Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
Vol 4, No 1 (2019)

Keefektifan Teknik Drama Segitiga Karpman untuk Meningkatkan Keterampilan Empati Siswa Sekolah Menengah Pertama

Leny Latifah (Prodi Bimbingan dan Konseling, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Kanjuruhan Malang)



Article Info

Publish Date
30 Mar 2019

Abstract

Abstract: Empathic skills encourage an individual to look into the problems more clearly and objectively. Without empathy, it is difficult to know what others are experiencing because it is not possible to feel and understand the conditions of others. The particular study aimed to determine the effectiveness of Karpman drama triangle technique to increase junior high school students’ empathy skill. The research subjects were six students of eighth grade in Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Turen, Malang. The particular research was Quasi-Experiment using the pretest and posttest design. The instruments were student empathy scale; experimental guidelines; and observation guidelines. The study showed that Karpman drama triangle technique was effective to increase junior high school students’ empathy skill.Abstrak: Keterampilan berempati mendorong seseorang untuk melihat permasalahan dengan lebih jernih dan objektif. Tanpa berempati, sulit untuk mengetahui apa yang sedang dialami orang lain karena tidak dapat merasakan perasaan dan memahami kondisi yang sedang dialami orang lain. Penelitian ini bertujuan mengetahui keefektifan teknik drama segitiga Karpman untuk meningkatkan keterampilan empati siswa sekolah menengah pertama (SMP). Subjek penelitian adalah enam siswa kelas delapan SMP Negeri 1 Turen, Malang. Penelitian ini merupakan penelitian Quasi Eksperimen dengan menggunakan desain pretest dan posttest. Instrumen yang digunakan adalah skala empati siswa; pedoman eksperimen; dan pedoman observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa teknik drama segitiga Karpman efektif untuk meningkatkan keterampilan empati siswa SMP

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jkbk

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Public Health Social Sciences

Description

Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print), is a peer-reviewed journal which publishes articles on practice, theory, and research in all areas of Guidance and Counseling also education related to Guidance and Counseling. Every submitted manuscript will be ...