cover
Contact Name
Bambang Eka Purnama
Contact Email
masbambangnet@gmail.com
Phone
+6287736223737
Journal Mail Official
bambangnet@gmail.com
Editorial Address
Jl. Bangak Simo KM 7 Sambi, Boyolali, Jawa Tengah
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
Indonesian Journal of Networking and Security - IJNS
ISSN : 23025700     EISSN : 23546654     DOI : 10.55181
Indonesian Journal of Networking and Security (IJNS) adalah majalah ilmiah yang digunakan untuk mempublikasikan riset yang berkenaan dengan Jaringan, Mobile Programming, Keamanan Sistem untuk guru, dosen, praktisi atau siapapun yang melakukan riset agar bisa dipublikasikan dan dimanfaatkan hasilnya oleh publik
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021" : 9 Documents clear
PEMANFAATAN FRAMEWORK CODEIGNITER UNTUK PEMBUATAN SISTEM INFORMASI PERPUSTAKAAN BERBASIS WEB Sulistyo, Gunawan Budi; - Universitas Bina Sarana Informatika, Pudji Widodo
IJNS - Indonesian Journal on Networking and Security Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (188.509 KB)

Abstract

Abstract - Making an information system that contains several features, takes a long time. Due to repeated coding, good security, interoperability, length of code for general functions such as create, read, update, delete, as well as more regular code, the cost is quite large, and the cost is quite high, it is necessary to use the Framework. which aims to overcome this. So that the creation of a library information system which includes member registration transactions, book searches, book borrowing, book returns, late fees and book availability and needs reports, uses the CodeIgniter Framework which has extensive documentation and support. The results of making this information system can be carried out more quickly, neatly and have a sufficient level of security. Keywords : Framework, Codeigniter, Information System, Library Abstrak - Pembuatan system informasi yang memuat beberapa fitur, memerlukan waktu yang cukup lama. Dikarenakan adanya pengkodean yang berulang, keamanan yang baik, interoperability, panjangnya kode fungsi-fungsi yang bersifat umum seperti create, read, update, delete, serta kode yang lebih teratur, biaya yang cukup besar, serta biaya yang cukup tinggi, maka diperlukan pemanfaatan Framework yang bertujuan untuk mengatasi tersebut. Sehingga pembuatan system informasi perpustakaan yang meliputi transaksi pendaftaran anggota, pencarian buku, peminjaman buku, pengembalian buku, denda keterlambatan serta laporan ketersediaan dan kebutuhan buku, menggunakan Framework Codeigniter yang memiliki dokumentasi dan dukungan yang luas. Hasil pembuatan system informasi ini dapat terlaksana dengan lebih cepat, rapi dan memiliki tingkat keamanan yang cukup. Kata kunci : Framework, Codeiginter, Sistem Informasi, Perpustakaan
SISTEM INFOMASI PENYEWAAN LAPANGAN OLAHRAGA MENGGUNAKAN METODE WATERFALL PADA GREEN GARDEN SPORT CENTER -, Surtika Ayumida; -, Lukmanul Hakim; - Universitas Bina Sarana Informatika, Mohammad Syamsul Azis; - Universitas Nusa Mandiri, Chika Mahaulika
IJNS - Indonesian Journal on Networking and Security Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (273.19 KB)

