cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)" : 20 Documents clear
PENERAPAN DISCOVERY LEARNING DENGAN ALAT BANTU HITUNG SEDERHANA DALAM PENINGKATAN MINAT DAN HASIL BELAJAR BILANGAN BULAT PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI MUKTISARI TAHUN AJARAN 2015/2016 mulia, Frestika
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

       Abstract: The Application of Discovery LearningModel Using Simple Counting Tools in Improving Students? Interest and Learning Outcomes about Integers for the Fourth Grade Students of SD Negeri Muktisari in the Academic Year of 2015/2016.The objectives of this research areto improve students? interest and learning outcomes. Subjects of the research were 20 students of the fourth grade of SD Negeri Muktisari. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted within three cycles. Each cycle consisted of two meetings including planning, action, observation, and reflection. Sources of data were derived from students, teacher, and documents. Techniques of collecting data were test, observation, interview, questionnaire, and documentation. Validity of data in this research was analyzed using triangulation of sources and triangulation of technique. Data were analyzed using quantitative and qualitative descriptive analysis consisting of data reduction, data display, and drawing conclusion or verification.The results of this research showed thatthe application of Discovery Learning method using simple counting tools can improve students? interest and learning outcomes. Keywords:Discovery Learning, simple counting tools, Mathematics Abstrak: Penerapan Discovery Learning dengan Alat Bantu Hitung Sederhana dalam Peningkatan Minat dan Hasil Belajar Bilangan Bulat pada Siswa Kelas IV SD Negeri Muktisari Tahun Ajaran 2015/2016. Tujuan penelitian ini adalah meningkatkan minat dan hasil belajar siswa. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV SD Negeri Muktisari yang berjumlah 20 siswa. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Sumber data penelitian adalah siswa, guru, dan dokumen. Teknik pengumpulan data dengan tes, observasi, wawancara, angket, dan dokumentasi. Validitas data menggunakan triangulasi teknik dan sumber data. Analisis data meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model Discovery Learning dengan alat bantu hitung sederhana dapat meningkatkan minat dan hasil belajar siswa. Kata Kunci: Discovery Learning, Alat Bantu Hitung Sederhana, Matematika
PENGGUNAAN MODEL CYCLE LEARNING DENGAN MEDIA GRAFIS UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN IPS DI KELAS IV SDN 2 KLOPOSAWIT TAHUN AJARAN 2015/2016 Dewi, Kikin
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (326.624 KB)

