cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Edu Geography
ISSN : 22526684     EISSN : 25490346     DOI : -
Core Subject : Science, Education,
Edu Geography [p-ISSN 2252-6684|e-ISSN 2549-0346|DOI 10.15294.edugeo] publishes original research and conceptual analysis of geography education. Edu Geography provides a forum for educators and scholars to present innovative teaching strategies and essential content for elementary and secondary geography, AP Human Geography, introductory college geography, and preservice methods courses. The journal invites scholarly work in the areas of how students learn and instructors teach by preserving and disseminating research. It is also a forum for discussion of state, national, and international trends in geography education. The journal seeks original manuscripts that contribute to the understanding of issues and topics associated with geography education.
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue " Vol 3 No 5 (2015)" : 10 Documents clear
KUALITAS PENGELOLAAN KELAS DAN MOTIVASI BELAJAR GEOGRAFI SISWA KELAS XI SMA NEGERI KOTA TEGAL TAHUN PELAJARAN 2013/2014 Maherawati, I Dewa Agung Ayu Tika
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kualitas pengelolaan kelas dan motivasi belajar geografi siswa kelas XI di SMA Negeri Kota Tegal. Metode yang digunakan adalah deskriptif kuantitatif dengan teknik pengumpulan data melalui angket dan observasi. Hasil dari penelitian adalah (1) Kualitas pengelolaan kelas yang terdapat di seluruh SMA Negeri di kota Tegal termasuk dalam kriteria sangat baik dengan prosentase sebesar 84,31% (2) Motivasi belajar geografi siswa yang terdapat di seluruh SMA Negeri di Kota Tegal termasuk dalam kriteria sangat baik dengan prosentase sebesar 81,6% Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa semakin tinggi kualitas pengelolaan kelas maka semakin tinggi pula motivasi belajar siswa dalam mengikuti kegiatan pembelajaran di dalam kelas. This research is  intended to knowing how the effect of the quality of classroom management toward the students’ motivation in learning geography at the eleventh grade students of State Senior High School in Tegal in academic year 2013/2014. This research using quantitative descriptive method with questionnaires and observation as the technique of collecting the data. The result of this research are (1) The quality of classroom management in all of State Senior High School in Tegal included into a good criteria with the presentage is 84,31 % (2) The students’ motivation in learning Geography in all of State Senior High School in Tegal Tegal included into a good criteria with the presentage is 81,6%, so the hyphothesis is accepted with the higher presentage is 0,243 or 2,43%. Based on the result of the research, it can be conclude that.
EFEKTIVITAS PELAKSANAAN KEGIATAN COMPOSTING DALAM MENINGKATKAN KARAKTER PEDULI LINGKUNGAN PADA PESERTA DIDIK KELAS VI SD NEGERI 3 BALONG KABUPATEN JEPARA TAHUN 2014 Rahayu, Erni Adhiyanti Puji
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mengkaji kepedulian peserta didik terhadap pengelolaan lingkungan; 2) mengkaji pelaksanaan kegiatan composting dalam meningkatkan karakter peduli lingkungan; 3) mengkaji efektivitas pelaksanaan kegiatan composting dalam meningkatkan karakter peduli lingkungan. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis deskriptif dan analisis uji t. Hasil penelitian menunjukkan kepedulian peserta didik terhadap lingkungan termasuk dalam kriteria sedang yaitu sebesar 79,20%, artinya peserta didik cukup peduli terhadap pengelolaan lingkungan sekolah. Kegiatan composting dilaksanakan melalui 6 tahap kegiatan yaitu pemilahan sampah, pengecilan ukuran sampah, penyusunan tumpukan, penyiraman, pembalikan, dan pematangan kompos. Hasil penelitian menunjukkan peserta didik mengikuti kegiatan tersebut dengan cukup baik. Pelaksanaan kegiatan composting dalam meningkatkan karakter peduli lingkungan peserta didik efektif untuk dilaksanakan, hal tersebut terlihat dari meningkatnya kara This research intend to: 1) reviewing the student’s awareness of the environmental management; 2) reviewing the impelentation of composting activities in improving the environmental care character; 3) assessing the effectiveness of composting activities in improving the environmental care character. Data analysis techniques in this research has using descriptive analysis and t-test. The result showed that the student’s awareness of the environmental management included in medium criteria, in the amount of 79,20% meaning that students are care enough about the school’s environment management. Composting activities was implemented through 6 phase of activities, there are sorting the garbage, size reduction of garbage, pile arrangement, watering, reversal, and compost maturation. The result showed that the students have take part pretty well. The implementation of composting activities in improving the environmental care character for student is effectively for being implemented, it is seen from the increasing of student’s environmental awareness.kter peduli lingkungan peserta didik.  
