Jurnal Studi Sosial Program Pascasarjana P-IPS
Vol 8, No 1 (2020): Jurnal Studi Sosial

Meningkatkan Kecakapan Hidup Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Snowball Throwing Pada Mata Pelajaran IPS

Yuli Emsalega Emsalega (Unknown)
pargito pargito (Unknown)
Erlina Rupaidah (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2020

Abstract

This research is motivated by the low life skills of students in class IV SD Negeri 6 Metro Timur. The purpose of this study is to determine the use of Snowball Throwing learning models in improving students' life skills. This type of research used in this research is Classroom Action Research. This study uses IV cycles. The procedure carried out in this study uses the stages of planning, action, implementation, observation, and reflection. The subjects of this research are the students in class VI SD Negeri 6 Metro Timur, totaling 27 students. The results showed that the use of the Snowball Throwing learning model in social studies learning could improve students life skills. The results in the VI cycle are that of all students as many as 23 (85.19%) students have increased their life skills and of the six indicators of life skills studied have reached more than 80%. So the research was stopped until the IV cycle.Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kecakapan hidup siswa di kelas IV SD Negeri 6 Metro Timur. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui penggunaan model pembelajaran Snowball Throwing dalam meningkatkan kecakapan hidup siswa. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (Classroom Action Research). Penelitian ini menggunakan IV Siklus. Prosedur yang dilakukan dalam penelitian ini menggunakan tahapan perencanaan, tindakan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Subjek pernelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 6 Metro Timur yang berjumlah 27 siswa. Hasil Penelitian menunjukkan bahwa  penggunaan model pembelajaran Snowball Throwing dalam pembelajaran IPS dapat meningkatkan kecakapan hidup siswa. Adapun hasil pada siklus IV adalah dari keseluruhan siswa sebanyak 23 (85,19%) siswa telah meningkat kecakapan hidupnya serta dari keenam indikator kecakapan hidup yang diteliti sudah lebih dari 80% tercapai. Sehingga penelitian dihentikan sampai pada siklus IV. Kata kunci: kecakapan hidup, Snowball Throwing

Copyrights © 2020