Abstract

Abstract: The Use of Cycle Learning Model Using Graphics Media in Improving Social Science Learning about Cooperation for the Fourth Grade Students of SDN 2 Kloposawit in the Academic Year of 2015/2016. The objectives of this research are to describe the use of Cycle Learning model using graphics media and to improve social science learning. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) with subjects of fourth grade students of SD Negeri 2 Kloposawit. Data were analyzed using data reduction, data display, and drawing conclusion or verification. The results of this research showed that there are five steps of the use of Cycle Learning model using graphic media, namely: (a) engagement, (b) exploration, (c) explanation, (d) elaboration, and (e) evaluation using engagement, exploration, and explanation by using graphic media. Furthermore, the use of Cycle Learning using graphic media can improve social science learning. It was proven by the increase of students? learning outcomes in the first cycle 56.25%, in the second cycle 81.25%, and in the third cycle 92.75%. Keywords: Cycle Learning, graphic media, learning, social science Abstrak: Penggunaan Model Cycle Learning dengan Media Grafis untuk Meningkatkan Pembelajaran IPS tentang Koperasi di Kelas IV SDN 2 Kloposawit Tahun Ajaran 2015/2016. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penggunaan model Cycle Learning dengan media grafis dan meningkatkan pembelajaran IPS. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas kolaborasi dengan subjek siswa kelas IV SDN 2 Kloposawit. Analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan model Cycle Learning dengan media grafis dilakukan melalui lima langkah pembelajaran, yaitu (a) engagement,         (b) exploration, (c) explanation, (d) elaboration, dan (e) evaluation dengan langkah engagement, exploration, dan explanation menggunakan media grafis. Selain itu, penggunaan model Cycle Learning dengan media grafis dapat meningkatkan pembelajaran IPS. Hal tersebut dapat dilihat dari peningkatan ketuntasan hasil belajar siswa pada siklus I 56,25%, siklus II 81,25%, dan siklus III 93,75%.                                                                                         Kata Kunci: Cycle Learning, media grafis, pembelajaran, IPS
PENERAPAN MODEL CIRC DENGAN MEDIA ULAR TANGGA DALAM PENINGKATAN PENYELESAIAN SOAL CERITA PADA SISWA KELAS V SDN 2 KUTOSARI TAHUN AJARAN 2015/2016 Azizah, Siti Nur
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstract: The Application of CIRC Model Using Snakes and Ladders Media in Improving the Ability in Solving Math Word Problems for the Fifth Grade Students of SD Negeri 2 Kutosari in the Academic Year of 2015/2016. The objectives of this research is to improve the ability in solving math word problems. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted within three cycles. Each cycle consisted of planning, action, observation, and reflection.The results of this research showed that the application of CIRC model using snakes and ladders media can improve the ability in solving Math word problems.It was proven by the percentage of learning mastery of students in the first cycle 55.48%, in the second cycle 72.73%, and in the third cycle 92.81%. The conclusion of this research is the application of CIRC model using snakes and ladders media can improve the ability in solving Math word problems for the fifth grade students of SD Negeri 2 Kutosari in the academic year of 2015/2016. Keywords: CIRC, Sakes and Ladders Media, Math Word Problems Abstrak: Penerapan Model CIRC dengan Media Ular Tangga dalam Peningkatan Penyelesaian Soal Cerita pada Siswa Kelas V SDN 2 Kutosari  Tahun Ajaran 2015/2016. Tujuan penelitian ini yaitu meningkatkan penyelesaian soal cerita. Penelitian Tindakan Kelas dilaksanakan dalam tiga siklus terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, refleksi. Hasil penelitian menunjukkan penerapan model CIRC dengan media ular tangga dapat meningkatkan penyelesaian soal cerita. Persentase ketuntasan siswa pada siklus I sebanyak 55,48%, siklus II 72,73% dan siklus III 92,81%. Simpulan penelitian ini adalah penerapan model CIRC dengan media ular dapat meningkatkan penyelesaian soal cerita pada siswa kelas V SDN 2 Kutosari tahun ajaran 2015/2016. Kata kunci: CIRC,  Ular Tangga, Soal Cerita Matematika
PENERAPAN METODE BUZZ GROUP DENGAN MEDIA KONKRET DALAM PENINGKATKAN PEMBELAJARAN PEMBAGIAN BILANGAN CACAH PADA SISWA KELAS II SD NEGERI 2 KUTOSARI TAHUN AJARAN 2015/2016 Sunthi, Muhammad
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (341.149 KB)

Abstract

Abstrak: Penerapan Metode Buzz Group dengan Media Konkret dalam Peningkatkan Pembelajaran Pembagian Bilangan Cacah pada Siswa  Kelas II SD. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pembelajaran pembagian bilangan cacah pada siswa kelas II SD Negeri 2 Kutosari melalui penerapan penerapan metode Buzz Group dengan media konkret. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam tiga siklus. Subjek penelitian adalah siswa kelas II SD Negeri 2 Kutosari tahun ajaran 2015/2016  dengan jumlah 40 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan metode Buzz Group dengan media konkret dapat meningkatkan pembelajaran Matematika.Kata kunci:  Buzz Group, media konkret, pembagian bilangan cacah Abstract: The Application of Buzz Group Method Using Concrete Media in Improving Learning about Division of Whole Number for the Second Grade Students of Elementary School. The objectives of this research is to improve learning about division of whole number for the second grade students of SD Negeri 2 Kutosari through the application of Buzz Group method using concrete media. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted within three cycles. Subjects of the research were the second grade students of SD Negeri 2 Kutosari totaling 40 students. The results of this research showed that the application of Buzz Group method using concrete media can improve learning about division of whole number.Keywords: Buzz Group, concrete media, division of whole number 
PENERAPAN TEKNIK TWO STAY TWO STRAY DENGAN MEDIA KONKRET DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS V SD NEGERI GADUNGREJO Savitri, Isnaini
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstract: The Application of Two Stay Two Stray Technique using Concrete Media in Improving Mathematics Learning for the Fifth Grade Students. The objectives of this research are to describe the steps on the application of Two Stay Two Stray technique using concrete media, to improve Mathematics learning, and to describe problems and solutions. Thisresearc his conducted within three cycles Subjects of there search were 24 students of the fifth grade of SD Negeri Gadungrejo.The results of this research showed that the application of Two Stay Two Stray technique using concrete media can improve Mathematics learning for the fifth  grade students. Keywords: two stay two stray, media concrete, Mathematics. Abstrak: Penerapan Teknik Two Stay Two Stray dengan Media Konkret dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan langkah-langkah penerapan teknik Two Stay Two Stray dengan media konkret, meningkatkan pembelajaran Matematika, dan mendeskripsikan kendala serta solusinya. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus. Subjek penelitian ini adalah siswa  kelas V SD Negeri Gadungrejo yang berjumlah 34 siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan teknik Two Stay Two Stray dengan media konkret dapat meningkatkan pembelajaran Matematika siswa kelas V SD. Kata kunci: two stay two stray, media konkret, Matematika
PENERAPAN MODEL TAKE AND GIVE DENGAN MEDIA GRAFIS DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS TENTANG PERSIAPAN KEMERDEKAAN INDONESIA PADA SISWA KELAS V SDN 1 TAMBAKAGUNG TAHUN AJARAN 2015/2016 Anjani, Dwi
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (343.565 KB)