PEMANFAATAN KEBERADAAN POS PENGAMATAN GUNUNG SLAMET UNTUK PEMBELAJARAN GEOGRAFI MATERI MITIGASI BENCANA KELAS X IPS SMA NEGERI 1 BOJONG KABUPATEN TEGAL Ulumudin, Ihya
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Kegiatan belajar mengajar yang ideal seharusnya berlangsung dalam berbagai interaksi dan dibantu dengan alat bantu atau sumber-sumber belajar. Penggunaan sumber-sumber belajar sangat penting dan relevan mengingat pemanfaatan sumber-sumber belajar tersebut sangat membantu pemahaman materi. Pelaksanaan kegiatan pemanfaatan Pos Pengamatan Gunung Slamet mendapat tanggapan baik dari para siswa, namun terdapat beberapa faktor yang menghambat kegiatan tersebut. Kegiatan pemanfaatan keberadaan Pos Pengamatan Gunung Slamet pada pembelajaran geografi materi mitigasi perlu dilakukan untuk mendukung materi mitigasi bencana. Faktor jarak merupakan faktor yang paling menghambat pelaksanaan kegiatan pemanfaatan Pos Pengamatan Gunung Slamet pada pembelajaran Geografi. Faktor jarak merupakan faktor yang paling menghambat kegiatan pemanfaatan Pos Pengamatan Gunung Slamet pada pembelajaran geografi, karena jarak dari SMA Negeri 1 Bojong ke Pos Pengamatan Gunung Slamet cukup jauh. The background of this research is activity of utilization Observation Post Mount Slamet existence that has never been implemented in the learning of geography in high school. Though the utilization Observation activity of Post Mount Slamet existence in learning geography needs to be implemented to increase student understanding of the mitigation material, especially for students who stay in the area of ​​Disaster-Prone Regions Volcano eruption.  The utilization Observation activity of Post Mount Slamet existence in learning geography could be implemented through an outdoor study method. Implementation of the outdoor study by SMA Negeri 1 Bojong Tegal are executed properly. Utilization Observation of Post Mount Slamet existence in outdoor study methods were well- Students, Teachers and Officers Observation Post Mount Slamet. By learning at Observation Post Mount Slamet students become more aware about disaster mitigation materials and Disaster-Prone Regions Volcano eruption.
IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN DIRECT INSTRUCTION (PENGAJARAN LANGSUNG) MATERI TEKNIK KEPRAMUKAAN KESIAPSIAGAAN BENCANA BANJIR DI MADRASAH ALIYAH NAHDLATUL MUSLIMIN UNDAAN KUDUS Farchatun, Farchatun
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui implementasi model pembelajaran direct instruction (pengajaran langsung) pada materi teknik kepramukaan kesiapsiagaan bencana banjir di Madrasah Aliyah Nahdlatul Muslimin Undaan Kudus dan untuk mengetahui tingkat penguasaan siswa terhadap materi tersebut. Metode pengumpulan data yang digunakan dokumentasi, observasi, dan tes. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik deskriptif persentase. Berdasarkan penelitian diperoleh hasil sebagai berikut: 1) implementasi model pembelajaran direct instruction (pengajaran langsung) materi teknik kepramukaan kesiapsiagaan bencana banjir berlangsung cukup baik, namun terdapat beberapa hambatan yang cukup signifikan, 2) Tingkat penguasaan siswa terhadap materi kesiapsiagaan pada aspek kognitif berada pada kriteria sangat tinggi sebesar 63,3 % dan tinggi sebesar 36,67 %. Pada aspek psikomotorik seluruh siswa mempunyai kriteria keterampilan yang sangat baik. This research aimed are to know implementation of direct instruction learning model (direct teaching) the scouting techniques of flood preparedness materials in Madrasah Aliyah Nahdlatul Muslimin Undaan Kudus and to know mastery level students to such material. Observation methods of data collection, documentation, and testing. The data analysis techniques usedis descriptive percentage techniques. Based on the research  obtained results as follows: 1) implementation of direct instruction learning model (direct teaching) the scouting techniques of flood preparedness materialstake placepassably, howeverthere are some significant obstacles, 2) mastery level students to flood preparedness materialson cognitive aspects are at very high criteria 63,3 % and high 36,67 %. On psychomotor aspects all students criteria have excellent skills.