Abstract

Abstract - Today the world is familiar with internet-based technologies such as websites where all the desired information can be obtained easily. Green Garden Sport Center is still using a manual system in the field rental process. With the website of the Sports Field Rental Information System at the Karawang Green Garden Sport Center, it is expected to be able to assist customers in field bookings and assist in the data collection process. In building this system the author uses support tools with object-oriented methodology namely UML because UML supports the programming language of web applications, PHP and MySQL, while for writing PHP scripts the writer uses Sublime Text 3, the browser, functions to see the appearance of PHP commands that have been run on a web server. Examples of browsers are: Internet Explorer, Opera, Firefox, in designing this the author uses Mozilla Firefox. The system produced from the tools above will be far more optimal in terms of efficiency and effectiveness and easy to understand. With the creation of sports field rentals through the internet, it makes it easy for customers to determine schedules and find out information about available sports fields so that they do not experience schedule conflicts in managing field rentals, and can make it easier for administrators to manage field data, schedules and tenant data. Keywords : Information System, Sports Field Rentals Abstrak - Saat ini dunia telah mengenal teknologi berbasis internet seperti website dimana segala informasi yang diinginkan bisa diperoleh dengan mudah. Lapangan Olahraga Green Garden Sport Center masih menggunakan sistem manual dalam proses penyewaan lapangan. Dengan adanya website Sistem Informasi Penyewaan Lapangan Olahraga Pada Green Garden Sport Center Karawang diharapkan dapat membantu customer dalam pemesanan lapangan serta membantu dalam proses pendataan. Dalam membangun sistem ini penulis menggunakan alat pendukung dengan metodologi yang berorientasi objek yaitu UML karena UML mendukung bahasa pemrograman aplikasi web, PHP dan MySQL, sedangkan untuk penulisan script PHP penulis menggunakan Sublime Text 3, browser, berfungsi untuk melihat tampilan perintah-perintah PHP yang telah dijalankan di web server. Contoh browser yaitu: Internet Explorer, Opera, Firefox, dalam merancang ini penulis menggunakan Mozilla Firefox. Sistem yang dihasilkan dari tools diatas akan jauh lebih optimal dari segi efisiensi dan efektifitas serta mudah dipahami. Dengan dibuatnya penyewaan lapangan olahraga melalui internet ini, memudahkan bagi customer dalam menentukan jadwal dan mengetahui informasi tentang lapangan olahraga yang tersedia agar tidak mengalami bentrokan jadwal dalam pengelolaan penyewaan lapangan, serta dapat mempermudah admin dalam mengelola data lapangan, jadwal dan data penyewa. Kata kunci : Sistem Informasi, Penyewaan Lapangan Olahraga
PENERAPAN ONLINE SERVICE PEKERJA MIGRAN INDONESIA PADA PT INTAN AYU LESTARI KARAWANG Ade Rahmat; Nicodias Palasara - Universitas Nusa Mandiri
Indonesian Journal of Networking and Security (IJNS) Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (266.673 KB) | DOI: 10.55181/ijns.v10i4.1755

Abstract

Abstract- The Indonesian Migrant Workers (PMI) complaint system which still uses the manual method, namely by migrant workers reporting complaints by whatsapp or telephone is considered less effective. Moreover, the Admin does not document it computerized so that incoming complaints are not optimal in handling. Complaints facilities and services in the form of a web are expected to overcome current problems. Good service will have a positive effect on the company and increase the trust of service users. The Online Service Information System Of Indonesian Migrant Workers Of PT. Intan Ayu Lestari Karawang is designed in line with the company's policy, which is committed to providing services by increasing customer satisfaction through the company's continuous system improvement program and can be a solution for companies in handling complaints of migrant workers. The waterfall modeling method is applied in system design where the process will be carried out sequentially to ensure the system runs according to plan and is feasible to use and easy to maintain. The results of the development of this system have been connected to the internet, users can access it anytime and anywhere. Keywords: System, Indonesian Migrant Workers, Waterfall Modelling Abstrak- Sistem pengaduan Pekerja Migran Indonesia (PMI) yang masih menggunakan cara manual yaitu dengan pekerja migran melaporkan pengaduan dengan whatsapp atau telepon dianggap kurang efektif. Terlebih Admin tidak mendokumentasikannya secara terkomputerisasi sehingga pengaduan yang masuk menjadi tidak optimal dalam penanganannya. Fasilitas dan pelayanan pengaduan berupa web diharapkan dapat mengatasi permasalahan yang ada saat ini. Pelayanan yang baik akan memberikan efek positif pada perusahaan dan meningkatkan kepercayaan pengguna jasa. Sistem Informasi Online Service Pekerja Migran Indonesia Pada PT. Intan Ayu Lestari Karawang dirancang sejalan dengan kebijakan perusahaan yaitu berkomitmen untuk menyediakan jasa dengan meningkatkan kepuasan pelanggan melalui program peningkatan sistem perusahaan secara berkelanjutan serta dapat menjadi solusi bagi perusahaan dalam menangani pengaduan pekerja migran. Metode watefall modelling diterapkan dalam rancangan sistem dimana proses akan dilakukan secara berurutan untuk memastikan sistem berjalan sesuai dengan rencana dan layak untuk digunakan serta mudah dalam perawatannya. Hasil dari pengembangan sistem ini telah terhubung dengan internet sehingga user dapat mengaksesnya kapanpun dan dimanapun. Kata kunci: Sistem, Pekerja Migran Indonesia, Waterfall Modelling
PERANCANGAN SISTEM INFORMASI DALAM PENGELOLAAN DATA ASET PERUSAHAAN BERBASIS WEB Setiaji - Universitas Bina Sarana Informatika; Adelia Alvi Yana - Universitas Nusa Mandiri; Astrilyana - Universitas Bina Sarana Informatika
Indonesian Journal of Networking and Security (IJNS) Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (420.57 KB) | DOI: 10.55181/ijns.v10i4.1748

