cover
Contact Name
Abu Lubaba
Contact Email
ecopreneur.bbc@gmail.com
Phone
+628995694484
Journal Mail Official
ecopreneur.bbc@gmail.com
Editorial Address
Jl. Widarasari III –Tuparev-Cirebon
Location
Kab. cirebon,
Jawa barat
INDONESIA
Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
ISSN : -     EISSN : 27470237     DOI : 10.47453
Core Subject : Economy,
Jurnal Ecopreneur merupakan merupakan jurnal yang menyediakan temuan –temuan penelitian ilmiah di bidang ekonomi dan bisnis Islam yang diterbitkan oleh Program Studi Ekonomi Syariah IAI Bunga Bangsa Cirebon. Jurnal ini terbit secara berkala sebanyak 2 kali dalam setahun yakni bulan Februari dan Agustus
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam" : 10 Documents clear
IMPLEMENTASI PEMBIAYAAN AKAD MURABAHAH PADA BMT AL-BAHJAH Gino Suhartono; Fidya Arie Pratama; Eni Munigar
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

In Indonesia, the application of buying and selling murabaha in Islamic banking is based on the Fatwa Decree of the National Sharia Council (DSN) of the Indonesian Ulema Council (MUI) and Bank Indonesia Regulations (PBI). According to the decision of the DSN fatwa No. 04/DSN-MUI/IV/2000 on murabahah provisions in Islamic banking, BMTs were established aiming at the economic welfare of members and society. BMT is oriented towards improving the welfare of members and the community. Members must be empowered (empowering) to be independent. The type of research method used by researchers is a qualitative research method using a case study approach, Second, Library research, which is a method of collecting data by reading books, references, regulations, literature and documents related to research, the three study methods used are qualitative study methods with literature review, this study is descriptive analytic in which data collection is carried out by means of literature review. Murabahah is a sale and purchase agreement between BMT Al-Bahjah and members, BMT Al-Bahjah will buy goods needed by members, then BMT Al-Bahjah will resell them to the members concerned at the acquisition price (capital) plus a margin (profit) agreed between BMT Al-Bahjah and members. Keywords: Murabahah Contract, KSPPS, BMT Di Indonesia, Aplikasi jual beli murabahah pada perbankan syariah di dasarkan oleh Keputusan Fatwa Dewan Syariah Nasional (DSN) Majelis Ulama Indonesia (MUI) dan Peraturan Bank Indonesia (PBI). Menurut keputusan fatwa DSN Nomor 04/DSN-MUI/IV/2000 ketentuan akad murabahah di perbankan syari’ah, BMT didirikan bertujuan untuk kesejahteraan ekonomi anggota dan masyarakat. BMT berorientasi dalam upaya meningkatan kesejahteraan anggota, dan masyarakat. Anggota harus diberdayakan (empowering) agar mandiri. Jenis Metode penelitian yang digunakan oleh peneliti yakni Metode penelitian kualitatif dengan menggunakan pendekatan studi kasus, Kedua, Library research, yaitu suatu metode pengumpulan data dengan cara membaca buku-buku, referensi, peraturan-peraturan, literatur-literatur dan dokumen-dokumen yang terkait dengan penelitian, Ketiga metode kajian yang digunakan adalah metode kajian kualitatif dengan kajian pustaka, kajian ini bersifat deskriptif analitik dimana pengumpulan data dilakukan dengan cara telaah pustaka. Murabahah adalah suatu perjanjian jual-beli antara BMT Al-Bahjah dengan anggota, BMT Al-Bahjah akan membelikan barang yang diperlukan oleh anggota, kemudian BMT Al-Bahjah akan menjualnya kembali kepada anggota yang bersangkutan sebesar harga perolehan (modal) ditambah dengan margin (keuntungan) yang disepakati antara BMT Al-Bahjah dan anggota. Kata Kunci : Akad Murabahah, KSPPS, BMT
Perilaku Konsumen Analisa Deskriptif Pemilihan Tempat Belanja Konsumen Pedesaan Ela Erlinda; Cory Vidiati; Dini Selasi; Ahmad Munajim