PENGEMBANGAN BUKU TEKS ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS) BERBASIS KURIKULUM 2013 UNTUK SMP KELAS VIII SEMESTER 2 Rahmawati, Isna
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Buku teks merupakan salah satu sumber belajar yang paling banyak digunakan guru sebagai acuan dalam kegiatan pembelajaran. Buku teks kurikulum 2013 berbeda dengan buku teks kurikulum 2006. Buku teks IPS kurikulum 2013 cetakan pertama yang diterbitkan oleh pemerintah belum sepenuhnya berbasis aktivitas siswa. Gambar dan data yang digunakan sebagai bahan pengamatan dan pengumpulan data ditampilkan terbatas. Pengembangan ini menghasilkan sebuah produk berupa buku teks IPS SMP kurikulum 2013. Penelitian bertujuan mengetahui tingkat kelayakan produk yang dihasilkan melalui metode R and D. Subyek penelitian dalam penelitian ini adalah buku teks kurikulum 2006 dan buku teks kurikulum 2013 yang diterbitkan oleh pemerintah pada tahap pertama. Metode pengumpulan data untuk penelitian yaitu angket. Variabel penelitian ini adalah uji kelayakan buku teks oleh ahli materi, guru dan r siswa. Analisis data menggunakan analisis deskriptif persentatif. Simpulan penelitian ini adalah penelitian ini menghasilkan buku teks IPS berbasis kurikulum 2013 kelas VIII semester 2 yang sesuai dengan standar BNSP untuk dijadikan sebagai buku pegangan siswa. Textbooks are one of the sources learning which mostly used as reference teacher in the learning activities. 2013 Curriculum textbook different from 2006 curriculum textbook. The first printing of Social Studies textbook of curriculum 2013 waslauching by the goverment andpublisher are not entirely based on student activity. The images and teh data which is used as observation and data collectin displayed is limited. This development result in a product in the form of Junior High School social studiestextbook of curriculum 2013. The purpose of this study is determine the level of product produced by the method of R and D. The subject of this research in this study are textbook and 2006 ccurriculum textbook published in 2013 by the goverment at the stage first. Methods of the data collection is questionnares. The variables of this study is to test the fresibility of textbook by a team of expert, teachrs and students. The data were analized using discriptive analysis persentatif. The conclusion of this study is that the study resulted in a textbook based on curriculum 2013 social studies the second semester clases VIII as the standarised BNSP to serve as the student handbook.