Abstract

Abstract - PT. Karya Nusa Swadaya is a company engaged in Business and Management Consulting Services, Strategic Finance, Event Organizer, and Information Technology. In providing the best service or product, it can be said to be closely related to the assets contained in the company, ie assets that are well managed can support a company's performance for the better and without managing assets properly, then the goals of the organization or individual will not achieved optimally. These assets can be in the form of equipment used in company operations or also in the form of employees who work at the company. In terms of asset data management at PT. Karya Nusa Swadaya, the system that runs is still manual. This is arguably less effective and efficient in recording and searching data. Therefore the writer tries to make a Final Project that discusses the asset data management system. And in analyzing problems that occur until the system design stage, the authors use the waterfall method. The advantage of using the waterfall method is that this method allows for departmentalization and control, the process of developing a one-by-one model, thus minimizing errors that might occur. So from that design of this information system is the best solution to solve existing problems, and with a computerized system can be achieved an effective and efficient activity in supporting the activities of a company. Keywords: Information Systems, Asset Data Management Systems Abstrak - PT. Karya Nusa Swadaya merupakan perusahaan yang bergerak dibidang Jasa Konsultasi Bisnis dan Manajemen, Strategik Keuangan, Event Organizer, dan Informasi Teknologi. Di dalam memberikan pelayanan atau produk yang terbaik, bisa dikatakan erat kaitannya dengan aset yang terdapat pada perusahaan tersebut, yaitu aset yang dikelola dengan baik dapat menunjang sebuah kinerja suatu perusahaan menjadi lebih baik dan tanpa mengelola aset dengan baik, maka tujuan organisasi ataupun individu tidak akan tercapai secara optimal. Aset tersebut dapat berupa alat-alat yang digunakan dalam operasional perusahaan atau juga berupa karyawan-karyawan yang berkerja di perushaan tersebut. Dalam hal pengelolaan data aset pada PT. Karya Nusa Swadaya, sistem yang berjalan masih bersifat manual. Hal ini bisa dibilang kurang efektif dan efisien dalam pencatatan dan pencarian data. Maka dari itu penulis mencoba mebuat sebuah Tugas Akhir yang membahas mengenai sistem pengelolaan data aset. Dan dalam menganalisa permasalahan yang terjadi sampai tahap perancangan sistem, penulis menggunakan metode waterfall. Kelebihan menggunakan metode air terjun (waterfall) adalah metode ini memungkinkan untuk departementalisasi dan kontrol, proses pengembangan model fase one by one, sehingga meminimalis kesalahan yang mungkin akan terjadi. Maka dari itulah perancangan sistem informasi ini merupakan solusi yang terbaik untuk memecahkan permasalahan-permasalahan yang ada, serta dengan sistem yang terkomputerisasi dapat tercapai suatu kegiatan yang efektif dan efisien dalam menunjang aktifitas pada sebuah perusahaan. Kata Kunci: Sistem Informasi, Sistem Pengelolaan Data Aset
SISTEM INFORMASI BENGKEL BODI MOBIL - Universitas Bina Sarana Informatika, Dwi Kuncoro; - Universitas Duta Bangsa, Sundari
IJNS - Indonesian Journal on Networking and Security Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (409.102 KB)