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Tulisan ini bertujuan untuk menganalisa perilaku konsumen di pedesaan dalam memilih tempat belanja. Keputusan membeli merupakan suatu tindakan yang dilakukan oleh konsumen dalam memutuskan untuk membeli suatu produk atau jasa tertentu. Temuannya bahwa lokasi, harga, pemilihan, kenyamanan, layanan pelanggan, dan kebijakan pengembalian; selain itu terbatasnya penguasaan teknologi membuat konsumen sulit dalam penerimaan konsep e-commerce yang ditawarkan. Dengan menggunakan pendekatan kualitatif, sumber data primer dikumpulkan dari wawancara dan observasi; lokasi penelitian dilakukan di Toko Kelontong Novi-Ali Panguragan Cirebon; sumber data sekunder didapatkan dari artikel-artikel terkait penelitian. Kebaruan dari penelitian ini adalah adanya faktor psikologis berupa emosional antar warga desa dan budaya turun temurun. Keterbatasan penelitian ini dapat dilakukan melalui penelitian lanjutan untuk penelitian sejenis maupun pengembangannya. Kata Kunci: perilaku konsumen masyarakat pedesaan, pemilihan tempat belanja, Toko Kelontong Novi Ali Abstract This paper aims to analyze consumer behavior in rural areas in choosing a place to shop. Buying decision is an action taken by consumers in deciding to buy a particular product or service. His findings that location, price, selection, convenience, customer service, and return policy; in addition to the limited mastery of technology makes it difficult for consumers in the acceptance of e-commerce concepts offered. By using a qualitative approach, primary data sources were collected from interviews and observations; the location of the study was conducted at Novi-Ali Panguragan Cirebon grocery store; secondary data sources were obtained from research-related articles. The novelty of this study is the presence of psychological factors in the form of emotions between villagers and hereditary culture. Limitations of this research can be done through advanced research for similar research and development. Keywords: consumer behavior of rural communities, the selection of shopping, grocery stores Novi Ali
Strategi Peningkatan Pelayanan Prima Untuk Kepuasan Pelanggan Dalam Etika Bisnis Islam agus karjuni; Sumarno suamrno; Patrisya Novita Chissario
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Strategi Peningkatan Pelayanan Prima Untuk Kepuasan Pelanggan Dalam Etika Bisnis Islam. Kajiannya dilatar belakangi oleh ketatnya persaingan antar usaha dan konsumen yang semakin kritis mengharuskan pelaku usaha meningkatkan pelayanan prima untuk tetap menjaga kepuasan pelanggannya dengan menggunakan etika bisnis yang sesuai dengan pedoman islam. Diharapkan perusahaan mampu memberikan pelayanan yang terbaik dalam memenuhi kepuasan pelanggan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi peningkatan pelayanan prima dalam menjaga kepuasan pelanggan dan untuk mengetahui metode indikator apa saja yang digunakan untuk mengukur kepuasan pelanggan serta bagaimana strategi peningkatan pelayanannya untuk menjaga kepuasan pelanggan menurut etika bisnis islam di Yogya Junction Cirebon. Penelitian ini merupakan jenis penelitian Kualitatif dengan menggunakan jenis sumber data primer dan data sekunder, dan teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Serta teknis analisis data yang digunakan yaitu reduksi, penyajian, penarikan kesimpulan dan pengumpulan data. Teknik keabsahan dalam penelitian ini yaitu menggunakan triangulasi data. Berdasarkan hasil penelitian bahwa strategi pelayanan yang dilakukan oleh Yogya Junction Cirebon dengan meningkatkan pelayanan prima dalam menjaga kepuasan pelanggannya tidak terlepas dari dua strategi yang pertama ada 5 Strategi mengenai pelayanan prima yaitu bukti nyata, Keandalan (reliability), Kesigapan (responsiveness), Empati (Empathy), Jaminan (Assurance) ada pun yang kedua menurut perspektif bisnis islam meliputi kesatuan, kehendak bebas, tanggung jawab, terakhir keseimbangan dan keadilan. Strategi peningkatan pelayanan untuk menjaga kepuasan pelanggan diharapkan mampu memberikan nilai tambah bagi