Abstract

Abstract: The Application of Take and Give Model using Graphic Media in Improving Social Science Learning for The Fifth Grade Students. The objectives of this research is improve to learning outcomes of social science learning through the application of Take and Give model using graphic media. This research is collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted in three cycles, consisting of planning, action, observation, and reflection on each cycle. Subjects of this research were 30 students. Techniques of collecting data were test, observation, and interview. Validity of data in this research was analyzed using triangulation of sources and triangulation of technique. Data were analyzed using quantitative and qualitative descriptive analysis. The conclusion of this research is the application of Take and Give model using graphic media can improve social science learning for the fifth grade students of SDN 1 Tambakagung in the academic year of 2015/2016.Keywords: Take and Give model, graphic media, social science learning Abstrak: Penerapan Model Take and Give dengan Media Grafis dalam Peningkatan Pembelajaran IPS pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan pembelajaran IPS melalui penerapan model take and give dengan media grafis. Penelitian tindakan kelas kolaboratif ini dilaksanakan dalam tiga siklus yang terdiri dari perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subyek penelitian ini berjumlah 30 siswa. Teknik pengumpulan data berupa tes, observasi, dan wawancara. Validitas data menggunakan triangulasi sumber dan teknik. Analisis data yang digunakan, yaitu analisis data kuantitatif dan kualitatif. Simpulan penelitian ini adalah penerapan model take and give dengan media grafis dapat meningkatkan pembelajaran IPS pada siswa kelas V SDN 1 Tambakagung tahun ajaran 2015/2016.Kata kunci: model take and give, media grafis, IPS
PENERAPAN PENDEKATAN SOMATIC, AUDITORY, VISUAL, INTELLECTUAL (SAVI) DENGAN MEDIA ALAT MUSIK PIANIKA DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR PADA MATERI ALAT MUSIK MELODIS DI KELAS IV SD NEGERI 1 KARANGSARI TAHUN AJARAN 2015/2016 erni, nurlaelly nugrah
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (369.528 KB)