Abstract

Abstract - Honda Bintang Adi Sucipto is a specialized repair shop do the repair car paint and body. In the process of serving the car repair repair administration customers still done by manual process which resulted in frequent delays stock car spare parts and paint materials, delays in the schedule of the cars out, making a relatively long reports and less detailed. To deal with the problems of the Administration on the workshop Honda Bintang Adi Sucipto in order not to delay going stock materials, schedule delays do not occur the car and display reports are accurate then it is in need of information system of administration of Body Repair Workshop In the workshop Honda Bintang Adi Sucipto. In this research, system development Method that is used is the waterfall model with needs analysis, system design, system of writing the program code, testing the blackbox, implementation and maintenance. System built based Desktop Client Server using Microsoft Visual Basic.net 2013 as a development tool software (development tool), the Visual Basic programming language and MySQL as its DBMS. The result of the administrative information systems Workshop Body Repair Honda Bintang Adi Sucipto repair shop is able to do On the making of the estimated cost of repair of the car, making the work order, create invoice, handle repair claims from customers, doing recaps material consumption per car, can display the stock of materials and spare parts which are already at the minimum, can display the execution of repairs done mechanics, showing car schedule comes out automatically when the application is used and may present a report on any transaction. Keywords: Administrasi, Body Repair, Client Server , Honda Bintang Adi Sucipto Abstrak - Honda Bintang Adi Sucipto merupakan bengkel khusus melakukan perbaikan body dan cat mobil. Dalam proses melayani perbaikan mobil pelanggan administrasi perbaikan masih dilakukan dengan proses manual yang berdampak pada sering terjadi keterlambatan stok bahan cat dan sparepart mobil, keterlambatan Jadwal mobil keluar, pembuatan laporan yang relatif lama dan kurang terperinci. Untuk menangani permasalahan administrasi pada bengkel Honda Bintang Adi Sucipto agar tidak terjadi keterlambatan stok bahan, tidak terjadi keterlambatan jadwal mobil dan menampilkan laporan yang akurat maka di perlukan Sistem Informasi Administrasi Bengkel Body Repair Pada Bengkel Honda Bintang Adi Sucipto. Dalam penelitian ini, Metode pengembangan sistem yang digunakan adalah waterfall model dengan langkah analisis kebutuhan sistem, perancangan sistem, penulisan kode program, pengujian dengan metode blackbox, implementasi dan pemeliharaan. Sistem yang dibangun berbasis Dekstop Client Server menggunakan Microsoft Visual Basic.net 2013 sebagai tool pengembangan perangkat lunak (development tool), bahasa pemrograman Visual Basic dan MySQL sebagai DBMS nya. Hasil dari sistem informasi Administrasi Bengkel Body Repair Pada Bengkel Honda Bintang Adi Sucipto mampu melakukan pembuatan estimasi biaya perbaikan mobil, membuat work order, membuat invoice, menangani klaim perbaikan dari pelanggan, melakukan rekap pemakaian bahan setiap mobil, dapat menampilkan stok bahan dan sparepart yang sudah pada batas minimun, dapat menampilkan pelaksanaan perbaikan yang dilakukan mekanik, menampilkan jadwal mobil keluar secara otomatis saat aplikasi digunakan dan dapat menyajikan laporan pada setiap transaksi perbaikan. Kata Kunci : Administrasi, Body Repair, Client Server , Honda Bintang Adi Sucipto
ANALISIS PEMBELAJARAN DARING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA SMK TELUKNAGA Shihab, Quraish; Wahyudi, Dyan Apriatamma; - Universitas Nusa Mandiri, Mulia Rahmayu
IJNS - Indonesian Journal on Networking and Security Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (173.986 KB)