perusahaan. Dengan adanya strategi pelayanan yang prima, diharapkan pelaku usaha akan memberikan pelayanan terbaik kepada pelanggan yang sesuai dengan etika bisnis islam agar dapat terus menjaga kepuasan pelanggan sehingga bisa tercapainya visi dan misi perusahaan dan dapat bersaing dengan kompetitor lain. Penelitian ini diharapkan akan menjadi bahan informasi dan masukan bagi karyawan khusus nya di Yogya Junction Cirebon, terutama dalam memberikan pelayanan yang baik kepada pelanggan. Kata Kunci : Strategi, kepuasan, etika. Strategy to Improve Excellent Service for Customer Satisfaction in Islamic Business Ethics. This study is motivated by the intense competition between businesses and consumers who are increasingly critical of requiring business actors to improve excellent service to maintain customer satisfaction by using business ethics in accordance with Islamic guidelines. The company is expected to be able to provide the best service in meeting customer satisfaction. This study aims to determine the strategy of improving service excellence in maintaining customer satisfaction and to find out what indicator methods are used to measure customer satisfaction and how to improve service strategies to maintain customer satisfaction according to Islamic business ethics at Yogya Junction Cirebon. This research is a type of qualitative research using primary and secondary data sources, and data collection techniques using interviews, observation and documentation. As well as the technical analysis of the data used, namely reduction, presentation, conclusion drawing and data collection. The validity technique in this research is using data triangulation. Based on the results of the research that the service strategy carried out by Yogya Junction Cirebon by improving excellent service in maintaining customer satisfaction is inseparable from the first two strategies, there are 5 strategies regarding excellent service, namely tangible evidence, reliability, responsiveness, empathy ), Assurance (Assurance) there is also the second according to the perspective of Islamic business includes unity, free will, responsibility, lastly balance and justice. Service improvement strategies to maintain customer satisfaction are expected to provide added value for the company. With an excellent service strategy, it is hoped that business actors will provide the best service to customers in accordance with Islamic business ethics so that they can continue to maintain customer satisfaction so that the company's vision and mission can be achieved and can compete with other competitors. This research is expected to be a material for information and input for special employees at Yogya Junction Cirebon, especially in providing good service to customers. Keywords: Strategy, satisfaction, ethics.
Pengaruh Customer Centric Dan Religious Framing Terhadap Keputusan Pembelian gilang kharisma putra; Fitria Yuni Astuti
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study aims to examine the effect of customer centricity and religious framing on purchasing decisions with the Hajah Subagyo restaurant as the research sample, the Hajah Subagyo restaurant was chosen because it represents the Islamic name in the business name, namely "hajah". Sampling using Accidental sampling method. This method is a technique of determining sampling based on chance, that is, anyone who meets the researcher by chance can be used as a sample. So the sample in this study were visitors to the Hajah Subagyo Kendal restaurant who accidentally visited the restaurant on the 3rd day of the data collection process. So the number of samples used in this study was obtained as many as 151 respondents who visited the Hajah Subagyo restaurant. The results of the study revealed that customer centricity and religious framing had a significant effect based on statistical tests with respective values ​​of 0.186 and 0.673.
