cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN" : 8 Documents clear
PENGGUNAAN MODEL ROLE PLAYING UNTUK PENINGKATAN PEMBELAJARAN BILANGAN BULAT BAGI SISWA KELAS IV SDN 1 LUNDONG Primasari, Rustiana
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (192.424 KB)

Abstract

Abstract: The using of Role Playing Model for Improving Integer Learning at Fourth Grade Student Elementary School 1 Lundong. The purpose of this research was to describe the using of Role Playing model for improving Integer learning and find problems with solutions. This research used Classroom Action Research technique. The research was conducted in three cycles, with each cycle consisting the planning, implementation, observation, and reflection. Data was collected by observation, questionnaire, and test. The validity of data used triangulation technique and source method. The results showed that: the using of Role Playing model can improve Integer learning at fourth grade students elementary school 1 Lundong. Keywords: Role Playing Model, Integer, Learning Abstrak: Penggunaan Model Role Playing untuk Peningkatan Pembelajaran Bilangan Bulat bagi Siswa Kelas IV SDN 1 Lundong. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan penggunaan model Role Playing dalam meningkatkan pembelajaran bilangan bulat dan menemukan kendala serta solusi. Penelitian ini menggunakan teknik Penelitian Tindakan Kelas. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus, masing-masing siklus terdiri atas tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Pengumpulan data dengan observasi, angket, dan tes. Validitas data menggunakan metode triangulasi teknik dan sumber. Hasil menunjukkan bahwa: penggunaan model Role Playing dapat meningkatkan pembelajaran bilangan bulat bagi siswa kelas IV SDN 1 Lundong.
HUBUNGAN KEMANDIRIAN BELAJAR DAN INTERAKSI EDUKATIF DENGAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS IV SD SEKECAMATAN PURWOREJO Prasetyaningsih, Astuti
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (215.275 KB)

Abstract

Abstract: Relevance learner autonomy and educative interaction with student?s learning out come in Social Studies. This research has purpose to be know the relationship positive and significant between learner autonomy and educative interaction together  with student?s learning out come in Social Studies. This research constitute quantitative research type correlation character  uses expostfacto method. Analysis of the data used is multiple regression analysis and calculation of correlation coefficients. From this research we can conclude: (1) there is a relationship positive and significany  between  learner autonomy with student?s learning out come in Social Studies; (2) there is relationship positive and significant between  educative interaction with student?s learning out come in Social Studies; (3) there is relationship positive and significant between  learner autonomy and  educative interaction together with student?s  learning out come in Social Studies. Keywords: Learner Autonomy, Educative Interaction, Student?s  Learning  Out Come in Social Studies Abstrak: Hubungan kemandirian belajar dan interaksi edukatif dengan hasil belajar IPS. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan positif dan signifikan antara kemandirian belajar dan interaksi edukatif secara bersama-sama dengan hasil belajar IPS. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif bersifat korelasional dengan metode expost facto. Analisis data yang digunakan yaitu analisis regresi ganda dan perhitungan koefisien korelasi. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan: (1) ada hubungan positif dan signifikan antara kemandirian belajar dengan hasil belajar IPS; (2) ada hubungan positif dan signifikan antara interaksi edukatif dengan hasil belajar IPS; (3) ada hubungan positif dan signifikan antara kemandirian belajar dan interaksi edukatif secara bersama-sama dengan hasil belajar IPS. Kata Kunci : Kemandirian Belajar, Interaksi Edukatif, dan Hasil Belajar IPS
PENGGUNAAN MODEL MIND MAP DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR hanifah, siti
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (111.535 KB)