PEMANFAATAN RAWA PENING SEBAGAI SUMBER BELAJAR GEOGRAFI DENGAN PENDEKATAN SCIENTIFIC UNTUK KELAS X IPS SMA N 1 AMBARAWA Hanifah, Luthfi
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Permasalahan yang dikaji dalam penelitian ini adalah: (1) Bagaimana pelaksanaan pembelajaran geografi dengan memanfaatkan Rawa Pening sebagai sumber belajar berbasis Scientific; (2) Bagaimana hasil belajar geografi peserta didik dengan memanfaatkan Rawa Pening sebagai sumber belajar. Penelitian ini bertujuan:  (1) Untuk mengetahui pembelajaran geografi dengan memanfaatkan Rawa Pening sebagai sumber belajar berbasis Scientific; (2) Untuk mengetahui hasil belajar geografi peserta didik dengan memanfaatkan Rawa Pening sebagai sumber belajar berbasis Scientific. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental dengan desain quasi eksperimen . Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X IPS SMA N 1 Ambarawa. Untuk pengambilan sampel dengan teknik purposive sampling. Dari hasil penelitian diperoleh keterangan kelas eksperimen nilai rata-rat post test = 84,23, kelas kontrol memperoleh nilai rata-rata post test = 75,98. Kelompok eksperimen mendapatkan nilai rata-rata lebih tinggi dibanding kelompok kontrol. Tingkat keaktifan siswa tinggi dalam pembelajaran, ini terlihat dari hasil perhitungan observasi aktifitas siswa pada kategori Sangat Baik dengan persentase 85,09%. The problems studied in this research are: (1) How does the implementation of geography-learning by using Rawa Pening as a learning resource with Scientific-based; (2) How does geography student learning outcomes by utilizing Rawa Pening as a learning resource. This study aims to: (1) To determine the geography-learning by using Rawa Pening as Scientific-based learning resources; (2) To know the geography-student learning outcomes by utilizing Rawa Pening as Scientific-based learning resources. This study was an experimental study with quasi-experimental design (pre Experimental Design). The population in this study were all students of class X IPS SMA N 1 Ambarawa. For sampling with purposive sampling technique, and then determined the two classes of class X IPS 3 as control-class learning process  use source and visual media in the classroom and X IPS 4 as an experimental class that utilizes Rawa Pening as a Geography learning resource by Scientific approach. The results were obtained information of experimental-class post-test average =84,23, control-class scored post-test average =75,98. The experimental-group scored higher on average than the control-group. Students activity in learning are high, it seems from the results of the calculation of the student observed-activity in the excellent category with the percentage of 85.09%.
IMPLEMENTASI MATA PELAJARAN KETERAMPILAN LINGKUNGAN HIDUP (KLH) DI KELAS XI SMA N 1 BANDAR KABUPATEN BATANG TAHUN AJARAN 2013/2014 Sasongko, Gilang
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Mata pelajaran Keterampilan Lingkungan Hidup (KLH) adalah mata pelajaran ciri khas SMA N 1 Bandar dimana mata pelajaran yang diadaptasi dari pendidikan lingkungan hidup. Adanya mata pelajaran tersebut muncul sistem manajemen pengelolaan lingkungan sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana implementasi mapel KLH di kelas XI dan pengelolaan lingkungan sekolah. Populasi penelitian adalah 53 orang staff pengajar dan karyawan, serta 229 siswa kelas XI SMA N 1 Bandar. Penentuan sampel yang digunakan ialah menggunakan Purposive Sampling dengan pertimbangan tertentu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa implementasi mata pelajaran KLH sudah sangat baik (82%) dengan didukung perencanaan pembelajaran yang disusun oleh guru dan KBM yang dilaksanakan oleh guru dengan sangat baik (91.42%). Pengelolaan lingkungan sekolah dari sudut pandang siswa siswa yang baik (79%) diperkuat oleh opini tim adiwiyata dari sisi manajerial yang sangat baik (92%). Peneliti menyimpulkan bahwa perlu adanya guru yang berlatar belakang studi geografi agar peserta didik dapat mengetahui lingkungan hidup dari sudut pandang geografi dan multidisiplin ilmu. Environment Skill subject is a specific characteristic subject of SMA N 1 Bandar which adapted from environment education. With the subject, it can creates an environment management system of the school. This research was aimed to know how the implementation of environment skill subject and how the management of school`s environment. The population of the research was 53 teachers and staff, 229 students class XI of SMA N 1 Bandar. They were selected by Purposive Sampling with certain consideration . The results of this research showed that the implementation of environment skill subject was very good (82%) with support by a very good learning planing and leraning activity (91.42%). The management of school`s environment from students view is good (79%), in support by adiwiyata’s team opinion from managerial side is very good (92%). Based on the results of the study, the researcher recommended that it neeed for Teacher of Geography education background in order to the students know and understand environmental sustainability from the viewpoint of geography and multidisciplinary science.
