Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 12: DESEMBER 2019

Buku Ajar Ekologi Komunitas Flora Savana Bekol Taman Nasional Baluran Berbasis Problem Based Learning untuk Matakuliah Ekologi

Nizar Azizatun Nikmah (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Fatchur Rohman (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Suhadi Suhadi (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
26 Nov 2019

Abstract

Abstract: Textbooks are one of the printed materials, arranged efficiently and effectively to support condusive learning in a particular subject. The aim of this research & development’s to produce the effective, valid and practical ecology textbooks based on Problem Based Learning. This textbook for ecology subject, refers to the ADDIE development model. The validation results from the three experts showed very positive results, from the subject expert obtained score are 98,33 (very valid); 100 (very valid) score of subject practitioner; score of 98,75 (very valid) from media expert. Based on the result, this product’s very propered and can be used in the ecology learning process in higher education.Abstrak: Buku ajar ialah salah satu bahan ajar yang berbentuk cetak, disusun secara efisien dan efektif untuk menunjang suatu materi pembelajaran pada matakuliah tertentu. Tujuan dari penelitian dan pengembangan ini ialah menghasilkan buku ajar ekologi berbasis Problem Based Learning yang efektif, valid, dan praktis. Buku ajar untuk matakuliah Ekologi ini mengacu pada model pengembangan ADDIE. Hasil validasi dari ketiga ahli menunjukkan hasil sangat positif, dari ahli materi memperoleh skor sebesar 98,33 (sangat valid); perolehan skor validasi dari praktisi lapangan sebesar 100 (sangat valid); dari validator ahli media sebesar 98,75 (sangat valid). Berdasarkan hasil tersebut, kesimpulannya bahwa buku ajar ekologi berbasis Problem Based Learning ini sangat layak dan dapat digunakan dalam KBM ekologi pada jenjang perguruan tinggi.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...