Abstract

Abstract - The Covid-19 pandemic that has hit the world, especially indonesia in early March 2020. Corona virus entered and its spread is very significant because of direct physical contact between each other. Related to these conditions, the world of Education has implemented online learning through Online. In Vocational High School Smk Teluknaga applies learning through Online using WhatsApp Group Media (WAG). Where some teachers feel dissatisfaction with the performance given by their students. Covering from the presence of absences and completing tasks given by teachers of their respective fields. The number of students who pay less attention to absenteeism in a timely manner as the learning hours take place and the lack of motivation among fellow students to complete their obligations in collecting the given assignments. So there needs to be an analysis of the development system in carrying out learning and teaching activities to be able to solve existing problems. Methods used in the study include PIECES analysis methods, interviews and observations to describe the system in progress. With an analysis of online learning systems is very helpful for students and teachers to relieve their work and be used as a prefix to make maximum system changes. It can be concluded that with an analysis of online learning systems can help teachers and students in Smk Teluknaga. Where in the learning process will be more organized in the level of student discipline and more eager in completing the given task. Keywords: WhatsApp Media Group (WAG), System, Online Abstrak - Masa pandemi Covid-19 yang sudah melanda dunia khususnya negara Indonesia pada awal Maret 2020. Virus Corona masuk dan penyebarannya sangat signifikan melesat dikarenakan kontak fisik langsung antar sesama. Terkait dengan kondisi tersebut dunia Pendidikan sudah menerapkan pembelajaran online melalui Daring. Di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Teluknaga menerapkan pembelajaran melalui Daring menggunakan Media WhatsApp Group (WAG). Dimana para sebagian guru merasa ketidakpuasan terhadap kinerja yang diberikan oleh siswanya. Meliputi dari kehadiran absensi serta menyelesaikan tugas yang diberikan oleh guru bidang masing-masing. Banyaknya siswa yang kurang memperhatikan absensi dengan tepat waktu sesuai jam pembelajaran berlangsung dan kurangnya motivasi antar sesama siswa untuk menyelesaikan kewajibannya dalam mengumpulkan tugas yang diberikan. Sehingga perlu adanya sebuah analisa sistem perkembangan dalam melaksanakan kegiatan belajar dan mengajar untuk dapat menyelesaikan permasalahan yang ada. Terdapat metode yang digunakan dalam penelitian ini meliputi metode analisis PIECES, wawancara dan observasi untuk mendeskripsikan sistem yang sedang berjalan. Dengan adanya sebuah analisa sistem pembelajaran online sangat membantu siswa dan guru untuk meringankan pekerjaannya serta dijadikan awalan untuk melakukan perubahan sistem yang lebih maksimal. Dapat ditarik kesimpulan bahwa dengan adanya sebuah analisa sistem pembelajaran online dapat membantu guru maupun murid-murid di SMK Teluknaga. Dimana dalam proses pembelajaran berlangsung akan lebih tertata dalam tingkat kedisiplinan siswa dan lebih bersemangat dalam menyelesaikan tugas yang diberikan. Kata Kunci : Media WhatsApp Group (WAG), Sistem , Online.
IMPLEMENTASI BUKU ONLINE SEBAGAI SOLUSI DIGITALISASI MEDIA Eka Purnama, Bambang; - Universitas Bina Sarana Informatika, Maya Esa Permana
IJNS - Indonesian Journal on Networking and Security Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (369.566 KB)

Abstract

Abstract - In today's era of globalization, information technology is increasing. As for computers, which are equipment created to facilitate human work, when achieving progress both in the manufacture of hardware and software. Android-Based application design using UML (Unified Modeling Language), PHP Programming and MySQL for the database. The programming used is android-based programming using a MySQL database for making php scripts. Magazines are one of the latest sources of knowledge that are packaged in an interesting and exclusive way. Now the magazine has come in digital form. In this way, you can save a lot of time, effort and money. So we need an application that can be a place for everyone to make their work more widely read in general and free of charge. Keywords: Online Magazine, UML (Unified Modeling Language), PHP, MySQL. Abtsrak - Dalam era globalisasi sekarang ini, teknologi informasi semakin meningkat. Adapun komputer yang merupakan peralatan yang diciptakan untuk mempermudah pekerjaan manusia, saat mencapai kemajuan baik di dalam pembuatan hardware maupun software. Perancangan aplikasi Berbasis Android menggunakan UML (Unified Modeling Language), Pemrograman PHP dan MySQL untuk databasenya. Pemrograman yang digunakan adalah pemograman berbasis android dengan menggunakan database MySQL untuk pembuatan script php. Majalah merupakan salah satu sumber pengetahuan terkini yang dikemas secara menarik dan eksklusif. Kini majalah pun telah hadir dalam bentuk digital. Dengan cara ini, dapat menghemat banyak waktu, tenaga, dan uang. Sehingga dibutuhkan aplikasi yang dapat menjadi wadah untuk setiap orang bisa membuat karyanya lebih banyak dibaca secara umum dan gratis. Kata Kunci : Majalah Online, UML (Unified Modeling Language) , PHP, MySQL.
SISTEM PENDUKUNG KEPUTUSAN PEMILIHAN PROGRAM ENTERPRISE RESOURCE PLANNING (ERP) MENGGUNAKAN METODE AHP Khasanah, Siti Nur; - Universitas Nusa Mandiri, Sandra Jamu Kuryanti
Indonesian Journal of Networking and Security (IJNS) Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (232.942 KB) | DOI: 10.55181/ijns.v10i4.1753

