Inovasi Sekolah Dasar: Jurnal Kajian Pengembangan Pendidikan
Vol 3, No 1 (2016): Inovasi Sekolah Dasar

PENGARUH MEDIA POWTOON TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA KELAS V SD

marwan pulungan (Universitas Sriwijaya)



Article Info

Publish Date
22 Jun 2019

Abstract

Abstract: This research was aim at determining the influence of powtoon through a poetry writing skills of students in the elementary school class V 254 Palembang on the subject Indonesian . The research was conducted in the second semester of the academic year 2015/2016. The method used in this research was the pre-experimental method with the design of one group pretest-posttest. The study sample consisted of one class which amounts 27 students. The research instrument used was in the form of a poetry writing test. Based on the test results prerequisite pretest and posttest data analysis that the data was normally distributed. Therefore, the hypothesis was tested using a t-test. After testing the research hypotheses, it found  that t-tested  with acquired  t-cout = 8,83, whereas obtained from t distribution t table = 1,706 thus seen that  t-count > t-table. Therefore, ho rejected and ha accepted. It can be concluded that powtoon influential through a poetry writing skills of students in the elementary school class V 254 Palembang on the subject Indonesian. Keywords: writing, poetry, and powtoon  Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media powtoon terhadap kete­rampilan menulis puisi siswa kelas V SD Negeri 254 Palembang  pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian ini dilaksanakan pada semester genap tahun ajaran 2015/2016. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode pre-experimental dengan desain penelitian one group pretest-posttest design. Sampel penelitian ini terdiri dari satu kelas yang berjumlah 27 siswa. Instrument penelitian yang digunakan adalah tes menulis puisi dengan tema keindahan alam. Berdasarkan uji prasyarat analisis data pretest dan posttest bahwa data tersebut terdistribusi normal. Setelah hipotesis penelitian diuji dengan uji t diper­oleh thitung  = 8,83, sedangkan dari tabel distribusi  t diperoleh  ttable = 1,706 sehingga terlihat bahwa thitung > ttable. Oleh karena itu, Ho ditolak dan Ha diterima. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa media powtoon berpengaruh positif terhadap keterampilan menulis puisi siswa kelas V SD Negeri 254 Palembang pada mata pelajaran Bahasa Indonesia. Kata Kunci:  menulis, puisi, dan media powtoon.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jisd

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Inovasi Sekolah Dasar Journal is a journal which is managed by the Study Programe of Elementary Teacher Education in the Faculty of Education Universitas Sriwijaya. Inovasi Sekolah Dasar Journal already has p-ISSN 2355-7346 and online version e-ISSN 2685-6433. Inovasi Sekolah Dasar Journal publishes ...