cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota pekanbaru,
Riau
INDONESIA
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education
Published by Universitas Riau
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 135 Documents
INVESTASI PERADABAN DALAM KEBERAGAMAN BUDAYA
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

AbstrakMajunya suatu bangsa pada konteks pendidikan dan keberagaman budaya, sangat ditentukan berdasarkan kualitas pendidikan yang dikembangkan oleh suatu bangsa itu. Masyarakat sebagai pengguna harus pula dapat menggunakannnya secara baik, sebagai landasan kuat dalam mengangkat derajat dan martabat manusia sebagai investasi peradaban dalam keberagaman budaya suatu bangsa. Pendidikan berfungsi memberdayakan potensi manusia untuk mewariskan, mengembangkan dan membangun kebudayaan serta peradaban masa depan. Di satu sisi, pendidikan berfungsi untuk melestarikan nilai-nilai budaya yang positif, di sisi lain pendidikan berfungsi untuk menciptakan perubahan ke arah kehidupan yang lebih inovatif. Alam menawarkan sejumlah tantangan dan kemungkinan-kemungkinan. Ada alam yang tandus atau subur, di pegunungan atau pantai, daerah yang rawan gempa atau yang tanahnya stabil, dan seterusnya. Jika tantangan alam itu berat maka manusia pun akan gigih dan berusaha keras dalam menangggapi alam tersebut, begitu pun sebaliknya. Proses itu dilakukan manusia yang ilmuan, sehingga menjadi peradaban. Semuanya dengan pendidikan yang baik, terus berkembang berlandaskan tradisi dan budaya, dan akhirnya menjadi peradaban suatu bangsa. Investasi dalam pendidikan merupakan program jangka panjang, karena peradaban tidak hanya menunjuk pada hasil-hasil kebudayaan manusia yang sifatnya fisik, tetapi merupakan keseluruhan dari budi dan daya manusia.Kata Kunci: pendidikan, peradaban, kebudayaan
MEMBUDAYAKAN SAINS DALAM KOMUNITI:KEPERLUAN DAN CADANGAN
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Apabila disebut tentang sains, maka terbayanglah kepada kita bagaimana kemajuan sains dan teknologi membawa keselesaan hidup dan kemajuan sesebuah masyarakat secara amnya. Pada masa yang sama, kesan perkembangan sains dan teknologi tidak sentiasa mendatangkan keselesaan hidup. Isu pencemaran sungai dan pemanasan global adalah disebabkan pengurusan dampak perkembangan sains dan teknologi yang tidak mampan. Kedua-dua senario ini memerlukan modal insan yang mampu menangani dampak sains dan teknologi terhadap diri sendiri, sosial, ekonomi dan persekitaran. Individu sedemikian dikatakan berliterasi sains. Individu ini merangkumi semua entiti dalam komuniti iaitu termasuk ibubapa dan institusi non formal berkait dalam pendidikan sains. Kertas kerja ini akan berbincang mengenai keperluan untuk sains dibudayakan dalam komuniti dan memberi cadangan kaedah membudayakan sains dalam komunti.
DASAR-DASAR PENDIDIKAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM: PERUBAHAN DAN MASALAH
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

AbstrakMakalah ini cuba meneliti bagaimana dasar-dasar pendidikan yang muncul dalam sistem pendidikan Brunei dari tahun 1954 hingga kini memang melihatkan perubahan yang disesuaikan permintaan semasa. Ia juga berhadapan dengan berbagai masalah. Di antara masalah utama yang sering dihadapi pada dasar-dasar pendidikan dalam tempoh ini ialah menjadi Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah seluruh negeri. Isu ini jelas dilihat pada Dasar Pendidikan 1954, 1962 dan 1972 yang mahukan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Namun ia menghadapi halangan untuk dilaksanakan. Masalah untuk mengadakannya bukan sahaja disebabkan faktor dalaman bahkan juga menyangkut faktor luaran. Dengan yang demikian sekolah berbagai aliran terus wujud di Brunei seperti mana yang terpahat pada Dasar Pendidikan 1954. Apabila Dasar Pendidikan Dwibahasa dan SPN 21 diwujudkan sekali lagi masalah Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar timbul. Apa yang jelasnya kedua-dua dasar ini tidak menjadi Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar, ia telah diambil alih oleh Bahasa Inggeris. Dalam pada itu apabila SPN21 dilancarkan pada tahun 2008 dengan alasan bagi menggantikan sistem pendidikan sebelumnya yang dikatakan tidak dapat menyediakan program-program akademik yang bersesuaian dengan keperluan global berteknologi tinggi. Bagaimanapun dasar ini mendatangkan rasa tidak puas hati di kalangan masyarakat Islam di negara ini apabila mata pelajaran Ugama Islam dan Melayu Islam Beraja tidak menjadi mata pelajaran teras, sebaliknya hanya menjadi mata pelajaran pilihan. Kesan dari desakan orang ramai dan tegur Sultan, maka akhir pada tahun 2009 kedua-dua mata pelajaran ini telah menjadi mata pelajaran teras.
