cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surakarta,
Jawa tengah
INDONESIA
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)" : 5 Documents clear
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NHT BERBANTUAN MEDIA STIMULASI GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 4 SD SEMESTER 1 TAHUN 2017 / 2018 Sudarwanto, Wisnu; Relmasira, Stefanus C.; Juneau, Janelle Lee
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (410.431 KB)

Abstract

AbstractThis study aimed to improve students learning outcome in social science through the implementation of cooperative learning model numbered head together type assisted by picture stimulation media on 4th grade SD Negeri Drajidan Musuk Boyolali. This type of research was the classroom action research. The subject of this action research was teacher and students of 4th grade SD Negeri Drajidan Musuk Boyolali. This research has two cycles that conducting two meetings in each cycle. Cooperative learning model NHT type is one of the methods that focused on student?s activity. Design of the research arranged of planning, action, observing and reflecting.The technic data collections consist of non test and test values. The instrument of data collection applied a test question and observation sheet. Data analysis techniques used was comparative descriptive method by comparing pre cycle, cycle I and cycle II. The results of the study outcome by students who raise minimum completeness criteria before research implementation in pre cycle was 44%, then increase after research implementation through cooperative learning model numbered head together assisted by picture stimulation media in first cycle up to 60% and increasing again in second cycle up to 88%. Based on the analysis and discussion of the research, it is concluded that the application of cooperative learning model numbered head together type aided picture stimulation media can improve students learning outcome.Keywords: NHT, Learning Outcome, Picture Stimulation.AbstrakJenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar tematik muatan pembelajaran IPS siswa melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together dibantu oleh media stimulasi gambar pada siswa kelas IV SD Negeri Drajidan Musuk Boyolali. Subyek penelitian tindakan ini adalah guru dan siswa kelas IV SD Negeri Drajidan Musuk Boyolali semester pertama tahun akademik 2017 / 2018. Penelitian ini memiliki dua siklus yang melakukan dua pertemuan dalam setiap siklus. Model pembelajaran kooperatif tipe numbered head together adalah salah satu metode yang berfokus pada aktivitas siswa dalam mengikuti proses kegiatan belajar mengajar. Desain penelitian disusun berdasarkan perencanaan, tindakan, pengamatan dan refleksi. Teknik analisis data yang digunakan adalah metode deskriptif komparatif dengan membandingkan hasil belajar pra siklus, siklus I dan siklus II. Hasil dari  penelitian oleh peneliti menunjukan bahwa siswa yang mencapai kriteria ketuntasan minimal sebelum pelaksanaan penelitian di pra siklus adalah 44%, kemudian meningkat setelah pelaksanaan penelitian melalui pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together berbantuan media stimulasi gambar pada siklus pertama meningkat hingga 60% dan meningkat lagi dalam siklus kedua hingga 88%. Berdasarkan analisis dan pembahasan penelitian, dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together berbantuan media stimulasi gambar dapat meningkatkan hasil belajar pada siswa.Kata Kunci: NHT, Hasil Belajar, Gambar Stimulasi
PENERAPAN METODE THINK TALK WRITE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI DAN HASIL BELAJAR TEMA DAERAH TEMPAT TINGGALKU SISWA KELAS 4 SDN TEGALREJO 01 Septiani, Amalia; Wahyudi, Wahyudi; Indarini, Endang
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (326.465 KB)

Abstract

<p align="center"><strong><em>Abstract</em></strong></p><pre><em>This research aims to improve communication skills and student learning outcomes based on the some steps Think Talk Write method. The research used is Classroom Action Research (CAR) in two cycles. Each cycle consists of three taap, namely planning, implementation and observation and reflection. The subject of this research is 4 grade in </em><em>SDN Tegalrejo 01amounted to 27 students. The result show that that there was an increasing communication ability is seen from the average classically, at pre cycle stage is 53,8 with low criterion. The first cycle increased to 78.8 with medium criteria and cycle II increased to 88.7 with high criteria.</em><em>Completeness of learning result of theme of 8 Indonesian content, IPS, PPKn at pre cycle stage equal to 67,24 with 63% completeness percentage, cycle I equal to 76,77 with percentage 67%, in cycle II equal to 82,20 with percentage 92%. </em><em>Thus the standard Think Talk Write method can improve communication skills and student learning outcomes</em><em></em></pre><p align="center"><strong><em>Keywords: Think Talk Write Method, communication skills and student learning outcomes</em></strong><strong></strong></p><p align="center"><strong> </strong></p><p align="center"><strong>Abstrak</strong></p><p>Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan komunikasi dan hasil belajar siswa berdasarkan langkah ? langkah metode <em>Think Talk Write. </em>Penelitian yang digunakan adalah Peneltitian Tindakan Kelas (PTK) dalam dua siklus. Tiap siklus terdiri dari tiga tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan dan observasi serta refleksi. Subjek penelitian ini adalah kelas 4 di SDNTegalrejo 01 berjumlah 27 siswa. Hasil penelitian menunjukkan peningkatan kemampuan komunikasi dilihat dari rata ? rata secara klasikal, pada tahap pra siklus adalah 53,8 dengan kriteria rendah. Siklus I meningkat menjadi 78,8 dengan kriteria sedang dan siklus II meningkat menjadi 88,7 dengan kriteria tinggi. Ketuntasan hasil belajar tema 8 muatan Bahasa Indonesia, IPS, PPKn pada tahap pra siklus sebesar 67,24 dengan presentase ketuntasan 63%, siklus I sebesar 76,77 dengan presentase 67%, pada siklus II sebesar 82,20 dengan presentase 92%. Jadi metode <em>Think Talk Write </em>yang disesuaikan standar proses dapat meningkatkan kemampuan komunikasi dan hasil belajar siswa</p><strong>Kata Kunci : Metode <em>Think Talk Write, </em>kemampuan komunikasi dan hasil belajar siswa</strong>
PENERAPAN METODE NUMBERED HEADS TOGETHER BERBANTUAN PUZZLE UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN KOLABORASI DAN HASIL BELAJAR TEMA 8 DAERAH TEMPAT TINGGALKUSISWA KELAS 4 SDN 3 KURIPAN Devi, Vivin Putri; Wahyudi, Wahyudi; Indarini, Endang
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (334.388 KB)