Abstract

Abstract - The decision-making process in selecting the Enterprise Resource Planning (ERP) program for the company's operational system PT XYZ still uses manuals so it takes a long time to get an ERP program choice that suits the company's needs. Another obstacle to the manual decision-making process is that inaccurate value calculations are still found due to human error. Therefore, in this research, a Decision Support System for Selection of Enterprise Resource Planning (ERP) Programs was made using the AHP method. From the results of the study, it was found that Odoo Open ERP had the highest priority weight, namely 0.452 or 45.2%, NetSuite. has a third priority weight of 0.243 or 24.3% SAP Business One has a third priority weight of 0.316 or 31.6%. Keywords : Enterprise Resource Planning, Decision Support System, AHP Abstrak - Proses pengambilan keputusan dalam pemilihan program Enterprise Resource Planning (ERP) untuk sistem operasional perusahaan PT XYZ masih menggunakan manual sehingga membutuhkan waktu yang lama untuk mendapatkan pilihan program ERP yang sesuai dengan kebutuhan perusahaan. Kendala lain dari proses pengambilan keputusan secara manual yaitu masih ditemukannya perhitungan nilai yang tidak akurat akibat human eror. Oleh karena itu, pada penelitian ini dibuat suatu Sistem Pendukung Keputusan Pemilihan Program Enterprise Resource Planning (ERP) menggunakan Metode AHP. Dari hasil penelitian didapatkan bahwa Odoo Open ERP memiliki bobot prioritas tertinggi yaitu 0,452 atau 45,2%, Netsuite. memiliki bobot prioritas ketiga yaitu 0,243 atau 24,3% SAP Business One memiliki bobot prioritas ketiga yaitu 0,316 atau 31,6%. Kata kunci : Enterprise Resource Planning, Sistem Pendukung Keputusan, AHP
PENGEMBANGAN GAME 2D EDUCATIONAL AND EDUTAINMENT “FRUIT SHOOTER” MENGGUNAKAN UNITY BERBASIS ANDROID Paryanta - STMIK AUB Surakarta
Indonesian Journal of Networking and Security (IJNS) Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021
Publisher : APMMI - Asosiasi Profesi Multimedia Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.55181/ijns.v10i4.1749

Abstract

Abstract - The use of Android smartphones by children is generally only for games or playing games that are entertainment. There are many entertainment game developers who do not educate children such as: Clash of Clans, Royal Clash, Angry Bird and many other Android games. Meanwhile, parents have difficulty preventing their children from playing games via smartphones that are less useful and even forget learning time. The purpose of this research is to create an educational and editainment genre game or education based on Android that is useful for kindergarten-elementary level children who like to play Android smartphone games and to introduce local game developers in Indonesia. The system analysis method uses PIECES, while the system development uses the Waterfall method and the system design uses a storyboard. and Unified Modeling Language (UML), namely Use Case Diagrams, Activity Diagrams, Squence Diagrams and Class Diagrams. The game is built using the C # programming language with Unity software. The results of this research have produced a game with a 2D display based on Android. This game is played by 1 person and has 3 levels of obstacles. The genre of this game is educational and edutainment games. Keywords : Android, Smartphone, Game, Educational and Edutainment Abstrak - Pemanfaatan smartphone Android oleh anak-anak umumnya hanya untuk permainan atau main game yang sifatnya sebagai hiburan. Terdapat banyak pengembang game hiburan yang tidak mendidik anak seperti : Clash of Clans, Royal Clash, Angry Bird dan masih banyak Game-Game Android yang lainnya. Sedangkan pihak orangtua mengalami kesulitan untuk mencegah anak-anaknya dalam bermain game melalui smartphone yang kurang bermanfaat dan bahkan sampai lupa waktu belajar. Tujuan dari penelitian ini penulis membuat sebuah game bergenre educational and editainment atau edukasi yang berbasis Android bermanfat untuk anak-anak tingkat TK-SD yang gemar bermain game smartphone Android dan untuk mengenalkan game developer lokal di Indonesia. Metode analisa sistem menggunakan PIECES, sedangkan Pengembangan sistem menggunakan metode Waterfall dan perancangan sistem menggunakan storyboard. dan Unified Modeling Language (UML) yaitu Use Case Diagram, Activity Diagram, Squence Diagram dan Class Diagram. Game dibangun dengan menggunakan bahasa pemrogaman C# dengan sofware Unity. Hasil penilitian ini telah menghasilkan game dengan tampilan 2 Dimensi berbasis Android. Game ini dimainkan oleh 1 orang dan mempunyai 3 level rintangan. Genre dari game ini adalah game educational and edutainment. Kata kunci : Android, Smartphone, Game, Educational and Edutainment

