraints in its data processing such as: difficult searching or storing documents of which there are more and more and frequent errors on the making of the report. Based on the constraints expressed so very clearly that the computer is very important for aspects of life both for the present or the future because it can help a user accomplish its activities. Intisari— Satu dari sekian banyak bentuk tanggung jawab dan kepedulian Akademi BSI adalah didirikannya sebuah lembaga yang khusus menangani persiapan, penempatan dan pengembangan karir alumni Akademi BSI. Lembaga tersebut adalah BSI Career Center. BSI Career Center hadir dalam rangka menjawab berbagai tantangan dan persaingan kerja yang semakin kompetitif. Namun lembaga tersebut masih memiliki kendala-kendala dalam pengolahan datanya seperti: sulit mencari atau menyimpan dokumen-dokumen yang jumlahnya semakin banyak dan sering terjadi kesalahan pada pembuatan laporan. Berdasarkan kendala yang dikemukakan maka sangat jelas bahwa komputer sangat penting bagi aspek kehidupan baik untuk masa sekarang maupun masa yang akan datang karena dapat membantu user menyelesaikan kegiatannya. Kata Kunci— Karir, Komputerisasi
Implementasi Metode Waterfall pada Perancangan Sistem Informasi E-Commerce Griya Busana Emira Ricki Sastra; Acmad Nurhadi
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (649.552 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.276

Abstract

Abstract -- The current technology is very influential on the sales business process, offline system began to be replaced and the start of a new system that is online sales through electronic media. This has an impact on the Company's intercompany competition is getting higher, therefore one of the companies selling fashion boutique fashion apparel griya emira trying to increase sales by applying a new system that is selling online through the website. This sales system becomes a way of improving marketing and sales. In designing this E-commerce website researchers use waterfall method that will be applied in the design of ecommerce information systems on fashion boutique emira fashion. In its application Waterfall method consists of several stages of planing, analysis, design, and implementation. This research is expected to support the company in increasing sales and able to make the information system in the company to be better. Intisari - Teknologi yang berkembang saat ini sangat berpengaruh pada proses bisnis penjualan, sistem offline mulai ditinggalkan dan mulainya sistem baru yaitu penjualan secara online melalui media elektronik. Hal ini berdampak pada Persaingan usaha antar Perusahaan semakin tinggi oleh karena itu salah satu perusahaan Penjualan produk busana butik griya busana emira berusaha meningkatkan penjualan dengan menerapkan sistem baru yaitu penjualan secara online melalui website. Sistem penjualan ini menjadi cara dalam meningkatkan pemasaran dan penjualan. Dalam merancang website E-commerce ini peneliti menggunakan metode waterfall yang akan diterapkan dalam Percancangan system informasi ecommerce pada butik griya busana emira. Dalam penerapan nya Metode Waterfall terdiri dari beberapa tahap yaitu planing,analisis,design,dan implementation. Penelitian ini diharapkan dapat menunjang perusahaan dalam meningkatkan penjualan dan mampu menjadikan sistem informasi di perusahaan menjadi lebih baik. Kata Kunci : Penjualan, Online, Waterfall
Sistem Penunjang Keputusan Pemilihan Sekolah Bersih Tingkat Sekolah Dasar Menggunakan Metode Simple Additive Weighting Ibnu Rusdi; Vivi Maria
Jurnal Sistem Informasi Vol 7 No 2 (2018): JSI Periode Agustus 2018
Publisher : LPPM STMIK ANTAR BANGSA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (426.48 KB) | DOI: 10.51998/jsi.v7i2.277

Abstract

Abstract— The Special Capital Region of the Municipality of South Jakarta Administration is implementing the School Health Unit program for elementary school environment throughout South Jakarta in order to provide motivation and spirit to improve the cleanliness of the school environment and the participation of teachers and students by way of assessing the environment of elementary school area of South Jakarta Administration City. To determine the decision making in the elementary school hygiene assessment is accurate or not, an assessment should be done with the criteria that have been determined from the Sanitation Department of South Jakarta Administration City, other criteria needed in the assessment are cleanliness, physical facilities, facilities, greening and health services. The purpose of this research is to apply Simple Additive Weighting (SAW) as a decision support system in the determination of elementary school cleanliness in South Jakarta Cleanliness Sub-Department. Intisari— Daerah Khusus Ibukota (DKI) Kota Administrasi Jakarta Selatan menerapakan program bangun praja dan lomba Unit Kesehatan Sekolah (UKS) untuk lingkungan sekolah dasar seluruh wilayah Jakarta Selatan dalam rangka memberikan motivasi dan semangat untuk meningkatkan kebersihan dilingkungan sekolah dan peranserta para guru dan siswa/i masing-masing dengan cara melakukan penilaian dilingkungan sekolah dasar wilayah kota Administrasi Jakarta Selatan. Untuk mengetahui pengambilan keputusan dalam penilaian kebersihan sekolah dasar tersebut akurat atau tidak, harus dilakukan penilaian dengan kriteria yang telah ditentukan dari Dinas Kebersihan Kota Adminitrasi Jakarta Selatan, kriteria lain yang dibutuhkan dalam penilaian adalah kebersihan, sarana fisik, fasilitas, penghijauan dan pelayanan kesehatan. Tujuan dari penelitian adalah menerapkan Simple Additive Weighting (SAW) sebagai sistem pendukung keputusan dalam penetuan penilaian kebersihan sekolah dasar di Suku Dinas Kebersihan DKI Jakarta Selatan. Kata Kunci— Decision Support System, School Clean, Simple Additive Weighting

Page 1 of 2 | Total Record : 15