PAUD Teratai
Vol 5, No 1 (2016): Volume 5 No. 1 Edisi Yudisium Maret 2016

PENGARUH MEDIA MISSING FLIPCHART TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA 4-5 TAHUN

SAFITRI, LIDIA (Unknown)
Kristanto, Andi (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Oct 2015

Abstract

Abstrack:The purpose of this quantitative research was to know the influence of missing flipchart media toward cognitive ability recognizing number concept to 4-5 years old children in TK Al-Iman Mulyorejo district Surabaya. Sample in this research were the children of A2 group numbering 23 children. The data collection method applied was observation using assessment instrument in the form of observation sheet and documentation. The data analysis used Wilcoxon match pair test.The results showed thatTcounted<Ttable(0 <73), therebyHaaccepted and Horejected. Based on the description, it can be concluded thatmissingflipchartmediainfluenced towardcognitive abilityof recognizing number concept to4-5 yearsold children in kindergarten Al-Iman Mulyorejo District of Surabaya. Keywords: Missing flipchart media, Cognitive, Recognizing number concept. Abstrak:Penelitian kuantitatif ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh media missing flipchart terhadap kemampuan kognitif anak usia 4-5 tahun di TK Al-Iman Kecamatan Mulyorejo Surabaya. Sampel penelitian ini adalah anak kelompok A2 yang berjumlah 23 anak. Teknik pengumpulan data mengunakan observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan tabel penolong uji jenjang bertanda Wilcoxon. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Thitung< Ttabel (0<73), dengan demikian Ha diterima dan Ho ditolak. Berdasarsan uraian di atas, maka dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh media missing flipchart terhadap kemampuan kognitif anak usia 4-5 tahun di TK Al-Iman Kecamatan Mulyorejo Surabaya. Kata kunci: Media missing flipchart, Kemampuan kognitif, Mengenal konsep bilangan.

Copyrights © 2016