Abstract

Oleh: Siti Hanifah1, Suripto 2, Joharman3 PGSD FKIP Universitas Sebelas Maret Kampus VI Kebumen setiarihanifah@gmail.com 1 Mahasiswa S1 PGSD FKIP UNS 2, 3 Dosen S1 PGSD FKIP UNS   Abstract: The Using of Mind Map Model in Improving Learning Social Studies Fourth Grade of Elementary School. This research aimed to describe the procedures the mind map model, determine of mind map model can improving social studies learning, and describes the problems and  solutions mind map model in the fourth grade elementary school. Research conducted three cycles, each cycle consist of planning, action, observation, and reflection. Subject of this research were elementary school students in fourth grade 2 with 29 students. The data source from document, students, and peers. Data collection techniques are tests, observation, interview techniques, and documentation. Analysis of the data used by the qualitative and quantitative analysis. Percentage of completeness student before action is 0%, after execution of action in the  first cycle increased to 41,4%, the second cycle increased to 62,1% and the third cycle increased to 86,2%. The results indicated that the use of the mind map model, can improve learning social studies for the fourth grade elementary school. Keywords: Mind Map, Learning Social Studies   Abstrak: Penggunaan Model Mind Map dalam Peningkatan Pembelajaan IPS Siswa Kelas IV sekolah Dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan prosedur penggunaan model mind map, mengetahui apakah penggunaan model mind map dapat meningkatkan pembelajaran IPS, dan mendeskripsikan kendala dan solusi penggunaan model mind map di kelas IV SD. Penelitian dilaksanakan tiga siklus, tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV SD Negeri 2 Darmakradenan dengan 29 siswa. Sumber data berasal dari dokumen, siswa, dan teman sejawat. Teknik pengumpulan data adalah dengan tes, observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan dengan analisis kualitatif dan kuantitatif. Persentase ketuntasan siswa  sebelum tindakan adalah 0%, setelah dilaksanakan tindakan siklus I meningkat menjadi 41,4%, siklus II meningkat menjadi 62,1% dan siklus III meningkat kembali menjadi 86,2%. Hasilnya menunjukkan bahwa Penggunaan model mind map dapat meningkatkan pembelajaran IPS siswa kelas IV sekolah dasar.   Kata Kunci: Mind Map, Pembelajaran IPS.  
PENGGUNAAN METODE MAKE A MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS II SD Qodriyatun, Siti
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstract: The use of Make a Match method for Improving 2nd grade Elementary School Student Learning Result on Social Science. This study aims to: improve learning result on Social Science students of 2nd grade Elementary School. The research was conducted in three cycles. The subjects were all students of 2nd grade Elementary School Klegenrejo with total 23 students. Data sources in this research is students, peers, researcher and document. Data collection techniques used observation, questionnaires, documentation and testing. The validity of data used triangulation techniques and the sources. The qualitative and quantitative analysis were used to analyst the data. The results showed that the use of the Make a Match method can improve 2nd grade student learning result on Social Science. Keywords: Make a Match, Learning Result, Social Science.   Abstrak: Penggunaan Metode Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas II SD. Penelitian ini bertujuan: meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas II SD. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus. Subjek penelitian ini adalah seluruh siswa kelas II SD Negeri Klegenrejo yang berjumlah 23 siswa. Sumber data dalam penelitian ini adalah siswa, teman sejawat, peneliti dan dokumen. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, dokumentasi dan tes. Validitas data menggunakan teknik triangulasi metode dan sumber. Analisis data yang digunakan dengan analisis kualitatif dan kuantitatif. Hasilnya menunjukkan bahwa penggunaan metode Make a Match, dapat meningkatkan hasil belajar IPS siswa di kelas II.   Kata Kunci: Make a Match, Hasil Belajar, IPS.
PENERAPAN METODE EKSPERIMEN DENGAN MEDIA REALIA DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPA BAGI SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR rahmawati, yuni
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (261.744 KB)