Penerapan Analisis Swot Terhadap Penentuan Strategi Pemasaran pada PT.Gpsku Karya Indonesia di Kota Cirebon Gama Pratama; Rizka rahmasari
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Di masa modern saat ini yang semakin canggih banyak sekali perusahaan-perusahaan yang meluncurkan ide atau produk-produk yang dapat memberikan keamanan serta kemudahan bagi aktivitas masyarakat dalam berkendara baik untuk roda 2 maupun roda 4. Salah satunya yaitu perusahaan yang bergerak di bidang Gps Tracker, contohnya yaitu seperti PT Gpsku Karya indonesia merupakan perusahaan Gps Tracker yang sudah lama berdiri sejak tahun 2008. Perusahaan ini memiliki custom hardware serta program software yang bisa di terapkan untuk kebutuhan pengendalian dan juga monitoring untuk Asset berupa kendaraan baik milik perusahaan, BUMN/pemerintahan ataupun milik pribadi. Setiap tahunnya PT Gpsku karya indonesia mengalamai peningkatan dan perkembangan yang cukup baik, dan di dukung juga oleh adanya layanan Cloud Server Terpercaya dengan Kemampuan Tehnologi Komputer SAAS. Namun tidak dapat di pungkiri bahwa Pt Gpsku Karya Indonesia Harus mampu bersaing dalam perkembangan bisnis Tracker tersebut oleh karenanya di dalam jurnal ini akan di bahas mengenai analisis SWOT dalam strategi pemasaran yang di terapkan oleh PT Gpsku Karya Indonesia. Kata Kunci: Analisis SWOT, Strategi Pemasaran, GPS Pelacak, Teknologi Komputer Abstract In today's increasingly sophisticated era, many companies are launching ideas or products that can provide security and convenience for people's activities in driving for both 2-wheeled and 4-wheeled vehicles. One of them is a company engaged in the Gps Tracker sector, for example, PT Gpsku Karya Indonesia is a Gps Tracker company that has been around for a long time since 2008. This company has custom hardware and software programs that can be applied for control and monitoring needs for Assets in the form of vehicles either owned by companies, BUMN/government or owned personal. Every year PT Gpsku Karya Indonesia experiences quite good improvements and developments, and is also supported by the existence of a Trusted Cloud Server service with SAAS Computer Technology Capabilities. However, it cannot be denied that Pt Gpsku Karya Indonesia must be able to compete in the development of the Tracker business, therefore this journal will discuss SWOT analysis in the marketing strategy implemented by PT Gpsku Karya Indonesia. Keywords: SWOT Analysis, Marketing Strategy, GPS Tracker, Computer Technology
Praktek Etika Bisnis Dalam Perspektif Ekonomi Syari’ah Idha Ismalia Rohmatika; Aan Gunawan; Muhamad Uyun
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstract The market is a meeting place for traders and buyers. The products or goods that are often traded in the market consist of fruits, rice, meat, fish, vegetables, spices, clothing and electronic equipment. To gain profit and sympathy from consumers, traders or business people often use strategies including product strategy, pricing strategy, and promotion strategy. However, most of the strategies they apply are not in accordance with the principles of shari'ah business ethics, including frequently reducing the amount of measure, hiding defective goods, playing with prices and frequently committing perjury.This research is included in field research, namely a study whose purpose is to look closely and intensively at a social event, namely the practice of business ethics from the perspective of Islamic economics. The essence of this research is descriptive-analytic research, namely research that aims to find, describe problems. To obtain the information needed in research, researchers used observation, interviews and documentation. After analyzing the data, the researcher uses qualitative methods and draws conclusions using a deductive approach.Based on the research results, it can be concluded that traders or businessmen, especially in traditional markets, often carry out strategies that are not in accordance with Shari'ah business ethics. Therefore, so that the actions of traders can be in accordance with Sharia business ethics, traders must apply the principles of shari'ah business ethics, namely honesty, trustworthiness and openness or transparency.