PEMBINAAN DAN PENGESAHAN INSTRUMEN BAGI MENGUKUR AMALAN PATRIOTISME DAN TOLERANSI KAUM BELIA PELBAGAI KAUM Ahmad, Abdul Razaq; Awang, Mohd Mahzan
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

AbstrakKajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan instrumen bagi mengukur amalan patriotisme dan toleransi kaum dalam kalangan belia di Malaysia. Lima atribut utama dalam Amalan Patriotisme adalah merangkumi aspek (i) Bangga sebagai Rakyat Malaysia; (ii) Setia akan Negara; (iii) Semangat Kekitaan; (iv) Berdisiplin, serta (v) Berusaha dan Produktif. Bagi Toleransi Kaum pula, atribut utama memfokuskan kepada (i) Penerimaan Sosial, (ii) Penghargaan Etnik, (iii) Kompromi, dan (iv) Penyerapan Budaya. Atribut ini merupakan asas utama kepada pembinaan instrumen dalam kajian ini. Pembinaan instrumen ini melibatkan empat tahap. Pertama, rujukan kepelbagaian sumber yang meliputi model, kajian literatur dan soal selidik. Kedua, pengesahan empat orang pakar bagi kesahan muka dan kesahan kandungan, seterusnya diperbaiki berdasarkan cadangan. Ketiga, proses kesahan dan kebolehpercayaan instrumen berdasarkan análisis korelasi ítem dan Alfa Cronbach. Proses ini melibatkan seramai 100 orang responden iaitu Melayu (n=40), Cina (n=30) dan India (n=30) yang dipilih secara rawak di sekitar Lembah Klang, Malaysia. Analisis data menggunakan perisian SPSS versi 20. Hasil kajian menunjukkan kesemua ítem dalam konstruk yang dikaji adalah mempunyai hubungan signikan yang sangat kuat (nilai r melebihi .70). Manakala análisis Alfa Cronbach menunjukkan tahap kebolehperacyaan yang sangat tinggi bagi kesemua ítem iaitu di antara 0.80 hingga 0.95. Kedua-dua análisis ini menunjukkan bahawa keseluruhan ítem bagi setiap konstruk boleh digunakan dalam mengukur tahap amalan patriotisme dan toleransi kaum dalam kalangan belia.Kata Kunci: pembinaan dan pengesahan instrumen, amalan patriotisme, toleransi kaum, belia pelbagai kaum
PEMBINAAN DAN PENGESAHAN INSTRUMEN BAGI MENGUKUR AMALAN PATRIOTISME DAN TOLERANSI KAUM BELIA PELBAGAI KAUM Ahmad, Abdul Razaq; Awang, Mohd Mahzan
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

AbstrakKajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan instrumen bagi mengukur amalan patriotisme dan toleransi kaum dalam kalangan belia di Malaysia. Lima atribut utama dalam Amalan Patriotisme adalah merangkumi aspek (i) Bangga sebagai Rakyat Malaysia; (ii) Setia akan Negara; (iii) Semangat Kekitaan; (iv) Berdisiplin, serta (v) Berusaha dan Produktif. Bagi Toleransi Kaum pula, atribut utama memfokuskan kepada (i) Penerimaan Sosial, (ii) Penghargaan Etnik, (iii) Kompromi, dan (iv) Penyerapan Budaya. Atribut ini merupakan asas utama kepada pembinaan instrumen dalam kajian ini. Pembinaan instrumen ini melibatkan empat tahap. Pertama, rujukan kepelbagaian sumber yang meliputi model, kajian literatur dan soal selidik. Kedua, pengesahan empat orang pakar bagi kesahan muka dan kesahan kandungan, seterusnya diperbaiki berdasarkan cadangan. Ketiga, proses kesahan dan kebolehpercayaan instrumen berdasarkan análisis korelasi ítem dan Alfa Cronbach. Proses ini melibatkan seramai 100 orang responden iaitu Melayu (n=40), Cina (n=30) dan India (n=30) yang dipilih secara rawak di sekitar Lembah Klang, Malaysia. Analisis data