cover
Contact Name
Aris Nurohman
Contact Email
aris@uinsaizu.ac.id
Phone
+6281391391406
Journal Mail Official
almalib@uinsaizu.ac.id
Editorial Address
UPT Perpustakaan UIN Prof K H Saifuddin Zuhri Purwokerto Jl Jend A Yani No 40A Purwokerto
Location
Kab. banyumas,
Jawa tengah
INDONESIA
Al Ma mun Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi
ISSN : 27233596     EISSN : 27460509     DOI : https://doi.org/10.24090/jkki
Core Subject : Science, Social,
Al Ma mun Jurnal Kajian Kepustakawanan dan Informasi is a periodical scientific journal that focuses on the study of librarianship and information published by Library of UIN Prof K H Saifuddin Zuhri Purwokerto published twice a year every January and July Scientific work or articles published are the results of studies or research that can be sourced from literature studies field studies experiments implementation of concepts theories and models in the field of library and information Every scientific work or article published in this journal goes through an editorial and peer-review process
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol. 4 No. 1 (2023)" : 5 Documents clear
Science Mapping of Library and Information Science (LIS) and Library Technology Studies in Indonesia Kamaludin Kamaludin; Abdurachman Prasetyadi
Al-Ma'mun Vol. 4 No. 1 (2023)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v4i1.7145

Abstract

This study aims to map the knowledge of the Library and Information Science (LIS) study and its technology in Indonesia. Data were obtained from the Scopus database by entering keywords in the title: library; library science; technology libraries; and Indonesia, during 1974-2022 and received 87 documents. The method used was bibliometric, with Bibliometric and CiteSpace software. The results showed that the annual growth of LIS studies in Indonesia was still relatively low at 3.41%, and the highest average citations occurred in 2013. Indonesia dominated authors with the highest citations, and the most relevant sources were dominated by proceedings showing that the LIS study was still in its infancy, a less scientific research stage. Most cited journal articles in references. Indonesia was the country with the most frequency of collaboration, namely 21 collaborations. The keyword library was the most commonly used 349 times, then the technical terms that emerged included information system (5%), search engine (2%), automation, and big data, respectively (1%). Cluster #0 public library was the largest, and this cluster includes a smart public library, smart library, and smart environment in its cluster members.
Representasi Perpustakaan dan Pustakawan pada Video Musik "Diam-Diam" Umi Haniati; Zeni Istiqomah; Ganis Chandra Puspitadewi
Al-Ma'mun Vol. 4 No. 1 (2023)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v4i1.8033

Abstract

Media memiliki dampak yang luar biasa bagi masyarakat. Youtube sebagai sarana hiburan dan komunikasi yang populer menampilkan beragam konten, diantaranya video. Video musik “Diam-diam” yang dibawakan oleh Tiara Andini dan Arsy Widianto terkesan menarik. Video ini menggunakan latar perpustakaan dengan beragam penanda secara tersirat, sehingga menghadirkan beragam pemaknaan terhadap citra putakawan dan perpustakaan. Tujuan dari penelitian ini yaitu menganalisis dan merepresentasikan makna yang tersembunyi dalam video “Diam-diam”. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode semiotika. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini yaitu dengan observasi dan kajian literatur. Analisis hasil penelitian disajikan menggunakan analisis semiotika dengan menyajikan analisis dari segi sintagmatik dan pragmatik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa representasi perpustakaan yang digambarkan dalam video ini memiliki layanan dengan sistem terbuka, desain ruangan yang nyaman, sistem keamanan yang bagus, dan memiliki koleksi yang banyak. Sedangkan representasi pustakawan yang digambarkan dalam video ini belum friendly, pustakawan masih dianggap sebagai penjaga buku dengan kacamata tebal, tua, dan masih bersifat kaku. Hal ini berbeda dengan kondisi saat ini di mana pustakawan banyak yang sudah friendly, ramah, dan memberikan layanan sebaik mungkin. Stereotip seperti ini hendaknya dikurangi atau bahkan dihilangkan sehingga citra perpustakaan akan semakin baik dan semakin dibutuhkan oleh masyarakat.
Plagiarisme pada Karya Ilmiah Mahasiswa Semester Akhir UIN Mataram Tahun 2020-2021 Asnawati Asnawati
Al-Ma'mun Vol. 4 No. 1 (2023)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v4i1.6813

Abstract

Plagiarism is a very serious behavior that occurs in the world of education until now. This needs to be taken seriously because it has an unhealthy impact on the world of education. In minimizing the number of fraudulent scientific writing for UIN Mataram students. This study aims to provide an overview of the extent to which students' abilities in making scientific works without plagiarism are beyond the specified threshold. With the help of IT, it is hoped that the students' ability to produce original works is more honed and more competitive. This research uses descriptive qualitative method by using informants. The informants in this study were students and librarians and were selected using a purposive sampling technique. This data was obtained through the process of documents stored through the data base of the Mataram UIN Library with the turnitin application, thus providing more accurate information. With the help of the turnitin application, this research makes a real contribution in determining the policies taken by the UPT Library of UIN Mataram to all policy makers in the relevant institutions
Pengembangan Kompetensi Pustakawan Dalam Layanan Perpustakaan Perguruan Tinggi Amikom Yogyakarta Muhamad Syahrul Mubarok; Anis Masruri
Al-Ma'mun Vol. 4 No. 1 (2023)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v4i1.7525