Abstract

Abstract: Application of Experiment Method with Realia Media in Increase of Science Learning for Elementary School Fourth Grade Student. The purposes of the research are: (1) describe the steps of experiment method with realia media to increase science learning process for elementary school fourth grade student, (2) to know the increase of science learning output with application of experiment method with realia media for elementary school fourth grade student, (3) identify obstacles and solutions in the application of experiment method with realia media in science learning for elementary school fourth grade student. This study is a Collaborative Classroom Action Research that was held in three cycle. Each cycle consist of planning, implementation, observation, and reflection. The results show that the application steps of experiment method with realia media can increase science learning of elementary school fourth grade students. In learning process the first cycle, student percentage reached 61,11%, in the second cycle 73,33%, and the third cycle increase to 85,53%. In the pre-action completeness percentage still 0% of all students, having performed the action in the first cycle of students completeness percentage increase to 47,73%, in the second cycle increase to 73,46% and the third cycle increase to 83,33%. Keywords: experiment method, realia media, science learning Abstrak: Penerapan Metode Ekperimen dengan Media Realia dalam Peningkatan Pembelajaran IPA bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Tujuan penelitian ini adalah: ((1) mendeskripsikan langkah-langkah penerapan metode eksperimen dengan media realia yang dapat meningkatkan proses pembelajaran IPA bagi siswa kelas IV SD, (2) mengetahui peningkatan hasil belajar IPA melalui penerapan metode eksperimen dengan media realia pada siswa kelas IV SD, (3) mengidentifikasi kendala dan solusi pada penerapan metode eksperimen dengan media realia pada pembelajaran IPA bagi siswa kelas IV SD. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas Kolaboratif yang dilaksanakan dalam tiga siklus. Tiap siklus mencakup tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Hasilnya menunjukkan bahwa penerapan langkah-langkah pembelajaran metode eksperimen dengan media realia dapat meningkatkan pembelajaran belajar IPA bagi siswa kelas IV. Pada proses pembelajaran siklus I, persentase siswa mencapai 61,11%, pada siklus II 73,46%, dan pada siklus III meningkat menjadi 83,33%. Pada pra tindakan persentase ketuntasan siswa masih 0%, setelah dilaksanakan tindakan pada siklus I persentase ketuntasan siswa menjadi 47,73%, pada siklus II meningkat menjadi 73,46% dan siklus III meningkat menjadi 83,33%.   Kata Kunci: metode eksperimen, media realia, pembelajaran IPA
PENERAPAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL DALAM UPAYA PENINGKATAN PEMBELAJARAN PKN SISWA KELAS IV SD NEGERI MADYOGONDO 3 TAHUN AJARAN 2012/2013 Muhamad Akbar, Didik
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (187.427 KB)

Abstract

Abstrak: Penerapan pendekatan kontekstual dalam upaya peningkatan hasil belajar pkn siswa kelas IV SD Negeri Madyogondo 3 tahun ajaran 2012/2013. Agar pembelajaran PKn lebih baik, guru menciptakan pembelajaran yang lebih menyenangkan. Pemilihan pendekatan pembelajaran merupakan alternatif yang ditempuh. Tujuan penelitian ini adalah: (1) mendeskripsikan penerapan pendekatan Kontekstual dalam pembelajaran PKn di Kelas IV, dan (2) mendeskripsikan peningkatan hasil belajar PKn menggunakan pendekatan Kontekstual dalam pembelajaran PKn di Kelas IV. Penelitian ini menggunakan teknik Penelitian Tindakan Kelas yang terdiri dari dua siklus, prosentase ketuntasan belajar siswa meningkat sebesar 63 %. Dari data tersebut menunjukan bahwa penggunaan pendekatan kontekstual meningkatkan hasil belajar PKn siswa kelas IV.Kata Kunci: Pendekatan Kontekstual, PKn, Hasil Belajar.Abstract: The application of a contextual approach in improving learning outcomes PKN Elementary School fourth grade students teaching Madyogondo 3 years 2012/2013. The purpose of this study were: (1) describe the application of contextual approach in teaching Civics in Grade IV, and (2) describe an increase in civic education learning outcomes using contextual approach in teaching Civics in Grade IV. This study uses classroom action research techniques that consist of two cycles, percentage of mastery learning students increased by 63 %. From these data showed  that the use of a contextual approach to improve learning outcomes Civics fourth grade students..Keywords: contextual approach,Civic Education, learning outcomes.
PELAKSANAAN ASESMEN KOOPERATIF TEKNIK BERPIKIR BERPASANGAN BEREMPAT DALAM UPAYA PENINGKATAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA SD MUSTOLIH, AHMAD
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (317.183 KB)