menggunakan perisian SPSS versi 20. Hasil kajian menunjukkan kesemua ítem dalam konstruk yang dikaji adalah mempunyai hubungan signikan yang sangat kuat (nilai r melebihi .70). Manakala análisis Alfa Cronbach menunjukkan tahap kebolehperacyaan yang sangat tinggi bagi kesemua ítem iaitu di antara 0.80 hingga 0.95. Kedua-dua análisis ini menunjukkan bahawa keseluruhan ítem bagi setiap konstruk boleh digunakan dalam mengukur tahap amalan patriotisme dan toleransi kaum dalam kalangan belia.Kata Kunci: pembinaan dan pengesahan instrumen, amalan patriotisme, toleransi kaum, belia pelbagai kaum
PERGAULAN DALAM KOMUNITI RUMAH PANJANG DAN HUBUNGANNYA DENGAN MASALAH TINGKAH LAKU PELAJAR IBAN anakNyanggau, Adeline Annet; Ahmad, Abdul Razaq
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

AbstrakArtikel ini membincangkan isu-isu dan cabaran yang berkaitan dengan pergaulan dan persekitaran sosialmasyarakat Iban di rumah panjang serta hubungannya terhadap masalah tingkah laku pelajar Iban. Masyarakat Iban merupakan masyarakat peribumi Sarawak yang paling ramai bilangannya. Mereka juga dikenali sebagai Dayak Laut atau “Sea Dayak” dan mendiami semua kawasan di Sarawak (ChemalineUsop, 2006). Antara isu-isu yang dibincangkan adalah keciciran yang terjadi di kalangan pelajar Iban kerana masalah tingkah laku, keprihatinan ibu bapa terhadap pembentukan sahsiah pelajar Iban, peranan komuniti rumah panjang dalam mendidik tingkah laku pelajar yang positif dan jenis aktiviti sosial dan pergaulan yang menyebabkan masalah tingkah laku pelajar Iban. Artikel ini juga membincangkan sejauhmanakah aktiviti pergaulan di rumah panjang mempengaruhi tingkahlaku pelajar Iban. Bemtuk-bentuk pergaulan yang menyebabkan terjadinya masalah tingkah laku di kalangan pelajar Iban tersebut. Turut dibincangkan dalam kertas konsep ini adalah teori pembelajaran sosial yang diperkenalkan oleh Albert Bandura pada tahun 1977. Teori ini menekankan tentang peranan persekitaran dalam pembentukan peribadi manusia di mana, pembentukan sahsiah dan peribadi seseorang itu bukan terjadi secara sendiri tetapi dipengaruhi oleh keadaan persekitaran tempat tinggal mereka. Amnya kertas ini akan memberi gambaran awal tentang sosio-budaya di rumah panjang serta interaksi sosial komuniti Iban yang menjurus kepada masalah tingkah laku pelajar.Kata kunci :masalah tingkah laku, pergaulan komuniti Iban,rumah panjang, sosio-budaya
PERANAN GURU DAN PELAJAR DALAM MEMBENTUK HUBUNGAN ETNIK DI SEKOLAH Seman, Ahmad Ali; Ahmad, Abdul Razaq; Kimi, Warti Binti
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

AbstrakSekolah mempunyai tanggungjawab besar sebagai agen penyatuan dan perpaduan. Peranan guru sebagai penggerak dan penyuntik elemen perpaduan dan kesediaan menerima perbezaan dalam kalangan pelajar amatlah penting. Kelangsungan kestabilan Negara terletak pada kelangsungan hubungan yang baik antara kaum. Jika hubungan ini terjejas, maka timpanglah bangsa dan Negara Malaysia. Kajian ini dilakukan untuk menilai kembali agenda hubungan etnik dalam pendidikan dengan objektif melihat peranan guru menjayakan konsep hubungan etnik kepada pelajar-pelajar Tingkatan 2 menggunakan Modul Kepelbagaian Budaya dengan memasukkan elemen etnisiti. Sesuai dengan tujuan kajian ini, elemen etnisiti telah