Page 1 of 1 | Total Record : 9


Filter by Year

2021 2022


Filter By Issues
All Issue Vol 12, No 1 (2023): IJNS Maret 2023 Vol 11, No 4 (2022): IJNS Desember 2022 Vol 11, No 3 (2022): IJNS September 2022 Vol 11, No 2 (2022): IJNS Juni 2022 Vol 11, No 1 (2022): IJNS Maret 2022 Vol 10, No 4 (2021): IJNS Desember 2021 Vol 10, No 3 (2021): IJNS September 2021 Vol 10, No 2 (2021): IJNS Juni 2021 Vol 10, No 1 (2021): IJNS Maret 2021 Vol 9, No 5 (2020): IJNS Desember 2020 Vol 9, No 4 (2020): IJNS September 2020 Vol 9, No 4 (2020): IJNS Desember 2020 Vol 9, No 3 (2020): IJNS Juni 2020 Vol 9, No 3 (2020): IJNS September 2020 Vol 9, No 2 (2020): IJNS April 2020 Vol 9, No 2 (2020): IJNS Juni 2020 Vol 9, No 1 (2020): IJNS Maret 2020 Vol 9, No 1 (2020): IJNS Januari 2020 Vol 8, No 5 (2019): IJNS Desember 2019 Vol 8, No 4 (2019): IJNS Oktober 2019 Vol 8, No 2 (2019): IJNS April 2019 Vol 8, No 1 (2019): IJNS Januari 2019 Vol 7, No 4 (2018): IJNS Oktober 2018 Vol 7, No 3 (2018): IJNS Juli 2018 Vol 7, No 2 (2018): IJNS April 2018 Vol 7, No 1 (2018): IJNS Januari 2018 Vol 8, No 3 (2019): IJNS Juli 2019 Vol 6, No 4 (2017): IJNS Oktober 2017 Vol 6, No 3 (2017): IJNS Juli 2017 Vol 6, No 2 (2017): IJNS April 2017 Vol 6, No 1 (2017): IJNS Januari 2017 Vol 5, No 4 (2016): IJNS Oktober 2016 Vol 5, No 3 (2016): IJNS Juli 2016 Vol 5, No 2 (2016): IJNS April 2016 Vol 5, No 1 (2016): IJNS Januari 2016 Vol 4, No 4 (2015): IJNS Oktober 2015 Vol 4, No 2 (2015): IJNS April 2015 Vol 4, No 1 (2015): IJNS Januari 2015 Vol 3, No 3 (2014): IJNS Juli 2014 Vol 3, No 2 (2014): IJNS April 2014 Vol 3, No 1 (2014): IJNS Januari 2014 Vol 4, No 3 (2015): IJNS Juli 2015 Vol 3, No 4 (2014): IJNS Oktober 2014 Vol 2, No 4 (2013): IJNS Oktober 2013 Vol 2, No 3 (2013): IJNS Juli 2013 Vol 2, No 2 (2013): IJNS April 2013 Vol 2, No 1 (2013): IJNS Januari 2013 Vol 1, No 1 (2012): IJNS November 2012 More Issue