U Karst
Vol 2, No 2 (2018): NOVEMBER

STUDI EVALUASI TEBAL PERKERASAN KAKU PADA RUAS JALAN DRADAH – KEDUNGPRING MENGGUNAKAN METODE BINA MARGA 2002

Nur Azizah Affandi (Fakultas Teknik Universitas Islam Lamongan)
Rasio Hepiyanto (Fakultas Teknik Universitas Islam Lamongan)



Article Info

Publish Date
11 Dec 2018

Abstract

Damage to the dradah-kedungpring road is not only caused by the number (volume) of vehicles that exceeds the capacity of the road, but in it is also related to various factors namely human factors and natural factors. overload is a condition of vehicle axle load exceeding the standard load used on the assumption of a pavement design or the number of operational trajectories before the planned life is reached, or often referred to as premature damage. The highway rigid pavement planning method created by the Department of Public Works, namely the Bina Marga Method, has not yet been able to apply its planning standards. In its maximum implementation in the field, it has weaknesses that result in premature damage to the road before reaching the planned life. In this final project will produce a rigid Pavement Thickness Planning on Dradah - Kedungring Road Using the 2002 Bina Marga Method, the thickness produced is a pavement thickness calculation with the actual vehicle load for traffic data in the pavement thickness calculation using data from the traffic survey results which exists. In the research that has been carried out on the planning of the rigid pavement thickness of the Dradah-Kedungpring road, a thickness of 24 cm is expected to provide a good service life in accordance with the expected age of the plan.Keywords: Pavement, LHR, CBR, Vehicle Load Overloading.Kerusakan pada jalan dradah-kedungpring tidak hanya disebabkan oleh jumlah (volume) kendaraan yang melebihi kapasitas jalan, akan tetapi didalamnya juga terkait berbagai faktor yaitu faktor manusia  dan faktor alam. beban berlebih (overload) adalah suatu kondisi beban gandar kendaraan melebihi beban standar yang digunakan pada asumsi desain perkerasan jalan atau jumlah lintasan operasional sebelum umur rencana tercapai ,atau sering disebut dengan kerusakan dini. Metode perencanaan perkerasan kaku jalan raya yang dibuat oleh Depatermen Perkerjaan Umum yaitu Metode Bina Marga teryata belum bisa di terapkan standar perencanaannya, Dalam pelaksanaan di lapangan secaramaksimal sehingga memiliki kelemahan yang berakibat pada kerusakan dini pada jalan raya sebelum tercapainya umur rencana. Pada tugas Akhir ini akan Menghasilkan Perencanaan Tebal Perkerasan Kaku Pada Ruas Jalan Dradah - Kedungpring Menggunakan Metode Bina Marga 2002”, tebal yang di hasilkan merupakan perhitungan tebal perkerasan dengan beban actual kendaraan untuk data lalulintas dalam perhitungan tebal perkerasan telah mengunakan data dari hasil survey lalu lintas yang ada. Dalam penelitian yang telah dilakukan pada perencanaan tebal perkerasan kaku jalan Dradah- Kedungpring didapat tebal sebesar 24 cm diharapkan dapat memberikan masa layan yang baik sesuai dengan umur rencana yang di harapkan.Kata Kunci : Perkerasan, LHR, CBR, Beban Kendaraan Overloading.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

ukarst

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture

Description

U KaRsT is a journal of the civil engineering research the University of Kadiri published twice a year in April and November. First published in April 2017. U KaRsT already has both ISSN printed and online, for ISSN (Print) is 2579-4620, and ISSN (Online) is ...