digarap menggunakan Modul kepelbagaian budaya kepada sampel kajian selama 15 minggu, kemudian pengkaji melaksanakan pemerhatian sebanyak 7 kali untuk melihat penerimaan pelajar dan perubahan tingkahlaku menggunakan empat skala kekerapan Matlamat Integrasi Nasional merupakan dasar yang luhur bagi menggerakkan peranan sekolah dan pendidikan sebagai agen dan saluran pentingberasaskan teori multi cultural (kepelbagaian budaya) penyelidik merumuskan tiga perspektif utama yang bersesuaian dengan kehendak penyelidikan ini.Sepanjang aktiviti pembelajaran di laksanakan menggunakan kepelbagaian sumber dan kaedah, didapati persepsi pelajar terhadap hubungan etnik lebih terbuka dan positif. Daripada tiga elemen tingkahlaku berkaitan hubungan etnik yang diperhatikan iaitu persefahaman budaya, toleransi kaum dan identiti kebangsaan didapati elemen tingkahlaku yang mengarah kepada persefahaman budaya dan toleransi kaum adalah lebih tinggi dan meningkat berbandingaspek identiti kebangsaan, hal ini menunjukkan kecenderungan pelajar untuk terus kekal dengan identiti etnik berbanding menyerap identiti kebangsaan namun sedia pula menerima perbezaan yang wujud. Pelajar mengakui kepentingan memelihara perpaduan dan menghormati adat budaya pelbagai kaum malah turut menyatakan kebencian kepada sikap rasis dan perkauman.Kata Kunci : Peranan Guru, Perspektif Kepelbagaian Budaya, Integrasi Nasional
KOMPENTENSI GURU TERHADAP APLIKASI TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (TMK) DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN Md Rais, Ahmad Rizal; Ahmad, Abdul Razaq
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam kalangan guru banyak membantu meningkatkan kualiti dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini berbentuk tinjauan yang menggunakan soal selidik bagi mengenalpasti tahap kompetensi guru dari aspek pengetahuan, kemahiran, dan penggunaan serta hubungannya terhadap aplikasi TMK dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sampel kajian dipilih secara rawak mudah yang melibatkan seramai 410 responden yang terdiri dari guru-guru di Sekolah Berasrama Penuh (SBP) bagi zon Utara, Timur, Tengah dan Selatan. Data kajian dianalisis menggunakan bantuan perisian SPSS 19.0. Analisis deskriptif adalah min dan sisihan lazim manakala analisis inferensi pula adalah Manova, Kolerasi dan Regrasi. Hasil kajian rintis berdasarkan analisis Cronbach Alpha kesemua konstruk kajian berada di tahap kebolehpercayaan yang tingi iaitu diantara 0.776 hingga 0.948. Hasil kajian menunjukkan tahap kompetensi guru dari aspek pengetahuan, kemahiran, dan penggunaan keseluruhannya berada pada tahap sederhana tinggi. Begitu juga dengan tahap aplikasi TMK dalam pembelajaran. Manakala, analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan yang kuat diantara kompetensi guru dari aspekkemahiran dan penggunaan terhadap aplikasi TMK dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Manakala, kompetensi dari aspek pengetahuan mempunyai hubungan yang sederhana sahaja terhadap proses aplikasi pengajaran dan pembelajran. Implikasi kajian mendapati kompetensi guru dalam kemahiran dan penggunaan amat memberi kesan kepada guru dalam mengaplikasikan TMK dalam pengajaran dan pembelajran. Justeru, pihak sekolah perlu menyediakan pelbagai kemudahan di peringkat sekolah bagi membudayakan TMK dalam kalangan guru.Kata Kunci: Teknologi Maklumat dan Kominikasi (TMK), kompetensi guru, aplikasi pembelajaran