Abstract

Oleh: Ahmad Mustolih, Suhartono,Wahyudi PGSD FKIP Universitas Sebelas Maret. Jl. Slamet Riyadi No. 449, Surakarta 57126 e-mail: mustolih29@gmail.com Abstract: Implementation Of Cooperative Asessment & Think Pair Share/Square Teknique for Increasing Speaking Skill at Elementary School. The purposes of research were: (1) to know that implementation of cooperative asessment & think pair share/square teknique can increase students speaking skill , and (2) describing how learn with implementation of cooperative asessment & think pair share/square teknique can increase students speaking skill. This research is Classroom Action Research (CAR). Actions observational procedure as planning, action, observation, and reflection. The research is performed in three cycles. It uses test, Observation Sheet, and open questionnaires as instrument research. In action research the term  form triangulation has also been applied to the bringing together of data from multiple perspective. It?s result points out that  Cooperative Asessment & Think Pair Share/Square Teknique can increase speaking sikll at elementary school. Keyword: Asessment, Think Pair Teknique, Speaking. Abstrak: Pelaksanaan Asesmen Kooperatif & Teknik Berpikir Berpasangan Berempat dalam Upaya Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa SD. Tujuan penelitian yaitu: (1) Meningkatkan keterampilan berbicara siswa dengan pelaksanaan asesmen kooperatif & teknik berpikir berpasangan berempat; (2) Mendeskripsikan pelaksanaannya. Penelitian ini diadakan di SDN 2 Gunungsari, menggunakan PTK dengan subjek penelitian siswa kelas V. Pelaksanaan tindakan dalam tiga siklus. Prosedur penelitian berupa perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi.  Instrumen penelitian berupa tes, angket, lembar observasi, dan pedoman wawancara. Uji validitas data menggunakan trianggulasi data dan teori. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif dan FGD. Hasilnya:  (1) Asesmen kooperatif & teknik berpikir berpasangan berempat dapat meningkatkan keterampilan berbicara siswa SD; (2) Pelaksanaannya yang dapat meningkatkan keterampilan berbicara apabila dilakukan dengan tahapan: (a) Memberi nilai individual awal; (b) Merata-rata nilai individual awal menjadi nilai kelompok awal; (c) Mencari nilai individual (tes berbicara); (d) Mengolah nilai individual menggunakan asesmen kooperatif untuk menjadi nilai kelompok. Kata Kunci: Asesmen, Teknik Berpikir Berpasangan, Berbicara  
PENGGUNAAN METODE KARYAWISATA DALAM UPAYA PENINGKATKAN PEMBELAJARAN PKN SISWA KELAS IV DI SEKOLAH DASAR RIYANTO, ARIS
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (134.891 KB)

Abstract

Abstrak: Penggunaan metode karyawisata dalam upaya peningkatan hasil belajar PKN siswa kelas IV SD Negeri Sumurarum tahun ajaran 2012/2013. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penggunaan metode karyawisata dan peningkatan hasil belajar PKN di kelas IV. Penelitian ini menggunakan metode karyawisata dengan teknik Penelitian Tindakan Kelas. Jumlah siswa yang menjadi subjek penelitian adalah 26 siswa yang terdiri dari 12 siswa laki-laki dan 14 siswa perempuan. Hasilnya menunjukan bahwa penggunaan metode karyawisata meningkatkan hasil belajar PKN siswa kelas IV.   Kata Kunci: Metode Karyawisata, PKN, Hasil Belajar.   Abstract: The application of a study tour in improving learning result civics education of fourth grade Sumurarum elementary school in students 2012/2013. The purpose of this study were is describe the application of study tour andd increasing in civics education learning result in fourth grade. The type of this research in study tour method is classroom action research. The total number of the students in the subject of this research is 26: which is consisted 12 boys and 14 girls. The results showed that the use of a study tour improves the learning result of fourth grade students civics.

Page 1 of 1 | Total Record : 8


Filter by Year

2014 2014


Filter By Issues
All Issue Vol 6, No 6.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 5.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 4.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 2.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 1.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 6 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 5 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 4 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 2 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 1 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 6.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 5.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 4.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 3.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 2.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 1.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 6 (2017): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 5 (2017): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 4 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 3 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 2 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 6.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 5.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 3.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 2.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 1.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 6 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 5 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 3 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 6.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 5.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 4.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 3.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 2.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 1.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 4 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 3 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 2 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 4 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 2 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 1 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 4 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 3 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 2 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 1 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 2 (2012): Didaktik PGSD Kebumen Vol 1, No 1 (2012): Didaktik PGSD Kebumen More Issue