Abstract

AbstractThis study aims to determine the improvement of collaboration skills and student learning outcomes with the implementation of the method of Numbered Heads Together (NHT) with the help of Puzzle in the fourth grade students. This study is a classroom action research (CAR) conducted in 2 cycles. Each cycle consists of action planning, action execution, observation, and reflection. The subjects of this study were 4th grader students of SDN 3 Kuripan that consist of 30 students, 17 are male students and the female are 13.Data collection techniques in this study consist of test and non-test techniques. Technique Analysis of result data is done by using qualitative analysis. The results show that there was an increasing in collaboration skills on average pre-cycle cycle of 61.18 with medium criteria, in the first cycle of 73.64 with medium criteria and in cycle II to 86.06 with high criteria. The learning result of theme of 8 Indonesian content, IPS, PPKn on pre cycle was 64 with 36,7% completeness percentage, cycle I was 75,9 with 70% completeness percentage, in cycle II increased to 82,73 with 96,9% completeness percentage. It can conclude that with the application of the method of Numbered Heads Together (NHT) the puzzle can improve the collaborative skills and student learning outcomes.Keywords: Numbered Heads Together, puzzle, collaboration skills, learning outcomes AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan keterampilan kolaborasi dan hasil belajar siswa dengan penerapan metode Numbered Heads Together (NHT) berbantuan Puzzle pada siswa kelas IV. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan pada 2 siklus. Tiap siklus terdiri dari perencanaan tindakan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas 4 SDN 3 Kuripan yang berjumlah 30 siswa, terdiri dari  17 siswa laki-laki dan 13 siswa perempuan. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini terdiri dari teknik tes dan non tes. Teknik Analisis data hasil dilakukan dengan menggunakan analisis secara kualitatif. Hasil penelitian menujukkan bahwa terjadi peningkatan keterampilan kolaborasi pada pra siklus rata-rata sebesar 61,18 dengan kriteria sedang, pada siklus I sebesar 73,64 dengan kriteria sedang dan pada siklus II menjadi 86,06 dengan kriteria tinggi. Hasil belajar tema 8 muatan Bahasa Indonesia,  IPS, PPKn pada pra siklus sebesar 64 dengan presentase ketuntasan 36,7%, siklus I sebesar 75,9 dengan presentase ketuntasan 70%, pada siklus II meningkat menjadi 82,73 dengan presentase ketuntasan 96,7%. Dapat disimpulkan bahwa dengan penerapan metode Numbered Heads Together (NHT) berbatuan puzzle dapat meningkatkan keterampilan kolaborasi dan hasil belajar siswa.Kata Kunci: Numbered Heads Together, puzzle, keterampilan kolaborasi, hasil belajar
PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DENGAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BAGI SISWA KELAS IV SDN TINGKIR LOR 2 TAHUN AJARAN 2017/2018 Hidhayah, Arum Puspa; Slameto, Slameto; Radia, Elvira Hoesein
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (392.825 KB)