MEDIA CD PENDIDIKAN KEBENCANAAN UNTUK MASYARAKAT DALAM MENGHADAPI BANJIR KALI BERINGIN SEMARANG Aji, Kurniawan Puspito
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Kelurahan Wonosari merupakan kawasan rawan bencana, maka diperlukan suatu konsep pendidikan bencana. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengembangan CD Pendidikan Kebencanaan sebagai media pembelajaran masyarakat untuk mengetahui hasil pemahaman bencana banjir setelah menggunakan Pendidikan Kebencanaan dan tanggapan positif masyarakat. Penelitian ini termasuk jenis penelitian Research and Development (R&D). Metode yang digunakan adalah dokumentasi, observasi, angket dan tes. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif  persentase dan uji perbedaan dua rata-rata (uji t). Hasil penelitian meliputi pengembangan media CD Pendidikan Kebencanaan, hasil kognitif masyarakat, dan tanggapan positif  masyarakat. Berdasarkan penilaian ahli kebencanaan dan dosen media  menunjukkan bahwa media termasuk dalam kriteria layak dan sangat cocok digunakan untuk masyarakat dalam menghadapi banjir Kali Beringin Semarang. Hasil kognitif masyarakat meningkat setelah menggunakan CD Pendidikan Kebencanaan. Hal ini dapat dilihat dari rata-rata hasil pemahaman kognitif masyarakat yang lebih meningkat setelah menggunakan media CD Pendidikan Kebencanaan dengan sebelumnya. Masyarakat juga memiliki tanggapan posistif yang sangat baik setelah menggunakan CD Pendidikan Kebencanaan. Wonosari Urban Village is an area prone to floods when the rainy season comes. This study aims to determine the development of The Study of Disaster’s CD as a medium of learning communities to find out the results after the floods understanding using the Study of Disaster’s CD and positive community response. This research includes studies Research and Development (R & D). The method used is documentation, observation, questionnaires and tests. Analysis using descriptive analysis and test of the difference of two percentage average (t-test). Results of the study including the development of the Study of Disaster’s CD media, society cognitive outcomes, and positive public response. Based on the assessment of disaster experts and professors of media shows that the media is included in the criteria for viable and is suitable for the community in the face of floods Kali Beringin Semarang. Communities increased cognitive outcomes after using the Study of Disaster’s CD. It can be seen from the average results of cognitive understanding of society is further improved after using the Study of Disaster’s CD media before. Society also has an excellent positive feedback after using The Study of Disaster’s CD.
EFEKTIVITAS PENGGUNAAN BUKU SEKOLAH ELEKTRONIK (BSE) DALAM PEMBELAJARAN GEOGRAFI KELAS XI IPS DI SMA NEGERI 1 PATI Puspitasari, Nila
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Sumber belajar Buku Sekolah Elektronik merupakan salah satu sumber belajar yang dapat diterapkan untuk meningkatkan prestasi belajar pada materi lingkungan hidup dan pembangunan berkelanjutan. Rumusan masalah dalam penelitian ini bagaimana efektifitas penggunaan sumber belajar Buku Sekolah Elektronik (BSE) terhadap hasil belajar dalam pembelajaran Geografi di SMA Negeri 1 Pati kelas XI IPS. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan Buku Sekolah Elektronik (BSE) terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran geografi kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Pati. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Pati sejumlah 71 siswa. Sedangkan populasi yang digunakan adalah kelas XI IPS 2 dan Sampel dalam penelitian adalah  kelas XI IPS 2 sebagai kelas eksperimen 1 menggunakan BSE karangan Eni Anjayani dan eksperimen 2 menggunakan BSE karangan Kuswadoyo. Metode penelitian menggunakan pre experiment design. Metode pengumpulan data menggunakan dokumentasi, observasi, tes, angket. Hasil penelitian menunjukkan persentase prestasi belajar yang terdiri dari ranah kognitif siswa kelompok eksperimen 2 adalah 71,00 dan kelompok eksperimen 2 sebesar 69,00,  dan hasil perhitungan t-test dengan