Al-Mustashfa
Vol 4, No 1 (2019)

PENGARUH PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN DAN KELUARGATERHADAP MINAT WIRAUSAHA DARUT-TAUHID AL-ISHLAH CIREBON

Yayah Khoeriyah (Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon)
Afif Muamar (Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon)
Syaeful Bakhri (Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon)



Article Info

Publish Date
19 Aug 2019

Abstract

AbstractBehavioral intention to the entrepreneurship is the first step move to the business world, without interest in entrepreneurship then the entrepreneur is difficult to develop. In developing entrepreneurship at an Islamic boarding school, it is necessary to build entrepreneurship interest in students of Islamic boarding school. Factors that influenced the growth of decisions to entrepreneurship is the result of the interaction of several factors namely the educational environment, personality, and family environment. This research uses the quantitative method with data collection technique that are questioner, documentary study and literature study. As the results can be showed that the partial variables of entrepreneurship education have a positive effect, while the environmental education variables do not positively affect the interest of entrepreneur for students in Islamic boarding school. Simultaneously show that the entrepreneurship education and family environment have a positive effect on entrepreneur interest of students in Islamic boarding school.Keywords: Entrepreneurship Education, Family, and Interest in Entrepreneurship. AbstrakMinat wirausaha adalah langkah awal memasuki dunia bisnis, tanpa minat berwirausaha maka wirausaha tersebut sulit untuk berkembang. Dalam mengembangkan kewirausahaan pada Pondok Pesantren diperlukan penanaman minat kewirausahaan pada santri. Faktor yang mempengaruhi tumbuhnya keputusan untuk berwirausaha merupakan hasil interaksi dari beberapa faktor yaitu lingkungan pendidikan, kepribadian seseorang, dan lingkungan keluarga. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan teknik pengumpulan data yaitu kuesioner, studi dokumentasi dan studi kepustakaan. Hasil penelitian menunjukan bahwa secara parsial variabel pendidikan kewirausahaan berpengaruh positif, sedangkan variabel lingkungan pendidikan tidak berpengaruh positif terhadap minat wirausaha santri. Secara simultan menunjukan pendidikan kewirausahaan dan lingkungan keluarga berpengaruh positif terhadap minat wirausaha santri.Kata Kunci: Pendidikan Kewirausahaan, Keluarga, dan Minat Wirausaha.

Copyrights © 2019