cover
Contact Name
Aris Nurohman
Contact Email
aris@uinsaizu.ac.id
Phone
+6281391391406
Journal Mail Official
almalib@uinsaizu.ac.id
Editorial Address
UPT Perpustakaan UIN Prof K H Saifuddin Zuhri Purwokerto Jl Jend A Yani No 40A Purwokerto
Location
Kab. banyumas,
Jawa tengah
INDONESIA
Al Ma mun Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi
ISSN : 27233596     EISSN : 27460509     DOI : https://doi.org/10.24090/jkki
Core Subject : Science, Social,
Al Ma mun Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi is a periodical scientific journal that focuses on the study of librarianship and information published by Library of UIN Prof K H Saifuddin Zuhri Purwokerto published twice a year every January and July Scientific work or articles published are the results of studies or research that can be sourced from literature studies field studies experiments implementation of concepts theories and models in the field of library and information Every scientific work or article published in this journal goes through an editorial and peer-review process
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 3 No 1 (2022)" : 5 Documents clear
Excellence Service Library USU Kebencanaan Akibat Pandemi Juli Purnawati
Al-Ma'mun: Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v3i1.6158

Abstract

In accordance with the motto of the USU Library "Library is the Heart of the University", of course the academic community within USU really needs library services. As a result of the covid19 pandemic, which was faced by USU to continue to provide the best services that could be utilized by the academic community of the University of North Sumatra. This paper aims to explain and find out the innovations made through the USU library's excellent service: disaster due to pandemic. Excellence services available are: 1). Turniti test service, 2). University library book ordering service, 3). Branch library book ordering service, 4). Short loan collection book ordering service (KPS), 5). Student Final Project Services, 6). Service for ordering e-journal articles and e-books, 7). SKBP (library free certificate). The method used is a literature study. The data sources for this paper are the USU Library's web and social media. The results of this study are 1). Access: convenience and facilities, 2). Content: number of types, and organization, 3). Search facility: search system, and display of results.
Studi Komparasi Terhadap Undang-Undang Kearsipan Dan Undang-Undang Keterbukaan Informasi Publik Rheza Ega Winastwan
Al-Ma'mun: Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v3i1.6148

Abstract

Informasi diera sekarang merupakan suatu kebutuhan primer bagi setiap masyarakat. Berbicara tentang informasi publik, tidak terlepas dari kearsipan sebagaimana yang tertuang pada Undang-Undang Nomor 43 Tahun 2009 tentang Kearsipan. Artikel ini bertujuan untuk melakukan analisis atau mengkaji serta membandingkan Undang-Undang No. 43 Tahun 2009 tentang kearsipan serta Undang-Undang No.14 Tahun 2008 tentang Keterbukaan Informasi Publik ditinjau dari beberapa aspek. Penelitian ini merupakan studi pustaka dimana data diperoleh melalui sumber informasi yang memiliki keterkaitan dengan topik yang diambil. Data diperoleh melalui jurnal ilmiah dan buku undang-undang,. Hasil penelitian Undang-Undang kearsipan memiliki keterkaitan yang erat dengan Undang-Undang Keterbukaan Informasi Publik. Hal ini dapat dilihat dari masing-masing pengertian yang tercantum dalam Undang-Undang dimana dalam pengertian tersebut dapat diambil kesimpulan bahwa pengertian informasi merupakan segala bentuk arsip yang terekam pada berbagai media penyimpanannya yang kemudian dapat dikomunikasikan kepada orang lain. Akan tetapi, terdapat perbedaan-perbedaan dari kedua UU yang meliputi sejarah lahirnya, filosofi, isi konten, objek dan subjek, lembaga yang berwenang, pengelolanya, pihak yang dapat mengakses, jenis objek, serta dari segi mekanisme pelayanannya.
Hubungan Pengetahuan Guru Tentang Perpustakaan dengan Kreatifitas dalam Mengelola Perpustakaan Nurmalina Syafran; Sopan Sriwijayanto
Al-Ma'mun: Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v3i1.6159