Abstract

Melalui penelitian ini, dalam artikel menyajikan mengenai pengembangan koleksi pustakawan dalam layanan perpustakaan perguruan tinggi. Adapun metode yang digunakan yaitu menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif tentang pengembangan perpustakaan dalam layanan perpustakaan perguruan tinggi. Adapun literatur yang diambil yaitu dari jurnal penelitian dan buku. Hasil dari penelitian ini adalah upaya-upaya dalam pengembangkan kompetensi pustakawan karena pustakawan yang kompeten secara hardskill dan softskill menjadi kunci utama baik buruknya penilaian civitas akademika terhadap perpustakaan perguruan tinggi.
Pengaruh Kualitas Informasi pada Website Terhadap Minat Akses Konten: Studi Kasus pada Website Perpustakaan Universitas Atma Jaya Yogyakarta (UAJY) Agung Nugrohoadhi; Catharina Esmi Triningsih; YMV Agung Nugroho
Al-Ma'mun Vol. 4 No. 1 (2023)
Publisher : UPT Perpustakaan UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24090/jkki.v4i1.7874

Abstract

A B S T R A C T Libraries in the present era are faced with millennial users who have a lifestyle that is very much the opposite of the previous generation so that libraries also experience a transformation in serving users. The characteristics of users are very different so that librarians must understand their habits, behavior, passions and lifestyle. With this research it is hoped that it will be known to what extent users have used the UAJY library website as an effort to support their study performance. By understanding this research, the UAJY library will know to what extent the benefits of this website service and how users perceive the services provided to be considered by the library in managing the UAJY library website. With the hypothesis that there is a positive relationship between interest in access to the quality of service information through the UAJY library website and there is a positive relationship between onsite visits to the information quality/clarity of information on the UAJY library website, this research will prove that the library website is able to answer the needs of users. From this research, the researcher can conclude that the information presented on the UAJY library website is of high quality with the characteristics of the level of community trust in the software on the website. The content of the UAJY library website is crucial and it is the commitment of the managers to always update content and interactive factors. Communication between users and librarians is crucial to get attention so that there is a guarantee that any user difficulties in information can find a way out through good communication relationships. well with the UAJY librarian. Keywords: content; librarian; website ABSTRAK Perpustakaan dalam masa kekinian dihadapkan dengan pemustaka milenial yang memiliki gaya hidup yang sangat bertolak belakang dengan generasi sebelumnya sehingga perpustakaan pun mengalami transformasi dalam melayani pemustaka. Karakteristik pemustaka menjadi sangat berbeda sehingga pustakawan harus memahami kebiasaan, perilaku, passion dan juga gaya hidup mereka Dengan penelitian ini diharapkan akan diketahui sampai sejauh mana para pemustaka telah menggunakan website perpustakaan UAJY sebagai upaya untuk mendukung kinerja studi mereka. Dengan memahami penelitian ini pihak perpustakaan UAJY akan mengetahui sampai seberapa besar manfaat dari layanan website ini serta bagaimana persepsi pemustaka terhadap layanan yang diberikan agar menjadi pertimbangan pihak perpustakaan dalam mengelola website perpustakaan UAJY. Dengan hipotesis bahwa ada hubungan positif antara minat akses terhadap kualitas informasi layanan melalui website perpustakaan UAJY dan ada hubungan positif antara kunjungan onsite terhadap kualitas informasi/kejelasan informasi yang ada pada website perpustakaan UAJY, maka dalam penelitian ini akan dibuktikan bahwa website perpustakaan mampu menjawab kebutuhan pemustaka. Dari penelitian ini peneliti dapat menyimpulkan bahwa informasi yang disajikan pada website perpustakaan UAJY berkualitas dengan ciri-ciri tingkat kepercayaan civitas terhadap software pada website tetap mendapatkan prioritas utama sehingga pemeliharaan maintenance dan upaya-upaya pemeliharaan agar website terbebas dari hack terus menerus untuk dilakukan oleh pengelola serta konten website perpustakaan UAJY merupakan hal yang krusial dan menjadi komitmen dari para pengelola untuk selalu memperbarui konten dan faktor interaktif komunikasi antara pemustaka dan pustakawan merupakan hal yang krusial untuk mendapatkan perhatian sehingga ada jaminan bahwa setiap kesulitan pemustaka dalam informasi dapat ditemukan jalan keluar melalui hubungan komunikasi yang baik dengan pustakawan UAJY. Kata kunci: konten; pustakawan; website

Page 1 of 1 | Total Record : 5