Implementasi Strategi Marketing Syari’ah Di Toko Sembako Fatahillah Kota Cirebon Dalam Mencapai Kepuasan Pelanggan erin rismaya
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Jurnal ini mengulas tentang implementasi marketing syari’ah yang diterapkan oleh toko sembako Fatahillah Kota Cirebon dalam mencapai kepuasan pelanggan. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi dari strategi marketing yang dijalankan oleh toko sembako Fatahillah dalam upaya mencapai kepuasan para pelanggannya. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan paradigm naturalistis. Adapun instrument penelitiannya adalah observasi, pedoman wawancara, dan peneliti sebagai instrument kunci. Sumber data penelitian ini adalah hasil wawancara dari pimpinan perusahaan, wakil pimpinan perusahaan, maupun karyawan dari Toko Sembako Fatahillah. Adapun hasilnya adalah proses pelaksanaannya dengan menerapkan SOP yaitu senyum, sapa, dan tawarkan dalam proses melayani pelanggan dampak dari strategi ini adalah meningkatkan kualitas pelayanan yang lebih menyenangkan, memotifasi, inspiratif, dan bermakna. Selain itu, pelanggan menjadi terkesan dan tidak bosan untuk kembali berbelanja di toko sembako Fatahillah ABSTRACT This journal reviews the implementation of shari'ah marketing implemented by the Fatahillah basic food store in Cirebon City in achieving customer satisfaction. This study aims to describe the planning, implementation, and evaluation of the marketing strategy implemented by the Fatahillah grocery store in an effort to achieve customer satisfaction.This type of research is qualitative research with a naturalistic paradigm. The research instruments are observation, interview guides, and researchers as key instruments. The data source for this research is the results of interviews with company leaders, deputy company leaders, and employees of the Fatahillah Grocery Store. As for the result is The implementation process by implementing SOP , namely smile, greet, and offer in the process of serving customers the impact of this strategy is to improve the quality of service that is more fun, motivating, inspiring, and meaningful. In addition, customers are impressed and not bored to return to shopping at the Fatahillah grocery store Keywords: marketing syari'ah, service quality, customer satisfaction
Implementasi E-Commerce Sebagai Media Penjualan dalam Ekonomi Islam di BT Batik Trusmi Cirebon Dapiah Dapiah; Tiyas Agustine Azhari
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Dalam dunia bisnis, penggunaan e-commerce sebagai media penjualan merupakan suatu kebutuhan untuk meningkatkan dan memenangkan persaingan bisnis. Selain sebagai media penjualan yang lebih luas, e-commerce juga memiliki manfaat lainnya. Diantaranya, manfaat bagi konsumen itu sendiri, konsumen tidak harus datang/mengunjungi toko untuk membeli produk yang diinginkannya, jika lokasi tokonya jauh konsumen dapat menghemat ongkos perjalanan yang dapat digantikan dengan ongkos kirim yang jauh lebih murah, lalu konsumen juga dapat membeli produk lebih dari 1 toko dengan hanya melakukan transaksinya dari rumah menggunakan layanan e-commerce. Jurnal ini mengulas tentang implementasi E-Commerce sebagai media penjualan di BT Batik Trusmi Cirebon. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan Implementasi Penjualan BT Batik Trusmi mulai dari mekanisme penjualan E-Commerce, Market Place, dan promosi BT Batik Trusmi Cirebon. Metode yang dipakai dalam kajian ini yaitu pendekatan kualitatif. Pendekatan kualitatif dalam kaidah ilmiah akan melalui berbagai tahapan berpikir, dimulai dengan berpikir secara induktif (dengan menangkap berbagai fakta atau fenomena-fenomena sosial). Teknik pengumpulan data yang dilakukan peneliti yaitu dengan melakukan observasi. Hasil penelitian menggunakan implementasi e-commerce denngan menggunakan database website Marketing Communication (Marcom) pada toko BT Batik Trusmi Cirebon. implementasi e-commerce sebagai media penjualan di BT Batik Trusmi Cirebon, bahwa e-commerce tidak hanya sebagai media penjualan saja tetapi bisa sebagai media promosi yang lebih luas jangkauannya. Dalam pelaksanaanya BT Batik Trusmi Cirebon menerapkan prinsip ekonomi islam seperti prinsip kejujuran, keadilan