Jurnal Educatio FKIP UNMA
Vol 3, No 1 (2017)

Hubungan Anxiety dengan Keterampilan Pitcher Softball (Suatu Studi Kejuaraan Softball Gorgeous Cup 2012)

Brio Alfatihah Rama yudha (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2017

Abstract

AbstractIn an athlete not only requires mastery of techniques, tactics and strategies, but psychological factors also greatly affect the success of an athlete. Likewise, a pitcher not only has the ability to throw well, but must be supported by a good mental well. In this case the competitive world of sports is often faced with various kinds of match situations which can cause anxiety or anxiety in a pitcher that will affect the skill in throwing. Therefore, research needs to be done about anxiety with pitcher skills. The purpose of this study was to determine whether there was a significant relationship between anxiety and pitcher skills. The method used in this research is descriptive method with the aim to describe the events that occur at the present time. Data were collected using a questionnaire and Earned Run Avarage (ERA) of 25 pitchers who took part in the 2012 Gorgeous Cup XII Championship. Twenty-five pitchers or samples were selected using the Purposive Sampling technique. It is suspected that there is a relationship between anxiety and pitcher skills. The results of data processing and analysis prove that there is a significant relationship between anxiety and pitcher skills. This means that anxiety influences pitcher skills. Based on these results it is suggested to the coaches that the program is made not only focused on physical training but also really pay attention to the athlete's mental state by making a mental training program. In addition, athletes to stay focused and concentrated in each match because it will make it easier to master the movement skills Keyword: Anxiety, Skills, Pitchers, Softball AbstrakDalam  diri  seorang  atlet  tidak  hanya  dibutuhkan  penguasaan  teknik,  taktik  dan strategi saja, tetapi faktor psikologi juga sangat mempengaruhi terhadap keberhasilan seorang atlet. Begitu pula dengan seorang pitcher tidak hanya memiliki kemampuan dalam melempar dengan baik saja, tetapi harus didukung oleh mental yang baik pula. Dalam hal ini dunia olahraga yang bersifat kompetitif sering dihadapkan dengan berbagai macam situasi pertandingan yang dapat menyebabkan timbulnya kecemasan atau anxiety dalam diri seorang pitcher yang akan mempengaruhi terhadap keterampilan dalam melempar. Oleh karena itu, perlu dilakukan penelitian mengenai anxiety dengan keterampilan pitcher. Tujuan  penelitian  ini  adalah  untuk  mengetahui  ada  tidaknya  hubungan  yang signifikan  antara  anxiety  dengan  keterampilan  pitcher.  Metode  yang  digunakan  dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan tujuan untuk menggambarkan peristiwa yang terjadi pada saat sekarang. Data dikumpulkan dengan menggunakan angket dan Earned Run Avarage (ERA) terhadap 25 orang pitcher yang mengikuti Kejuaraan Gorgeous Cup XII 2012. Kedua puluh lima pitcher atau sampel dipilih dengan menggunakan teknik sampel bertujuan (Purposive Sampling). Diduga ada hubungan antara anxiety dengan keterampilan pitcher. Hasil pengolahan dan analisis data membuktikan bahwa terdapat hubungan yang signifikan  antara  anxiety  dengan  keterampilan  pitcher.  Hal  ini  berarti  bahwa  anxiety memberikan   pengaruh   terhadap   keterampilan   pitcher.   Berdasarkan   hasil   tersebut disarankan kepada para pembina agar program yang dibuat tidak hanya terfokus pada latihan fisik saja tetapi juga benar-benar memperhatikan kondisi mental atletnya dengan membuat program latihan mental. Selain itu, atlet agar tetap fokus dan konsenstrasi pada tiap pertandingan karena akan memudahkan menguasai keterampilan gerak.Kata Kunci: Anxiety, Keterampilan, Pitcher, Softball.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

edc

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Major issues in Teaching, Teaching Assesment , Learning Media, Development Subject of Education, and Management of Education. ...