Abstract

AbstractThis study aims to improve the learning outcomes of natural sciences  through Discovery Learning model in the fourth grade students on  Tingkir Lor 02 Salatiga State Elementary Schools. This type of research is a Classroom Action Research with two cycles. Both cycles consist of three meetings. The subjects of the study were the fourth grade students. The initial condition showed that the score was 62,15 with the total number of students who passed were only 8 students and the number of students who hasn?t passed were 17 students. At the first cycle of natural sciences learning the outcomes increased to become 74. It means the percentage of completeness reached 76%. At the second cycle the average of student?s learning outcomes increased again to become 80,32. Showed that percentage of completeness reached 88%, thus it can be concluded that the Discovery Learning model can improve student learning outcomes.Keywords: Discovery Learning Model, Science Learning Outcomes AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar IPA menggunakan model pembelajaran Discovery Learning pada siswa kelas IV di SD Negeri Tingkir Lor 02. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan dua siklus. Siklus I dan II terdiri dari tiga kali pertemuan. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV. Pada kondisi awal nilai rata-rata  adalah 66,12 dengan jumlah siswa tuntas sebanyak 8 siswa dan jumlah siswa tidak tuntas sebanyak 17 siswa. Pada siklus I rata-rata hasil belajar IPA  meningkat menjadi 74  dan pada siklus II rata-rata hasil belajar siswa meningkat lagi menjadi 80,32. Presentase ketuntasan hasil belajar siswa juga mengalami peningkatan. Pada siklus I presentase ketuntasan mencapai 76% dan pada siklus II presentase ketuntasan mencapai 88%, dengan demikian dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Discovery Learning dapat meningkatkan hasil belajar. Kata kunci: Model Pembelajaran Discovery Learning, Hasil Belajar IPA.
PENGEMBANGAN MEDIA POP UP BOOK TEMA 5 PAHLAWANKU PADA MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEAD TOGETHER KELAS IV SDN 01 GINTUNG Fitriani, Lutfi; Fajriyah, Khusnul
KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS)
Publisher : KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (667.102 KB)

Abstract

Abstract This study aims to determine the success of mining and media feasibility po up book on the model of learning Numbered Head Together. This type of research is research and delevopment (R & D) research. Research and development methods are used to produce specific products and test the validity of a medium. The subjects of this research are 26 students of grade IV of elementary school. The data collected in this study are data of media experts and material experts, and product trial data. The data collection instrument is a questionnaire. The product produced in this research is a pop up media that is designed using corel X.5. Data processing is taken from validation of media expert, material expert, student acceptance questionnaire, and teacher acceptance questionnaire. The result of data analysis on media expert validation is 93% very good, material expert 89% very good, student acceptance questionnaire 88% very good, teacher acceptance questionnaire 96%. It shows the effective pop-up medium used in learning. Based on the results of this development research, the suggestion that researchers can convey is that the pop-up media can be used by the teacher as one of the learning media in the school. Keywords: Pop Up Book, Numbered Head Together Abstrak Penelitian  ini  bertujuan  untuk  mengetahui  keberhasilan pengambangan dan kelayakan media po up book pada model pembelajaran Numbered Head Together.  Jenis penelitian  ini adalah penelitian research  and delevopment (R&D).  Metode  penelitian  dan  pengembangan  digunakan  untuk menghasilkan  produk  tertentu  dan menguji kevalidan suatu media. Subyek  penelitian  dalam  penelitian  ini  adalah  26 siswa  kelas  IV  Sekolah Dasar. Data  yang  dikumpulkan  dalam  penelitian  ini  adalah  data  ahli  media  dan  ahli materi, dan data ujicoba produk. Instrumen pengumpulan data berupa angket. Produk yang dihasilkan dalam penelitian ini adalah media pop up yang di desain menggunakan corel X.5. Pengolahan  data  diambil  dari  validasi  ahli media,  ahli materi,  angket keberterimaan siswa,  dan  angket keberterimaan guru. Hasil analisis  data  pada  validasi  ahli media 93% sangat baik, ahli materi 89% sangat baik, angket keberterimaan siswa 88% sangat baik, angket keberterimaan guru 96%. Hal ini  menunjukkan  media pop up efektif digunakan dalam pembelajaran. Berdasarkan  hasil  penelitian  pengembangan  ini,  saran  yang  dapat  peneliti sampaikan adalah media pop up dapat digunakan guru  sebagai  salah  satu media  pembelajaran  di  sekolah.Kata kunci: Pop Up Book, Numbered Head Together

Page 1 of 1 | Total Record : 5


Filter by Year

2018 2018


Filter By Issues
All Issue Vol 6, No 6.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 5.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 4.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 3.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 2.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 1.1 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 6, No 6 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 5 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 4 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 3 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 2 (2018): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 6, No 1 (2018): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 6.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 5.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 4.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 3.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 2.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 1.1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 5, No 6 (2017): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 5 (2017): KALAM CANDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 4 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 3 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 2 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 5, No 1 (2017): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 6.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 5.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 4.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 3.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 2.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 1.1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 4, No 6 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 5 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 4 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 3 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 2 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 4, No 1 (2016): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 6.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 5.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 4.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 3.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 2.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 1.1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN (EDISI KHUSUS) Vol 3, No 4 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 3 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 2 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 3, No 1 (2015): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 4 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 3 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 2 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 2, No 1 (2014): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 4 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 3 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 2 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 1 (2013): KALAM CENDEKIA PGSD KEBUMEN Vol 1, No 2 (2012): Didaktik PGSD Kebumen Vol 1, No 1 (2012): Didaktik PGSD Kebumen More Issue