dan tanggung jawab dalam menjual produk-produk dan promo – promo terbarunya sehingga masyarakat merasa semakin percaya dan terbantu dengan kemudahan transaksinya. Kata Kunci: Implementasi, E-Commerce, Market Place Abstract In the business world, the use of e-commerce as a sales medium is a necessity to improve and win business competition. Aside from being a broader sales medium, e-commerce also has other benefits. Among them are the benefits for the consumer himself, the consumer does not have to come/visit the store to buy the product he wants, if the store is located far away the consumer can save on travel costs which can be replaced with much cheaper shipping costs, then the consumer can also buy more than 1 product. shop by only doing transactions from home using e-commerce services. This journal reviews the implementation of E-Commerce as a sales medium at BT Batik Trusmi Cirebon. This study aims to explain the Implementation of Sales of BT Batik Trusmi starting from the sales mechanism of E-Commerce, Market Place, and promotion of BT Batik Trusmi Cirebon. The method used in this study is a qualitative approach. A qualitative approach in scientific principles will go through various stages of thinking, starting with inductive thinking (by capturing various facts or social phenomena). Data collection techniques carried out by researchers are by observing. The results of the study used the implementation of e-commerce using the Marketing Communication (Marcom) website database at the BT Batik Trusmi Cirebon store. The implementation of e-commerce as a sales medium at BT Batik Trusmi Cirebon, that e-commerce is not only a sales medium but can be a wider promotional medium. In its implementation, BT Batik Trusmi Cirebon applies Islamic economic principles such as the principles of honesty, fairness and responsibility in selling its newest products and promos so that people feel more confident and helped by the ease of transactions. Keywords: Implementation, E-Commerce, Market Place.
Peran Pondok Pesantren Dalam Mendorong Kewirausahaan Di Kalangan Santri Melalui Balai Latihan Kerja Komunitas Toto Sukarnoto; Khoirul Iman; Nur Muhammad Faiz Amin
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pondok pesantren have an important position and role in contributing to the protection and management of the environment and internal and external communities, Pondok pesantren as Islamic educational institutions hold control in creating community order and relationships about understanding, living and practicing Islamic guidance with an emphasis on the importance of morals based on Islamic rules in guiding activities. Student entrepreneurship through community work training centres is a person's willingness and ability to face various risks by taking the initiative to create and do new things for students to contribute benefits through the use of community work training centres. The important points are 1).the role of pondok pesantren in student entrepreneurship; 2).building student entrepreneurship through community work training centres. The research methodology used uses descriptive qualitative. Based on the results of the analysis, Pondok Pesantren Assalafiyyah Bode Plumbon-Cirebon supports the entrepreneurship of students and the cottage community by creating the Al Burhany Community Work Training Centre supported by instructors who have certified competencies, with the community work training centre there is a synergy between the students and the cottage environment community who are craftsmen as well as entrepreneurs in the field of fashion. With the existence of this community work training centre, it can further develop the motivation and desire to have expertise which is expected to be a provision to be able to contribute to the benefits of both the santri themselves and the santri environmental community. So that the Al Burhany Community Work Training Centre of Pondok Pesantren Assalafiyyah Bode Plumbon-Cirebon is able to provide added value for stakeholders to be able to play an active role in developing, empowering and improving the economy. Keywords : Pondok Pesantren, Entrepreneurship, Work Training Centre AbstrakPondok pesantren mempunyai posisi dan peran penting