Penelitian ini bertujuan untuk menyusun àInstructional àMaterials àdan meningkatkan pemahamanàmahasiswa àtentang penggunaannya pada àsistem Electronic Fuel àinjection pada mata kuliah Perakitan otomotif àII.àDesain penelitian adalah quasi experiment dengan pre dan pos àtes. Populasi penelitian adalah mahasiswa TeknikàMesin Unnes yang mengikuti mata kuliah Perakitan otomotif àII yaitu àsejumlah 42 orang yang àterbagi dalam duaàkelompok. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan pemahaman mahasiswa tentang sistem vahan bakaràEFI setelah menggunakan Instructional Materials. Hasil belajar rataââ¬Ârata pre tes àadalah 60,92 dan rataââ¬Ârata pos tesàadalah 77,83. Dengan demikian terjadi peningkatan hasil belajar belajar sebesar 27,77% jika dibandingkan denganàsebelum menggunakan Instructional Materials pada sistem bahan bakar EFI.àThis àresearch àaims àto àcreate àInstructional materials àand àto àincrease àstudents àunderstanding of àlessonàabout àthe àuse àinstructional àmaterials àand àthe àfuel àsystem àElectronic àFuel àInjection à(EFI) àin àthe àAutomotiveàAssembly II lecture, Mechanical Engineering students of State University of Semarang in 2009/2010. àThe researchàused a quasiââ¬Âexperimental design; it is preÃÂtestÃÂpostÃÂtest design. The population of this research was students whoàtook àthe àAutomotive àAssembly àII àlecture, àMechanical àEngineering àDepartment, àSemarang àState àUniversityàconsisting of 42 students in two different group. Because there was only one class for this lecture, all students fromàthe class were chosen to be population. The result of analyzed data is that there is improvement in the fuel systemàElectronic Fuel Injection (EFI) understanding after the use of àthe instructional materials for Automotive AssemblyàII lecture. The average value before using instructional materials (preââ¬Âtest) was 60.92 and the average value afteràusing àinstructional àmaterials à(postââ¬Âtest) àwas à77.83. àTherefore, it can be stated that the use of instructionalàmaterials EFI fuel system has been well and effective in accordance with studentsââ¬â¢ achievements. The achievementsàmentioned àhere àare àthe àachievements àof àstudents who àjoined àthe àAssembly Automotive àII àlecture àin which àtheàachievements àvalue àwas àimproved àfrom à27.77%; àthe àpercentage àbefore àusing àinstructional àmaterials àEFI àfuelàsystem.Keywords: instructional materials, electronic fuel injection (EFI)
Copyrights © 2008