Abstract

ABSTRAK Nurlaelly Nugrah Erni. PENERAPAN PENDEKATAN SOMATIC, AUDITORY, VISUAL, INTELLECTUAL (SAVI) DENGAN MEDIA ALAT MUSIK PIANIKA DALAM PENINGKATAN HASIL BELAJAR PADA MATERI ALAT MUSIK MELODIS DI KELAS IV SD NEGERI 1 KARANGSARI  TAHUN AJARAN 2015/2016. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret Surakarta. 2016.   Tujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan langkah-langkah penerapan pendekatan SAVI dengan media alat musik pianika, (2) meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV, (3) mendeskripsikan kendala dan solusi. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) kolaborasi. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus yang terdiri dari dua pertemuan, meliputi perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 1 Karangsari yang berjumlah 22 siswa. Sumber data penelitian ini yaitu guru, siswa, teman sejawat, peneliti dan dokumen. Teknik pengumpulan data menggunakan tes, observasi, wawancara dan dokumentasi. Uji validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Analisis data yang digunakan adalah kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian ini adalah (1) penerapan pendekatan Somatic, Auditory, Visual, Intellectual (SAVI) dengan media alat musik pianika terdiri dari empat langkah yaitu (a) Somatic, keterampilan guru mengaktifkan fisik siswa selama kegiatan pembelajaran berlangsung dengan menggunakan media alat musik pianika; (b) Auditory, kemampuan guru untuk membuat indra pendengaran siswa menjadi aktif dengan menggunakan media alat musik pianika; (c) Visual, kemampuan guru untuk mengaktifkan indra penglihatan siswa untuk menanggapi apa yang dilihat dengan media alat musik pianika; dan (d) Intellectual, kemampuan guru menciptakan suasana yang mendukung siswa berpikir dalam memecahkan masalah dengan media alat musik pianika, (2) penerapan pendekatan SAVI dengan media alat musik pianika dapat meningkatkan hasil belajar pada materi alat musik melodis di kelas IV SD Negeri 1 Karangsari tahun ajaran 2015/2016 yang dibuktikan dengan perolehan hasil pada siklus I mencapai 61,36%, siklus II meningkat menjadi 81,82% dan pada siklus III meningkat lagi menjadi 90% dan telah mencapai indikator kinerja yang ditargetkan yakni 85%, (3) kendala pelaksanaan yaitu beberapa siswa masih belum bisa membaca dan memainkan tuts pianika secara bersamaan dan solusi terhadap kendala tersebut adalah guru menyanyikan not lagu dan siswa mendengarkan serta menekan tuts pada pianika sesuai not yang dinyanyikan guru. Kesimpulan penelitian ini adalah penerapan pendekatan SAVI dengan media alat musik pianika dapat meningkatkan hasil belajar pada materi alat musik melodis di kelas IV SD Negeri 1 Karangsari tahun ajaran 2015/2016.  Kata kunci: pendekatan SAVI, pianika, hasil belajar musik    ABSTRACT Nurlaelly Nugrah Erni. THE APPLICATION OF SOMATIC, AUDITORY, VISUAL, AND INTELLECTUAL (SAVI) APPROACH USING MUSIC INSTRUMENT PIANO IN IMPROVING LEARNING OUTCOMES ON MATERIAL OF MELODY MUSIC INSTRUMENT FOR THE FOURTH GRADE STUDENTS OF SD NEGERI 1 KARANGSARI IN THE ACADEMIC YEAR OF 2015/2016. Thesis, Teacher Training and Education Faculty, Sebelas Maret University of Surakarta. 2016. The objectives of this research are: (1) to describe the steps on the application of Somatic, Auditory, Visual, and Intellectual (SAVI) approach using music instrument piano, (2) to improve students? learning outcomes of the fourth grade students, and (3) to describe problems and solutions. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted within three cycles. Each cycle consisted of two meetings including planning, action, observation, and reflection. Subjects of the research were 22 students of the fourth grade of SD Negeri 1 Karangsari. Sources of data were derived from teachers, students, classmates, researchers and document. Techniques of collecting data were test, observation, interview, and documentation. Validity of data in this research was analyzed using triangulation of sources and triangulation of technique. Data were analyzed using quantitative and qualitative descriptive analysis. The results of this research show that: (1) there are four steps on the application of Somatic, Auditory, Visual, and Intellectual (SAVI) approach, namely: (a) Somatic, the teacher?s ability in activating students? involvement during teaching and learning process using music instrument piano, (b) Auditory, the teacher?s ability in activating students? listening ability using music instrument piano, (c) Visual, the teacher?s ability in activating students? visual sense to response what is seen using music instrument piano, (d) Intellectual, the teacher?s ability in creating conducive learning condition that supports students in solving problems using music instrument piano; (2) the application of Somatic, Auditory, Visual, and Intellectual (SAVI) approach can improve students? learning outcomes on material of melody music instrument for the fourth grade students of SD Negeri 1 Karangsari in academic year 2015/2016. It was proven by the increase of learning outcomes in the first cycle by 61.36%, in the second cycle by 81.82%, in the third cycle 90% and has reached specified achievement indicator by 85%; and (3) the problem encountered in the learning is some students could not read and play piano keys simultaneously. Solutions for this problem is students listen and press piano keys based on music notation by the teacher. The conclusion of this research is the application of Somatic, Auditory, Visual, and Intellectual (SAVI) approach can improve students? learning outcomes on material of melody music instrument for the fourth grade students of SD Negeri 1 Karangsari in academic year 2015/2016.  Keywords: SAVI approach, piano, learning outcomes of music
PENERAPAN PENDEKATAN SAVI DENGAN MEDIA BONEKA TANGAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERCERITA DONGENG PADA SISWA KELAS III SD NEGERI TANJUNGREJO Karimah, Fahmi Nisa
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstract: The Application of SAVI Model Using Puppet Media in Improving Story Telling Ability about Fairytale for the Third Grade Students of SD Negeri  Tanjungrejo. The objectives of this research is to improve story telling ability about fairytale by the application of SAVI method using puppet media. This research is a collaborative Classroom Action Research (CAR) conducted within three cycles. Subjects of the research were third grade students of SD Negeri Tanjungrejo totalling 19 students. The conclusion of this research is the application of SAVI method using puppet media can improve story telling ability about fairytale for the third grade students of SD Negeri Tanjungrejo in academic year of 2015/2016.Keywords: SAVI, hand puppets, story telling ability about fairytaleAbstrak: Penerapan Pendekatan SAVI dengan Media Boneka Tangan untuk Meningkatkan Keterampilan Bercerita Dongeng pada Siswa Kelas III SD Negeri Tanjungrejo. Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan keterampilan bercerita dongeng melalui pendekatan SAVI dengan media boneka tangan.  Penelitian ini merupakan Penelian Tindakan Kelas (PTK) kolaborasi yang dilaksanakan selama 3 siklus. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas III SD Negeri Tanjungrejo yang berjumlah 19 siswa. Kesimpulan penelitian ini adalah penerapan pendekatan SAVI dengan media boneka tangan dapat meningkatkan keterampilan bercerita dongeng siswa kelas III SD Negeri Tanjungrejo tahun ajaran 2015/2016. Kata Kunci: SAVI, media boneka tangan, keterampilan bercerita dongeng 
PENERAPAN MODEL TWO STAY TWO STRAY DENGAN MULTIMEDIA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN HASIL BELAJAR SISWA TENTANG PERKEMBANGAN TEKNOLOGI DI KELAS IV SD N 3 KALIREJO TAHUN AJARAN 2015/2016 Utomo, Ginanjar Rizki
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPS pada siswa kelas IV. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga siklus dan setiap siklus terdiri dari empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan instrumen berupa lembar observasi terhadap guru dan siswa, pedoman wawancara dan tes. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan model two stay two stray dengan multimedia dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar siswa tentang perkembangan teknologi di kelas IV SD N 3 Kalirejo tahun ajaran 2015/2016.
PENERAPAN MODEL QUANTUM TEACHING DENGAN MEDIA VISUAL DALAM PENINGKATAN PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS V SDN 2 KUTOSARI TAHUN AJARAN 2015/2016 CAHYANINGTYAS, DWI
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (383.372 KB)

