Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
Vol 2, No 3 (2013): Maret 2013

IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN TEMATIK UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK

F34210601, Hayama (Unknown)
., Marzuki (Unknown)
Utami, Sri (Unknown)



Article Info

Publish Date
14 Mar 2013

Abstract

Abstrac: The problem of this study is that "how the implementation of thematic learning model on students' grade III Private Nurul Islam Madrasa Ibitidaiyah West Pontianak low activity in learning about the story of the settlement of Natural Sciences. The data of this study in the form of data learning process and outcome measures of data obtained from the observations and direct communication. Sources of data in this study are the students and teachers in the process of learning about a story using descriptive methods. The first instrument of this study is the researchers themselves who act as data collectors using the instrument in the form of supporting the observation sheet. Data analysis was performed by following the flow of data analysis which includes data collection, data reduction, data presentation, and conclusion. The results of the implementation of the act of learning about the settlement - about the image by using the method of solving the problem at each cycle always increase that in the first cycle an average of 60% and the indicator on the second cycle indicator average of 88%. The conclusion that is expected to improve the performance of professional teachers and improve the quality of students' activities with thematic learning implementations. Masalah penelitian ini adalah bahwa bagaimanakah pengimplementasian model pembelajaran tematik pada peserta didik kelas III Madrasah Ibitidaiyah Swasta Nurul Islam Pontianak Barat yang rendah aktivitasnya dalam pembelajaran penyelesaian soal cerita pada Ilmu Pengetahuan Alam Data penelitian ini berupa data proses pembelajaran dan data hasil tindakan yang diperoleh dari hasil pengamatan dan komunikasi langsung. Sumber data dalam penelitian ini adalah peserta didik dan guru dalam proses pembelajaran soal cerita dengan menggunakan metode deskriptif. Instrumen pertama penelitian ini adalah peneliti sendiri yang bertindak sebagai pengumpul data dengan menggunakan instrumen penunjang berupa lembar observasi. Analisis data dilakukan dengan mengikuti alur analisis data yang meliputi pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil pelaksanaan tindakan pembelajaran penyelesaian soal soal bergambar dengan menggunakan metode pemecahan masalah pada setiap siklusnya selalu mengalami peningkatan yaitu pada siklus I rata-rata indikator 60% dan pada siklus II rata-rata indikator 88%. Kesimpulan bahwa diharapkan dapat meningkatkan kinerja guru yang profesional dan memperbaiki mutu aktivitas peserta didik dengan implementasi pembelajaran tematik. Keywords: thematic learning, learner activity

Copyrights © 2013