This research aims to formulate the concept of social education in the living verse contained in the Qur'an. The method of study used is a method of Tafsí®r maudhí»'í® (thematic interpretation) to assess the concept of the living Qur'an, as well as a method of sociology to read its influence on the reality of social life of society. Implementation of the concept of social education in verses about living in the Qur'an will build a spirit of entrepreneurship, work ethic, business ethics, responsibilities, social care and victim attitudes. It can also create economic growth, revenue distribution, public services, jobs, eliminate poverty, slavery, consumptive behaviour and protect the public from the economic crisis.AbstrakPenelitian ini berusaha merumuskan konsep pendidikan sosial dalam ayat-ayat nafkah yang terkandung di dalam Al-Qur'an. Metode penelitian yang digunakan adalah metode tafsí®r maudhí»'í® (tafsir tematik) untuk mengkaji konsepsi nafkah Al-Qur'an, serta metode sosiologi untuk membaca pengaruhnya terhadap realita kehidupan sosial masyarakat. Implementasi konsep pendidikan sosial dalam ayat-ayat tentang nafkah dalam Al-Qur'an akan membangun semangat wirausaha, etos kerja, etika bisnis, tanggung jawab, kepedulian sosial dan sikap pengorbanan. Hal ini juga dapat menciptakan pertumbuhan ekonomi, distribusi pendapatan, pelayanan publik, lapangan kerja, menghilangkan kemiskinan, perbudakan, perilaku konsumtif dan melindungi masyarakat dari krisis ekonomi.
Copyrights © 2020