Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian
Vol 6, No 1 (2020): Vol. 6 No. 1 Januari 2020

PENGARUH PENGGUNAAN PETA PIKIRAN TERHADAP PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA SISWA DI SEKOLAH DASAR

Humaerah, Rahmil (Unknown)
Bahri, Arsad (Unknown)
Ristiana, Evi (Unknown)



Article Info

Publish Date
11 Jan 2020

Abstract

ABSTRACTEducation produces quality human resources. Thus, educational institutions are required to improve the quality of their education. The application of learning media that involves students more in the learning process is very necessary so that students will be able to understand the concepts being studied. One suitable learning alternative to further improve students in the learning process is to use mind map media. This research uses quasi experimental design method. The type of research design used in this study is pretest and posttest control group design. The population in this study were all students in class IV as many as 42 students, while the sample in this study was class IV A as a control class of 21 students and class B as a control class of 21 students. Analysis of the data used is descriptive analysis and inferential analysis using anacova. The results of data analysis showed the average learning outcomes of the experimental class using mind maps media by 93% and the control class using conventional media by 79%. Anacova test results obtained p-level values smaller than ? 0.05. Thus it can be concluded that there is the influence of mind maps on learning outcomes of Natural SciencesKeywords: Mind Map, Learning Outcomes, Science ABSTRAK                                                                                          Pendidikan menghasilkan sumber daya manusia yang berkualitas. Dengan demikian, lembaga pendidikan dituntut untuk meningkatkan kualitas pendidikannya. Penerapan media  pembelajaran yang lebih melibatkan siswa dalam proses pembelajaran sangat diperlukan sehingga siswa akan dapat memahami konsep yang sedang dipelajarinya. Salah satu alternatif pembelajaran yang sesuai untuk lebih meningkatkan siswa dalam proses pembelajaran adalah dengan menggunakan media peta pikiran. Penelitian ini menggunakan metode quasi experimental design. Jenis desain penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah pretes dan postes control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV sebanyak 42 siswa, sedangkan sampel dalam penelitian ini adalah kelas IV A sebagai kelas kontrol sebanyak 21 siswa dan kelas B sebagai kelas kontrol sebanyak 21 siswa. Analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif dan analisis inferensial menggunakan anakova. Hasil analisis data menunjukkan rata-rata hasil belajar kelas eksperimen menggunakan media peta pikiran sebesar 93% dan kelas kontrol menggunakan media konvensional sebesar 79%. Hasil uji anakova diperoleh nilai p-level lebih kecil dari ? 0,05. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh peta pikiran terhadap hasil belajar IPAKata Kunci : Peta Pikiran, Hasil Belajar, IPA

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Education

Description

The Journal focus and scope: Research in the field of scientific concept of basic education includes mathematics, science, social studies, civics and Indonesian. ...