Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia (JPPK)
Vol 3, No 1 (2014): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia

PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN ILMIAH DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENGEVALUASI PADA MATERI KESETIMBANGAN KIMIA

Heru Agung Saputra (Unknown)
Noor Fadiawati (Unknown)
Ratu Betta Rudibyani (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 Mar 2014

Abstract

The purpose of this research is to describe the effectiveness of scientific approach to the students’ skill in evaluating the chemical equlibrium material.  The subject of this research is all of the students in XI IPA SMA Negeri1 Bangunrejo in odd semester 2013-2014.  In addition, XI IPA 1 and XI IPA 2 act as sample.  The research method is quasi experiment with pretest-posttest control group design.  The effectiveness of this method is measured through significant n-Gain between the control class and experimental class.  The result shows that the n-Gain for evaluating in control class is 0,249 while the score for experimental class is 0,52.  Based on the hypothesis testing, the researcher concludes that,statistically, there is a significant improvement between the class which is taught through traditional way and the class which is taught through scientific approach.  This result shows that the scientific approach is an effective method to be used in the learning of chemical equlibrium material.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan efektivitas pendekatan ilmiah terhadap keterampilan siswa dalam mengevaluasi pada materi kesetimbangan kimia.  Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI IPA SMA Negeri 1 Bangunrejo semester ganjil Tahun 2013-2014 dengan kelas XI IPA 1 dan XI IPA 2 sebagai sampel.  Metode penelitian ini adalah kuasi eksperimen dengan Pretest-Posttest Control Group Design.  Efektivitas ini diukur berdasarkan perbedaan n-Gain yang signifikan antara kelas kontrol dan kelas eksperimen.  Hasil penelitian menunjukkan nilai rata-rata n-Gain keterampilan mengevaluasi untuk kelas kontrol dan eksperimen masing-masing 0,249 dan 0,52.  Berdasarkan pengujian hipotesis, disimpulkan bahwa secara statistik keterampilan siswa dalam mengevaluasi menunjukkan perbedaan n-Gain yang signifikan antara kelas yang menggunakan pembelajaran konvensional dengan kelas yang menggunakan pendekatan ilmiah.  Hal ini menunjukkan bahwa pembelajaran materi kesetimbangan kimia menggunakan pendekatan ilmiah efektif terhadap keterampilan siswa dalam mengevaluasi.Kata kunci:  kesetimbangan kimia, keterampilan siswa dalam mengevaluasi,pendekatan ilmiah.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

JPK

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Education

Description

Focus and Scope Assessment and evaluation of chemistry learning Chemistry learning technology and innovation Chemistry learning based on Problem Solving, SiMaYang, PJBL, Didactic, Lesson Study, Discovery Learning, etc. HOT-based chemistry learning Inquiry-based learning includes inquiry, structured, ...