berkontribusi dalam perlindingan dan pengelolaan lingkungan serta komunitas internal maupun eksternal, pondok pesantren sebagai lembaga pendidikan Islam memegang kendali dalam menciptakan tatanan dan hubungan masyarakat tentang memahami, menghayati dan mengamalkan tuntunan Islam dengan penekanan pentingnya moral berbasiskan kaidah Islam dalam tuntunan beraktivitas. Kewirausahan santri melalui balai latiahan kerja komunitas merupakan kemauan dan kemampuan seseorang dalam menghadapi berbagai risiko dengan mengambil inisiatif guna menciptakan dan melakukan hal-hal baru bagi santri untuk berkontribusi manfaat melalui pemanfaat balai latihan kerja komunitas. Point penting yaitu 1).peran pondok pesantren dalam kewirausahan santri; 2).membangun kewirausahan santri melalui balai latihan kerja komunitas. Metodologi penelitian yang digunakan menggunakan kualitatif deskriftif. Berdasarkan hasil analisis Pondok Pesantren Assalafiyyah Bode Plumbon- Cirebon mendukung kewirausahaan santri dan komunitas pondok dengan menciptakan Balai Latihan Kerja Komunitas Al Burhany dengan didukung para instruktur yang mempunyai kompetensi yang bersertifikasi, dengan adanya balai latihan kerja komunitas terdapat sinergis antara para santri dan komunitas lingkungan pondok yang merupakan pengrajin sekaligus pengusaha dibidang tata busana. Dengan adanya balai latihan kerja komunitas ini dapat menumbuhkembangkan lagi motivasi dan keinginan untuk mempunyai keahlian yang diharapkan menjadi bekal guna mampu berkontribusi manfaat baik santri sendiri maupun dari komunitas lingkungan santri. Sehingga adanya Balai Latihan Kerja Komunitas Al Burhany Pondok Pesantren Assalafiyyah Bode Plumbon-Cirebon mampu memberikan nilai tambah bagi stakeholder untuk dapat berperan aktif dalam pengembangan, pemberdayaan dan peningkatan ekonomi. . Kata Kunci: Pondok Pesantren, Kewirausahaan, Balan Latihan Kerja
Strategi Penetapan Harga Kebutuhan Pokok Toko Arafah Cirebon Dalam Konsep Ibnu Taimiyah Abu Lubaba; fitri amelia
Ecopreneur : Jurnal Program Studi Ekonomi Syariah Vol 3 No 01 (2023): Ecopreneur : Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
Publisher : Lembaga Publikasi Ilmiah

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penetapan harga atau harga jual adalah sejumlah biaya yang dikerluarkan perusahaan untuk memproduksi suatu barang atau jasa ditambah dengan presentase laba yang diinginkan perusahaan. Harga yang tepat ialah harga yang sesuai dengan kualitas produk/barang dan harga tersebut dapat memberikan kepuasan kepada konsumen. Metode yang dipakai dalam penelitian ini adalah metode kualitatif, dengan desain penelitian studi kasus agar lebih mempermudah dalam pengambilan kesimpulan pada hasil penelitian. Penelitian ini menggunakan teknik wawancara dengan sumber data berasal dari hasil wawancara narasumber kepala Toko dan bagian keuangan. Penetapan harga Kebutuhan Pokok di Toko Arafah Cirebon, telah sesuai dengan konsep ekonomi Islam. Hal ini dikarenakan konsep penetapan harga telah dijalankan dengan baik, dimana dalam konsep Ekonomi Islam tidak ada pembatasan untuk meraih keuntungan , selagi tidak memberatkan pembeli dan dengan keadaan suka sama suka diantara keduanya. Kata Kunci : Penetapan Harga, Ekonomi Islam Abstract Pricing or selling price is a number of costs incurred by the company to produce a product or service plus the percentage of profit that the company wants. The right price is a price that is in accordance with the quality of the product/goods and that price can provide satisfaction to consumers. The method used in this research is a qualitative method, with a case study research design to make it easier to draw conclusions on the research results. This study uses interview techniques with data sources derived from interviews with the head of the store and the finance department. The pricing of basic necessities at the Arafah Store, Cirebon, is in accordance with the concept of Islamic economics. This is because the concept of pricing has been carried out well, where in the Islamic concept there are no restrictions on making profits, as long as it does not burden the buyer and is consensual between the two. Keywords : Pricing or selling, Islamic Economy

Page 1 of 1 | Total Record : 10