PROGRAM TRANSISI :PEMBELAJARAN MELALUI PENGALAMAN BAGI PELAJAR BEMASALAH PEMBELAJARAN
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Program transisi merupakan satu program yang dirangka khusus untuk pelajar bermasalah pembelajaran dalam usaha menguasai kemahiran yang diperlukan supaya dapat pengalaman bekerja di tempat kerja sebenar.Pelajar yang dipilih sebagai pelatih transisi ini adalah berdasarkan kemampuan masing-masing untuk dilatih dan seterusnya menjalani latihan amali di tempat kerja sebenar.Walaupun terdapat halangan dari aspek kesediaan majikan, penerimaan rakan sekerja, masalah tingkah laku, sosial dan juga emosi pelajar, namun pelatih yang telah menjalani program transisi ini berjaya menguasai kemahiran yang diperlukan.Malah mereka berjaya melakukan tugasan yang diberikan dengan baik setelah diberi tunjuk ajar dan bimbingan di tempat kerja.Oleh itu, program transisi dari alam persekolahan ke alam pekerjaan telah memberikan peluang kepada pelajar untuk belajar melalui pengalaman dalam suasana bekerja dan seterusnya meningkatkan keyakinan diri bahawa mereka juga boleh bekerja dengan baik setelah diberi bimbingan dan latihan yang sewajarnya.
ALIRAN MEDIA MENCETUSKAN PERKEMBANGAN POLITIK ISLAM DI MALAYSIA Mamat, Samsu Adabi
Proceeding 7th International Seminar on Regional Education Vol 1 (2015): Educational Community and Cultural Diversit
Publisher : Proceeding 7th International Seminar on Regional Education

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Kajian ini dijalankan dengan tujuan mengenalpasti penggunaan media baru untuk tujuan kempen politik terutamanya yang berkaitan dengan keislaman, menyenaraikan laman-laman berkaitan dengan politik Islam di Malaysia, mengenalpasti sejauh mana isu-isu politik Islam di Malaysia wujud dalam blog-blog, website-website dan sebagainya di media baru, dan menjelaskan media baru sebagai medan politik Islam dengan melihat pandangan berbeza yang dikemukakan di setiap blog, website dan lain-lain media baru. Islam adalah amat penting dalam sistem politik sesebuah negara. Tanpa Islam, pentadbiran politik akan tersasar jauh dari landasan yang betul. Apabila melihat kepada sesebuah negara Islam, maka pentadbiran adalah amat penting kerana ia merupakan salah satu matlamat utama politik di dalam Islam. Jika dikaitkan pula dengan media, politik Islam dan media adalah sukar untuk dipisahkan.Ini kerana segala maklumat boleh diperoleh dengan mudah dan cepat melalui media baru yang semakin berkembang pesat.Segala maklumat yang ingin disampaikan dapat diperoleh di dalam media melalui perbincangan daripada idea-idea dan kupasan isu-isu yang ingin di sampaikan oleh pemilik-pemilik media baru itu sendiri. Contohnya apabila sesuatu perkembangan sama ada ekonomi, sosial mahupun politik khususnya dihebohkan melalui facebook yang membincangkan berkaitan isu politik Islam, maka rakan-rakan facebook akan memberikan pandangan dan pendapat masing-masing berhubung dengan status yang telah diutarakan oleh pemilik media tersebut.Kata Kunci : Facebook, Politik Islam, Blog-blog, Website

Page 1 of 14 | Total Record : 135