Abstract

Kreativitas merupakan sebuah kemampuan yang dimiliki oleh individu atau seseorang untuk memecahkan masalah dengan cara yang baru dan bermanfaat. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif karena objek yang diteliti dalam penelitian kualitatif lebih bersifat interaktif atau saling mempengaruhi antar variabel (variabel X dan Y). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengetahuan guru tentang perpustakaan dan kreativitas dalam mengelola perpustakaan, serta hubungan pengetahuan tentang perpustakaan dengan kreativitas dalam mengelola Perpustakaan Sekolah Dasar Negeri 09 Payaraman di Desa Seri Kembang I, Kecamatan Payaraman, Kabupaten Ogan Ilir, Sumatera Selatan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa pengetahuan guru tentang perpustakaan sudah cukup baik, pengelolaan sudah cukup baik dan juga dengan pengetahuan yang cukup maka guru pengelola perpustakaan dapat mengeluarkan kreativitas berupa pemberian nomor klasifikasi bahan pustaka dengan cara baru dan mengeluarkan kebijakan membaca di rumah untuk meningkatkan minat baca siswa. Berdasarkan hasil yang di dapatkan terdapat hubungan interaktif antara pengetahuan guru dengan kreativitas dan krativitas guru dengan pengetahuan. (1) Pengetahuan Guru dapat menjadi kreativitas (2) Kreativitas guru dalam mengelola dapat menjadi pengetahuan baru bagi Pengelola Perpustakaan lain. Kata Kunci: pengetahuan, kreativitas, perpustakaan Abstract Creativity is an individual's ability to solve problems in new and useful ways. This study uses a qualitative descriptive approach because the object studied in qualitative research is more interactive or influences each other between variables (variables X and Y). This study aims to determine teacher knowledge about libraries and creativity in managing libraries, as well as the relationship between library knowledge and creativity in managing the 09 Payaraman State Elementary School Library in Seri Kembang I Village, Payaraman District, Ogan Ilir Regency, South Sumatra. The results of this study indicate that teacher knowledge about libraries is good enough, management is good enough and also with sufficient knowledge, library management teachers can issue creativity in the form of giving library materials classification numbers in new ways and issuing reading policies at home to increase reading interest. student. Based on the results obtained, there is an interactive relationship between teacher knowledge and creativity and teacher creativity and knowledge. (1) Teacher knowledge can become creativity (2) Teacher creativity in managing can be new knowledge for other library managers. Keywords: knowledge, creativity, library, teacher-librarian
Utilization of e-book 3-dimensions information systems based on google analytics Kamaludin (Mr.) Kamaludin Kamaludin; Dwiyanto Wahyu Ari Nugroho; Ridwan Suhud; Rahmahwati .
Al-Ma'mun: Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v3i1.6196

Abstract

The use of information and communication technology has become a necessity for people to search for information and information published in 3-dimensional e-book media, which has been widely used in information retrieval. This paper aims to determine the use of 3-dimensional e-Books produced by the Directorate of Repository, Multimedia, and Scientific Publishing-National Information Research Agency. The method used in this research is the Google Analytics method, an application that provides information on the results of data collection (data mining) using the web using page tag techniques. With Google Analytics, the collected data related to acquisition and user behavior on the web can be analyzed to be used as a goal, reference, and reliable data. The results showed that there were 304 (three hundred and four) titles of 3-dimensional E-Books produced, which were grouped into 12 categories. Users of 3-dimensional E-Books are spread across 12 (twelve) countries. The two countries that use the most are Indonesia, with 2,718 users (94.05%), followed by America with 72 users (2.49%). Meanwhile, the two most widely used 3-dimensional e-book categories were the tourism category with 625 (31.2%) and animal husbandry and agriculture 421 (21.0%). Considering that users of this 3-dimensional e-book are scattered in various countries, it is recommended that the production of this 3-dimensional e-book can be continued.
Literasi Informasi Membantu Meningkatkan Kemampuan Informasi Dalam Proses Menyelesaikan Tugas Akhir Mahasiswa Asnawati Asnawati
Al-Ma'mun: Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi Vol 3 No 1 (2022)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v3i1.6204

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendiskripsikan bagaimana pihak perpustakaan membantu mahasiswa menyelesaikan tugas akhir melalui layanan literasi informasi, perpustakaan mengembangkan berbagai macam layanan seperti melakukan bimbingan sumber refrensi, melakukan penulusuran informasi kompleks, melakukan bimbingan dalam bentuk literasi informasi dengan menyediakan sarana dalam menemukan informasi yang baik dan benar, melalui media online maupun offline. Literasi informasi merupakan kemampuan setiap orang untuk mendapatkan berbagai macam informasi yang digunakan untuk memecahkan masalah dan mengambil keputusan yang tepat sesuai dengan kebutuhan dalam menyelesaikan tugas akhir mahasiswa. Sehingga perpustakaan UIN Mataram menyediakan berbagai sumber informasi, baik secara printed maupun secara online yaitu dengan website yang dimilki oleh perpustakaan UIN Mataram. Penulis memakai pendekatan kualitatif dan teknik pengumpulan data menggunakan secara langsung ke informan. Upaya yang dilakukan pihak perpustakaan unuk membantu menyelesaikan tugas akhir mahasiswa ialah melalui Layanan Bookless library, melalui layanan e-jornal dan melalui layanan website perpustakaan UIN Mataram.

Page 1 of 1 | Total Record : 5