taraf signifikansi 5% dan dk (56) diperoleh nilai  t hitung (1,74) > t tabel (1,67), sehingga berarti hipotesis alternatif  “diterima”. Buku Sekolah Elektronik learning resources is a source of learning that can be applied to improve learning achievement in the material environment and sustainable development. Formulation of the problem in this study how the effective use of learning resources Buku Sekolah Elektronik (BSE) on learning outcomes in study Geography in class XI Social of Pati Senior High School. This study aims to determine the effectiveness of the use of Buku Sekolah Elektronik (BSE) on learning outcomes of students in learning Geography class XI Social in SMA Negeri 1 Pati. Subjects in this study were students of class XI Social  Pati senior high school include of 71 students While the population used is class XI IPS 2 and the sample in the study was a class XI IPS 1 and 2 as an experimental class essays using Eni Anjayani BSE and BSE experiment 2 using Kuswadoyo essay. The method uses a pre-experiment research design. Methods of data collection using the documentation, observation, tests, questionnaires. The results showed that the percentage of the learning achievement of students is composed of cognitive experimental group 2 was 71.00 and 69.00 for the experimental group 1, and the results of the calculation of the t-test with a significance level of 5% and dk (56) is obtained t value (1 , 74)> t table (1.67), so that means the alternative hypothesis "acceptable".
PENGEMBANGAN MEDIA CD INTERAKTIF BERBASIS ADOBE FLASH CS3 PADA PEMBELAJARAN GEOGRAFI POKOK BAHASAN ATMOSFER KELAS VII SMP NEGERI 5 BATANG TAHUN AJARAN 2013/2014 Hufron, Hufron
Edu Geography Vol 3 No 5 (2015)
Publisher : Edu Geography

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) mengembangan dan membuat media CD interktif berbasis Adobe Flash CS3 materi atmosfer, dan (2) mengetahui hasil belajar siswa kelas VII SMP Negeri 5 Batang pada materi atmosfer setelah menggunakan media CD Interaktif berbasis Adobe Flash CS3 materi atmosfer. Subjek Penelitian ini adalah kelas VII A SMP Negeri 5 Batang. Metode pengumpulan data dengan teknik angket, tes dan observasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskripsi persentase. Hasil penelitian yaitu: (1) rekapitulasi kelayakan media pembelajaran CD Interaktif sebesar 94,50% dengan kriteria”sangat layak”, rekapitulasi kelayakan materi media pembelajaran CD interaktif sebesar 90 % dengan kriteria”sangat layak” dan berdasarkan hasil tanggapan siswa ujicoba diperoleh persentase sebesar 87,9% dengan kriteria "sangat baik" (2) ketuntasan belajar siswa kelas Ujicoba (VII-A) dari hasil evaluasi yang mencapai KKM ≥ 70 sebanyak 26 siswa atau sebesar 86,67%. Dapat disimpulkan bahwa media CD interaktif sangat layak digunakan sebagai pada pembelajaran Geografi di SMP Negeri 5 Batang dan dapat meningkatkan hasil belajar siswa. This study aimed to: (1) develop and make of an interactive CD-based media Adobe Flash CS3 atmospheric material, and (2) determine a class VII student learning outcomes SMP Negeri 5 Batang against the atmosphere material after using the Adobe-based Interactive CD media Flash CS3 atmospheric material. The subject of this study was class VII A of SMP Negeri 5 Batang. Data were collected by questionnaire technique, tests and observation. The data analysis technique used is the description of a percentage. The results of the study are: (1) a recapitulation of the feasibility study media Interactive CD by 94.50% with the criteria of "very decent", a recapitulation of the material feasibility study media Interactive CD by 90% with the criteria of "very decent" and based on the responses of students test a percentage of 87.9 % is obtained with the criteria of " very good ", (2) mastery learning of trial class student (VII-A) of the evaluation test results were reached KKM ≥ 70 were 26 students, or by 86.67%. It can be concluded that media interactive CD is very suitable to be used as the learning of Geography in SMP Negeri 5 Batang and can improve student learning outcomes.

Page 1 of 1 | Total Record : 10