Abstract

Abstract: The Application of Quantum Teaching Model Using Visual Media in Improving Social Science Learning for the Fifth Grade Students of SDN 2 Kutosari in the Academic Year of 2015/2016. The objectives of this collaborative Classroom Action Research (CAR) is to improve social science learning about Declaration of Indonesian Independence. Subjects of the research were the fifth grade students consisted of 13 boys and 13 girls. This research is conducted within three cycles. Techniques of collecting data were test, observation, and interview. The increase of students? learning mastery of social science learning from 3,85% to 84.62% in the first cycle, in the second cycle 90.39%, and in the third cycle 98.08%. Keywords: quantum teaching, visual media, social science learning Abstrak: Penerapan Model Quantum Teaching dengan Media Visual dalam Peningkatan Pembelajaran IPS Siswa Kelas V SDN 2 Kutosari. Penelitian tindakan kelas kolaboratif ini bertujuan untuk meningkatkan pembelajaran IPS tentang Proklamasi Kemerdekaan Indonesia. Subjek penelitian adalah siswa kelas V, terdiri dari 13 siswa laki-laki dan 13 siswa perempuan. Penelitian dilaksanakan dalam tiga siklus. Pengumpulan data menggunakan teknik tes, observasi, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan ketuntasan pembelajaran siswa pada kondisi awal yaitu 3,85% meningkat menjadi 84,62% (siklus I), 90,39% (siklus II), dan 98,08% (siklus III). Kata Kunci: quantum teaching, media visual, pembelajaran IPS

Page 1 of 2 | Total Record : 20


Filter by Year

2016 2016


Filter By Issues
All Issue Vol 6, No 6.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 5.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 4.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 2.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 1.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 6 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 5 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 4 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 2 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 1 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 6.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 5.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 4.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 3.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 2.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 1.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 6 (2017): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 5 (2017): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 4 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 3 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 2 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 6.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 5.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 3.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 2.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 1.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 6 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 5 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 3 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 6.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 5.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 4.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 3.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 2.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 1.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 4 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 3 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 2 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 4 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 2 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 1 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 4 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 3 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 2 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 1 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 2 (2012): Didaktik PGSD Kebumen Vol 1, No 1 (2012): Didaktik PGSD Kebumen More Issue